אם יש חברים, לא חייבים סלולר

תום מייבלום מקבוצת Scenergy. צילום: שרון צור, דוברות הטכניון

תום מייבלום מקבוצת Scenergy. צילום: שרון צור, דוברות הטכניון

חנה חבושה, מקבוצת EVENTO. צילום: שרון צור, דוברות הטכניון

חנה חבושה, מקבוצת EVENTO. צילום: שרון צור, דוברות הטכניון

מרתון הסטארט-אפ העולמי 3DS התקיים זו הפעם השלישית בטכניון, וקיבץ אליו שוב את מיטב הממציאים מהפקולטות השונות בטכניון. בין השאר מצאנו שם תוכנה המאפשרת להמשיך לדבר בנייד גם כאשר רשת הסלולר קורסת, חולצה המונעת התכווצות שריר בזמן אימון, ומכשיר  המאבחן מחלת ריאות על סמך צליל הנשימה.

מרתון הסטארט-אפ העולמי 3DS (3 Days of Start-up) התקיים החודש זו השנה השלישית בטכניון. הפעם הוא ריתק אליו לא רק את טובי הסטודנטים, אלא גם מנטורים מבכירי התעשייה. לשניים מהם, שהתנצלו ברגע האחרון על היעדרותם, היתה סיבה טובה במיוחד: גל הבר ואלון גונן, מייסדי חברת המסחר האלקטרוני Plus500, נדרשו להתייצב באותו הבוקר במקום אחר, שם הודיעו על הפיכתם לספונסר של קבוצת הכדורגל אתלטיקו מדריד, אלופת הליגה הספרדית.

גונן, בן 38, חיפאי במקור, הקים בשנת 2008 את החברה עם חמישה מחברי הילדות שלו וחבריו לספסל הלימודים בטכניון. בקיץ 2013 הפכה Plus500 לחברה ציבורית בשוק ההון הבריטי, וכעת היא נסחרת בו לפי שווי של 1.1 מיליארד דולר יותר מפי חמישה מהשווי לפיו הונפקה. עומר אלעזרי, מנהל הטכנולוגיות הראשי (CTO) של החברה, ייצג את המייסדים ונתן פידבק מקצועי ואישי למשתתפי המרתון.

רשימת המנטורים הורכבה ברובה מבוגרי הטכניון, בהם מנכ”ל קבוצת ריטייל 3000, מתניה שוורץ, שהינו הבעלים של אופיס דיפו וכפר השעשועים, עופר לזובסקי המייסד של אתר האינטרנט 888 שהינו שותף בקרן ההון קיידאן קפיטל, רענן גווירצמן המנכ”ל לשעבר של ברודלייט ואחרים. אליהם הצטרפו גם דיתה ויהודה ברוניצקי, מייסדי אורמת טכנולוגיות והתורמים למרכז ברוניצה ליזמות, שליוו גם הם את היזמים הצעירים.

“בוגרי הטכניון משמשים השראה עבור סטודנטים רבים והם בסיסי הכוח שלנו”, אומר שי חיים, יוזם המרתון, שפעל בחסות תחרות המיזמים הארצית “ביזטק” ומרכז ברוניצה ליזמות.

111 סטודנטים מ-15 דיסציפלינות שונות, מהם 46 בעלי תואר ראשון, התחרו על מקום במרתון, שהינו פורמט גלובלי לפיתוח יזמות בשלושה ימים צפופים המדמים את העולם שבחוץ.

“משתתפי הקבוצות לא הכירו זה את זה לפני שלושה ימים,” אמר רפי נווה, מנהל מרכז ברוניצה ליזמות בטכניון. “אני מעריך שלמדתם רבות מהמסע שעברתם ומקווה שגם נהניתם. ראיתי שיפור מרשים מהרמה שהופגנה במרתון 3DS לפני שנה. בהזדמנות זו נזכיר לכם כי הטכניון מציע לכם מסגרות שונות של יזמות. אני מבקש מכם לא להפסיק. המשיכו ליזום ולפתח.”

לצד הסטודנטים הישראלים בלטו גם סטודנטים במסלול הבינלאומי של הטכניון, ואחד מהם הוא אילן מיסאנו, שהוכתר אשתקד כאחד מ-20 הצעירים המבטיחים של איטליה. הצעיר בן
ה-19 נבחר על ידי “איטליאן דיגיטאל צ’מפיון” – מגזין טכנולוגי בעל-שם באיטליה, בזכות יוזמתו להיות הראשון שהפיץ בארצו את בשורת “זרוע הסלפי”. אותו מוט המאפשר לצעירים לצלם את עצמם ממרחק מטר מפרצופם. “אצלכם בישראל יש הרבה מאוד ממציאים”, הסביר מיסאנו, המקדיש כיום את רוב זמנו ללימודי ביו-רפואה. “באיטליה אין כל כך הרבה ואילו אני זכיתי לחשיפה גבוהה בזכות העובדה ששיווקתי בן-לילה אלפי יחידות עם מיתוג מקורי. בעוד ארבע שנים אשמח להתגייס לצה”ל, אבל החלום האמיתי שלי הוא לעשות כסף בזכות המצאה בעלת ערך.”

הסטודנטים חולקו ל-9 קבוצות וליווינו את רעיונותיהם במשך שלושה ימים עמוסים. שיאו של המרתון היה במפגש הסיום, במהלכו הציגו הקבוצות את המיזמים שהחלו לפתח בפני קבוצת משקיעים שכללה בין היתר את מייסד Fiverr שי וינינגר, קובי רוזנגרטן שותף בקרן JVP, אירית ישראלי-כהנא מקבוצת האנג’לים Afterdox של יוצאי אמדוקס ואלכסנדר קנין מפוטוצ׳ינו שנרכשה ע״י חברת Shutterfly.

אופיר בר כוכב מהפקולטה להנדסת חשמל ייצג את קבוצת Correcto, אשר הציגה מודל לתרגום טקסטים לפי משמעותם. להמחשת הבעייה, הוא הציג טקסט של ענק המזון KFC: “Finger lickin good” שמשמעותו בתרגום חופשי לעברית, הינו “טעים (עד כדי) ללקק את האצבעות”, אולם בסינית הוא יתורגם למשפט, “אנו נאכל את האצבעות שלך”. הקבוצה החלה בכתיבת הקוד לאפליקציה, שתדע באמצעות טכנולוגיה ייחודית לבצע תרגום מדויק, במטרה להציע ללקוחותיה תרגום ל-17 שפות, אשר יהיה נאמן לכוונת המקור.

קבוצתו של תום מייבלום, סטודנט לתואר שני בפקולטה להנדסה ביו-רפואית, Scenergy הציעה אפליקציה ליצירת תמונות תלת מימד באמצעות מיזוג בין צלמים שונים, המצלמים בסמארטפון את אותו אירוע.

נדב בהונקר מקבוצת LAPAID הצביע בפתח המצגת שלו על צילום של קבוצת כוכבים. “בחרי כוכב,” הוא פנה אל אירית ישראלי-כהנא. בדרך זו המחיש נדב באופן מהיר וברור כמה קשה להנחות אדם נוסף על ידי דיבור בלבד להסתכל על פריט מסוים בתמונה. “חישבו על כך, שני רופאים המבצעים ניתוח לפרוסקופי, במהלכו הידיים של שניהם תפוסות ואחד מהם מעוניין להצביע על פרט כלשהו. בעולם מבוצעים 7.5 מיליון ניתוחי לפרוסקופיה בשנה. זהו שוק של 8.5 מיליארד דולר, שבו 25% מהזמן הממוצע המוקדש לניתוח מתבזבז על ענייני התמצאות”.

אלעד קרבי, דוקטורנט בפקולטה למדעי המחשב מקבוצת PRERARA, סיפר כי המיזם נולד מתוך רצונו ללמד את בתו הקטנה רותם כתיבה. “קשה לקבל החלטה כאשר האינטרנט מציע 80 אלף אפליקציות ואתה רוצה לבחור את המתאימה ביותר. האפליקציה שלנו תציע באופן ידידותי שאלות להורים, במטרה לאפיין את הצרכים המתאימים ולקבל את ההחלטה הנכונה.”

יונתן אלול, הנמצא במסלול ללימודים ביו-רפואיים, ייצג את קבוצת CRATUS. בראשית דבריו, הצביע על הפסדים בשיעור של 50 מיליון פאונד, הנגרמים מדי שנה לליגה האנגלית (הפרמייר ליג), רק מהתופעה של פציעות הקשורות בשרירים. הבעייה קיימת למעשה בכל סוגי הספורט וחברי הקבוצה מציעים לפתור את הבעיה באמצעות ביגוד מתקדם. החולצה שהוצגה כללה חיישנים וגופים אקטיביים צמודי בד, המסוגלים לעקוב אחר פעילות הספורטאי באמצעות מתקן אלקטרוני שיוצמד לבגד. באמצעות אלגוריתמים מיוחדים תפעל החולצה למניעת התכווצויות ופציעות שריר בסיום אימון.

חנה חבושה, סטודנטית לתואר שני בפקולטה להנדסה אזרחית, מקבוצת EVENTO, סיפרה אף היא כיצד קיבלה את השראה למיזם, במהלך הופעה של להקת “הדג נחש”. באמצע ההופעה יצאה חבושה לשירותים “וכאשר חזרתי, לא יכולתי לדעת כיצד להגיע חזרה אל החברה שלי בקהל הצפוף והסלולר לא עבד. התופעה הזו רווחת במקומות שבהם יש קהל רב, אבל מערכות הסלולר אינן מתפקדות כראוי בשל העומס. אנו מציעים מערכת Peer-to-peer שתפעל באמצעות WiFi-Direct. כלומר, כל משתמש יוכל לשוחח עם חברו באותה הקהילה, באמצעות תקשורת שתתבסס על הקשר בין הסמרטפונים. זה יכול לפעול נפלא לקראת אירועים, כאשר יוזם האירוע יכול להזרים מידע מראש, להעביר עדכונים ולהעניק שירותי ערך מוסף.

הקבוצה של דניאל פז, סטודנט לתואר שני בפקולטה להנדסת חשמל, הגיעה אף היא עם רעיון בשם Stetho Smart. “מחלות הריאה הן גורם התמותה השלישי בארה”ב, המחסל 141,000 איש בשנה,” הסביר. “בארה”ב לבדה קיימים 28 מיליון חולים כרוניים במחלות ריאה. המיזם שלנו מציע אבחון של סוג המחלה באמצעות מכשיר המסוגל ‘להקשיב’ לריאות. קיימים כבר מדדים ברורים להבדלים שבין צליל נשימה נורמלי לצליל של אסטמה, או דלקת ריאות.”