ספקנות, אקראיות וגבולות המותר והאסור במדע ובמוזיקה

סדרת "מוזיקה, מדע והשראה" תארח במפגש הסיום את חוקרי הטכניון חתן פרס נובל פרופ' מחקר אהרן צ'חנובר ואת חתן פרס ישראל פרופ' מחקר מוטי שגב

ביום רביעי הבא, 31 במאי, יתקיים בטכניון מפגש הסיום של הסדרה “מוזיקה, מדע והשראה” ­– סדרה המתקיימת ביוזמתה של הפסנתרנית והמלחינה ד”ר אורית וולף ובהנחייתה. הסדרה כללה השנה חמישה מפגשים שהוקדשו לנושאים המשותפים למוזיקה ולמדע, ובהם אירחה ד”ר וולף מוסיקאים מבצעים מובילים וחוקרים מהטכניון ששוחחו והדגימו את המשותף ביניהם.

במפגש הסיום החגיגי תארח ד”ר וולף את חתן פרס נובל פרופ’ מחקר אהרן צ’חנובר מהפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט ואת חתן פרס ישראל פרופ’ מחקר מוטי שגב מהפקולטה לפיזיקה ומהפקולטה להנדסת חשמל ומחשבים ע”ש ויטרבי. המפגש יעסוק ב”ספקנות, אקראיות וגבולות המותר האתיים במדע ובמוזיקה” וישתתפו בו גם אומנים אורחים: פרופ’ קריסטינה רייקו קופר, צ’לנית; יוני דרור, אומן כלי נשיפה; ודורון רפאלי, אומן כלי הקשה.

ד"ר אורית וולף. קרדיט צלם- חיים קמחי.

ד”ר אורית וולף. קרדיט צלם- חיים קמחי.

סדרת המפגשים מתקיימת במסגרת תוכנית “אמן בקמפוס” שיצאה השנה לדרך ביוזמת נשיא הטכניון פרופ’ אורי סיון. התוכנית מנוהלת על ידי המחלקה ללימודים הומניסטיים ואמנויות בטכניון ומתקיימת הודות לתרומתה הנדיבה של גב’ סוניה מרשק. התוכנית מפגישה את חוקרי הטכניון עם אומנים מתחומים שונים וחושפת אותם ואת הסטודנטים לעולמות היצירה. ד”ר וולף, אחת משלושת האומנים הראשונים שנבחרו לתוכנית, היא פסנתרנית בין-לאומית עטורת פרסים, מוזיקאית ויוצרת רב-תחומית, מלחינה, מעבדת ומשוררת. בפעילותה היא מנגישה את המוזיקה הקלאסית לקהל הרחב בדרך יצירתית, פורצת דרך ועתירת חיבורים תוך עבודה משותפת עם אומני ג’אז, רקדנים, סופרים, משוררים, צלמים ושחקנים – והשנה גם מדענים, מהנדסים וסטודנטים בטכניון.

המפגשים הקודמים בסדרה עסקו במגוון תחומים ובהם העתקה חושית ותעתועים, עולמות הבינה המלאכותית, טעויות כהזדמנויות, גוף ונפש. במפגש האחרון ידברו המשתתפים על הצורך בהטלת ספק, על אי-הביטחון במה שנראה כאמת, על השאלה מהי אמת, על תפקיד המקריות בתגלית המדעית, בקומפוזיציה ובנגינה ועל גבולות האסור והמותר מבחינה אתית במדע ובמוזיקה.

פרופ' מחקר אהרן צ'חנובר (משמאל) ופרופ' מחקר מוטי שגב

פרופ’ מחקר אהרן צ’חנובר (משמאל) ופרופ’ מחקר מוטי שגב

“הסדרה הזו היא ניסיון מרתק לגילוי חיבורים לא צפויים, ” אומרת יוזמת הסדרה ד”ר אורית וולף. “שוב ושוב הופתענו במפגשים האלה מחשיפתם של חוטים המחברים בין שטחים שנדמה היה שאין קשר ביניהם. יותר מכל, הסדרה הניחה יסודות להבנת מנגנונים מורכבים המפעילים ומייחדים אותנו כאנשים. קחו למשל את ההנאה ממוזיקה. מה משמעותה? האם אפשר למדוד את ההנאה באמצעות ניטור מוליכות העור, דופק הלב ופעילות גלי המוח? האם באותה דרך נוכל למדוד גם את העדרה של ההנאה? האם נוכל על סמך הממצאים לרפא הפרעות בתחום הרגש? בתחום הקוגניטיבי? כל אלה הן שאלות גדולות ומורכבות ואני מקווה שהסדרה שפכה עליהן מעט אור, לכל הפחות תוך כדי התנסות וחוויה מוסיקאלית רב תחומית.”

מפגש הסיום יתקיים באודיטוריום צ’רצ’יל בטכניון ב-31 במאי, יום רביעי, בשעה 15:00.  הכניסה חופשית בהרשמה מראש.

להרשמה לאירוע – לחצו כאן