הבטחות וסיכונים מחזית הבינה המלאכותית

הכנס השנתי של Tech.AI, המרכז לבינה מלאכותית בטכניון, נפתח בפאנל מומחים בהנחיית הילה קורח

ב-2 במרץ התקיים בטכניון הכנס השנתי של Tech.AI, המרכז לבינה מלאכותית בטכניון, בהשתתפות כ-500 מומחים, סטודנטים ואורחים. הכנס התמקד בהבטחות ובסיכונים בתחום זה ובדרכים לתרגם את התאוריות בבינה מלאכותית ליישומים מועילים. הוא התקיים בתמיכת החברות מובילאיי, אנבידיה, הראל טכנולוגיות, יבמ מחקר ו”מכון זימין לפיתוחי פתרונות  AIלרפואה” בטכניון.

בפאנל מושב הפתיחה, שהתקיים תחת הכותרת Generative AI: Evolution or Revolution בהנחיית העיתונאית הילה קורח, השתתפו ד”ר תומר סיימון, המדען הראשי במיקרוסופט מו”פ; ד”ר יואב לוין, המדען הראשי במעבדותAI21 , ופרופ’ קרין נהון, ראשת התוכנית לדאטה, ממשל ודמוקרטיה באוניברסיטת רייכמן. הפאנל התמקד בשאלות כגון האם הבינה המלאכותית היוצרת משקפת התפתחות מתבקשת וטבעית של ממשק אדם-מכונה? האם זו מהפכה של ממש שמשנה את כללי המשחק ותשנה את האקדמיה, את התעשייה ואת שוק העבודה? לאן לוקחים אותנו הכלים החדשים מבוססי הבינה המלאכותית? היכן משתלבת האתיקה בהטמעה ובתפעול של מודלים אלו? ומה צופן לנו העתיד?

“במשך אלפי שנים,” אמר ד”ר לוין, “אופן העבודה שלנו עם טקסטים כמעט לא השתנה – אדם כותב את הטקסט מילה אחר מילה, אדם אחר קורא אותו מילה אחר מילה. למרות המצאת הדפוס והמצאת מעבדי התמלילים, הפורמט נשאר זהה. כעת, עם טקסטים שנכתבים על ידי בינה מלאכותית, יש כאן פוטנציאל למהפכה משמעותית חדשה.” פרופ’ נהון התייחסה לדמוקרטיזציה שמביאים הכלים החדשים של בינה מלאכותית – טכנולוגיות המאפשרות גם לקהל הרחב להשתמש בהן. היא הזהירה כי בבינה מלאכותית יש גם סכנות וכי המדינות חייבות לדאוג לרגולציה הולמת שלא תבלום את ההתפתחות הטכנולוגית אבל גם לא תאפשר פגיעה באנשים ובחברה. ד”ר סיימון אמר כי הבינה המלאכותית מחוללת מהפכה במגוון תחומים, למשל ברפואה: “בתחום הרפואי מתפרסמים אלפי מחקרים ביום ואין רופא שיוכל להשתלט עליהם ועל מכלול הנתונים. הבינה המלאכותית לא תחליף את הרופאים אבל היא תביא לכך שרופאים שמשתמשים בה יחליפו רופאים שלא עושים זאת.”

לאחר מושב הפתיחה התפזרו מאות משתתפי הכנס בין שבעה מושבי תוכן שפעלו במקביל. במושבים הרצו עשרות מרצות ומרצים בכירים, מהחברות המובילות בתעשייה ומהמוסדות האקדמיים המובילים בישראל, על הנושאים החמים ביותר מחזית הבינה המלאכותית בתחומי הרפואה, מחקרי ליבה ומדע בסיסי, רובוטיקה ומערכות אוטונומיות, עיבוד שפה טבעית, תחבורה ועוד.

את הניהול האקדמי של הכנס הובילו מטעם Tech.AI שלושת ראשי המרכז, חברי סגל הטכניון פרופ’ שי מנור מהפקולטה להנדסת חשמל ומחשבים ע”ש ויטרבי, פרופ’ אסף שוסטר מהפקולטה למדעי המחשב ע”ש טאוב ופרופ”ח שי שן-אור מהפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט. לדברי פרופ’ מנור, “כנס AI and BEYOND מכוון להביא לקהלי הטכניון ולמשתתפי הכנס את המיטב מחזית הבינה המלאכותית באקדמיה ובתעשייה. “למימוש יעד זה עשינו מאמץ להביא את החוקרים ואנשי המקצוע הטובים ביותר שעוסקים בנושאים החמים ביותר בחזית הבינה המלאכותית, ובנוסף יצרנו פורמט במסגרתו המשתתפים בחרו לעצמם את מסלול ההרצאות האישי שלהם לאורך היום, כך שיכלו להעמיק הן בתחום פעילותם והן בתחומים נוספים.”

“אחת המטרות המרכזיות של Tech.AI,” מוסיף פרופ’ שוסטר, “היא לשמש בסיס מפרה לקהילת הבינה המלאכותית המשגשגת בטכניון המונה היום כ-150 חוקרות וחוקרים במגוון תחומי הבינה המלאכותית. כנס AI and BEYOND איפשר לנו לשלב חוקרים מובילים מקהילת הטכניון בכל המושבים, ובה בעת לייצר במה לנטוורקינג איכותי בעבור קהילת הבינה המלאכותית של הטכניון כולה מול קהילת העוסקים בתחום באקדמיה ובתעשייה בישראל.”

“המרכז לבינה מלאכותית בטכניון נמצא בעיצומו של תהליך פיתוח מואץ,” מסכם פרופ’ שי שן-אור. “במסגרת תהליך זה קמו רק השנה כמה תוכניות חדשות תחת מעטפת Tech.AI, במיוחד סביב  שימוש ב-AI בתחום הרפואה. השקנו את מכון זימין לפתרונות AI לרפואה והענקנו מענקי מחקר לתוכניות מחקר מובילות בהן אנו רואים פוטנציאל למסחור. כנס AI and BEYOND נתן לנו פלטפורמה מצוינת לחשוף באמצעותה את שותפי המרכז בפני משתתפי הכנס ולהציג את יכולות הבינה המלאכותית של הטכניון, המדורג במקום הראשון באירופה בתחום זה לפי דירוג CSRankings, בפני שותפים פוטנציאליים.”