ישראלית ראשונה בהנהלת האירגון הבינלאומי למחקר בהוראת המדעים: פרופסור טלי טל מהטכניון מצטרפת להנהלת-NARST

tali1

פרופסור טלי טל מהטכניון מצטרפת למועצת המנהלים של NARST  – הארגון הבינלאומי החשוב במחקר בהוראת המדעים. היא  הישראלית הראשונה הנבחרת להנהלת האירגון המונה כ-1,700 חוקרים מרחבי תבל. הארגון מחויב לקידום הוראת המדעים וללמידה באמצעות מחקר. בנוסף מוציא הארגון את כתב העת המוביל להוראת המדעים Journal of Research in Science Teaching.

פרופסור טלי טל היא בוגרת תואר ראשון בביולוגיה ותואר שני באקולוגיה של הצומח. את הדוקטורט עשתה בהוראת החינוך הסביבתי והחינוך המדעי מחוץ לכיתה.  “עבדתי שנים רבות בחברה להגנת הטבע,” היא מספרת. “עוד בשירותי הצבאי הדרכתי קבוצות תלמידים והיה לי חשוב שהתלמידים ילמדו אקולוגיה ובוטניקה במהלך הסיור הלימודי בטבע, יבינו את מאפייני הצומח בגליל העליון ויפנימו את ההבדלים. כשסיימתי את לימודי התואר השני התחדדה אצלי התחושה שדרכי ההדרכה וההוראה, שהיו נהוגות אז בחברה להגנת הטבע, אינן נכונות. הבנתי שבמקום ללמד את התלמידים ולשנן להם שמות של צמחים וציפורים יש להעשיר את החוויה שלהם מחוץ לכיתה ולגרום להם ליהנות ממנה, כדי שירצו לחזור עליה שוב.”

בכך היא עוסקת עד היום. “גיליתי שדווקא הסיורים במוזיאונים, בגני חיות, בגנים בוטניים ובסביבה הטבעית של בית הספר מעניקים חווית למידה משמעותית מאוד לתלמידים, במקרים רבים אף יותר מהלימוד הרגיל בכיתה. האפשרות להתמקד בסיור במה שמעניין אותם – בלי צלצול, שולחנות וכסאות – מקרבת את התלמידים לנושא הסיור ויוצרת אצלם עניין מתמשך במדע.”

“לא רק במסגרת בית הספר מתרחשת למידה. גם בטיולי משפחות בטבע, במוזיאונים ובגנים מתרחשת חווית למידה, וחשוב לחשוף את הילדים למדע כמה שיותר בדרך בלתי אמצעית, במגוון סביבות ובהרכבים חברתיים שונים. חשיפה זו מעודדת אצל הילד את אהבת לימוד המדעים. במחקרים שונים הראו שמדענים ומהנדסים נחשפו בילדותם לחינוך מדעי בלתי פורמלי, שהעשיר את עולם התוכן שלהם, העניק להם חוויות טובות והשפיע עליהם בעתיד.

“הוראת המדעים מחוץ לכיתה הפכה לתחום מחקר משמעותי בסוף המאה הקודמת. הרבה יותר קשה למדוד ולהעריך את השפעתו של החינוך מחוץ לכיתה ולבחון מהם תוצרי הלמידה, משום שאלה, הרבה יותר מגוונים וכוללים רכישת ידע, עידוד סקרנות ועניין ורצון לחזור ולבקר בסביבה דומה. במחקר שלי אני משתמשת בכלי מדידה ‘רכים’ יותר, דוגמת ראיונות ותצפיות תוך כדי פעילות ודיווחים של התלמידים עצמם על הלמידה.

“רוב המחקר האקדמי על קידום דרכי ההוראה עוסק בלימוד בתוך הכיתה, אבל אנחנו מציעים שיטות ודרכים להוראה מחוץ לכיתה. ככל שתחום המחקר החדש הזה צובר תאוצה, גדלה השפעתו על היישום בפועל. החברה להגנת הטבע ורשות הטבע והגנים עבדו יחד איתי על שיפור הלמידה מחוץ לכיתה ועל שיפור ההדרכות לקבוצות התלמידים. ככל שהמודעות לתחום המחקר עולה, כך יותר ויותר גופים המעניקים חינוך מדעי בסביבות לא פורמאליות נעזרים בשירותי המחלקה שלנו ומיישמים בפועל את ממצאי המחקר שלנו.

“לפני כעשור, ביצעתי מחקר בחמישה מוזיאונים לטבע ומדע בארץ, במימון הקרן הישראלית למדע ((ISF, אותו המשכנו אחר כך על למידה בטבע. ראיינו את הילדים לאחר הסיורים ובחנו את מימדי הלמידה השונים שחוו. גם לחוויה פיזית משמעותית יש תרומה ללמידה. מתוך השאלונים שהתלמידים מילאו למדנו על הפדגוגיה של המדריכים, על תפקוד המורים ועל החוויה שעברו התלמידים. ברוב הגופים שחקרנו התייחסו ברצינות לממצאי המחקר, ובעקבותיו אף עשו שינויים פדגוגיים.

“בישראל קיימת מסורת חזקה של טיולים בטבע. לצערי, מערכת החינוך היום מאוד ממוסדת והתרבות של יציאה לסביבה הקרובה הצטמצמה מאוד. כמו כן, כל הלימוד מחוץ לכיתה נעשה היום באמצעות מתווכים – מדריכים שבית הספר שוכר למטרה זו – והמורים אינם מקבלים הכשרה הולמת לתהליך הלימוד מחוץ לכיתה. לכן, לצערי, הם כמעט לא שותפים לתהליך זה. כדאי שנזכור שהתלמידים אוהבים להיות בחוץ, ושהחוויה של למידה מחוץ לכתלי הכיתה עשויה לתרום להם הרבה מעבר ללימוד הרגיל.

“לנוכח היעדר הכשרה מתאימה כזו למורים פיתחתי בגן האקולוגי בטכניון הכשרה למורים בלמידה חוץ כיתתית ואני משתמשת בגן האקולוגי כמעבדת הוראה. המורים מתלהבים מההכשרה, מהחוויה ומהתהליך שעברו, ורבים גם יביאו בעתיד את הכיתות שלהם לסיורים לימודיים בגן האקולוגי. זה רווח של כולם, מורים ותלמידים כאחד.

“כאחראית האקדמית על הגן האקולוגי הוספתי פן נוס  לייעוד שלו. אם בעבר מוקד העיסוק בגן היה בפן האקולוגי של הצלת מיני צמחים נכחדים או כמעבדת מחקר להסתגלות צמחים, היום אני עושה בו שימוש נוסף ורואה בו מעבדת הוראה לפרויקטי חקר. אני משתמשת בגן האקולוגי כבכל מעבדה אחרת בה מתקיים מחקר בטכניון.”

בשנה הבאה תצא פרופסור טלי טל לשנת שבתון במישיגן. היא תסייע לחווה הביולוגית ע”ש קלוג (Kellogg Biological Station) לפתח השתלמויות מורים לחינוך סביבתי בחווה. “זו חוות מחקר אקולוגית,” היא מספרת. “המדענים משתוקקים לפתח גם היבטים חינוכיים ולערב את הקהילה. עם צוות החווה וחוקרים מן האוניברסיטה ממרכז CREATE for STEM נפתח שם הדרכות למורים בנוגע לחקר בשדה וללמידת מדעים מחוץ לכיתה.”