אחריות בחדשנות ובמחקר

ד"ר אריג' מואסי מהפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה עוסקת במדעי הלמידה ובעיצוב סביבות למידה חדשניות

ד"ר אריג' מואסי

ד”ר אריג’ מואסי

ד”ר אריג’ מואסי מהפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה עוסקת במדעי הלמידה ובעיצוב סביבות למידה חדשניות. ד”ר מואסי, בוגרת בית הספר התיכון האורתודוקסי הערבי בחיפה. התנסתה לראשונה בהוראה בכפר חינוכי שחשף ילדים לחינוך סביבתי דרך פעילויות בטבע, קשר עם אדמה וסביבה ולמידה על עונות השנה. “ההתנסות שם לימדה אותי המון על הקשר בין למידה וקהילה ובין תלמידים, מורים והורים וגרמה לי להתעניין בחינוך ובשאלה איך אנשים לומדים.”

 

את לימודיה האקדמיים היא השלימה באוניברסיטה העברית (תואר ראשון במנהל עסקים וחינוך) ובאוניברסיטת אריזונה -סטייט (תואר שני בחינוך טכנולוגי ותואר שלישי בלמידה, אוריינות וטכנולוגיות למידה). באוניברסיטת אריזונה-סטייט היא הייתה מלגאית פולברייט ועבדה ב”מרכז למדע ודמיון” – מרכז המקדם חדשנות וחשיבה על העתיד באמצעות מחקר יישומי בין-תחומי שמחבר בין ספרות, אומנות, מדע והנדסה תוך כדי עבודה עם קהילות מגוונות.

במסגרת הפוסט-דוקטורט באוניברסיטת קולורדו בולדר הייתה ד”ר מואסי עמיתת מחקר ב- iSAT (NSF National AI Institute for Student-AI Teaming) – מכון הפועל לפיתוח טכנולוגיות בינה מלאכותית לחינוך תוך הפיכת כיתות הלימוד לסביבות למידה שיתופיות, שוויוניות ומעודדות מעורבות. המחקר של ד״ר מואסי התמקד בפיתוח תוכני למידה של אוריינות בתחום ה-AI בדגש על ממדים חברתיים ותרבותיים של טכנולוגיות מתקדמות כגון bias, הוגנות, תפיסות מגוונות ועיצוב נגיש.

מדבר אומת הנאוואחו באריזונה

מדבר אומת הנאוואחו באריזונה

 

באוקטובר 2022 היא הצטרפה לסגל הפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה בטכניון. קבוצת המחקר של ד״ר אריג׳ מואסי תתמקד בחקר תהליכי למידה בראי חברתי-תרבותי, עיצוב למידה ואינטראקציות ופיתוח שיטות מחקר שיתופיות עם לומדים ואנשי חינוך.

ד”ר מואסי מתמקדת במחקר שמשלב בין מדעי הלמידה ועיצוב סביבות למידה אינטראקטיביות תוך כדי שימוש בטכנולוגיות ומדיה דיגיטלית. דוגמאות: תהליכי עיצוב שיתופי של תכני למידה ב-AI (NSF2019805), הגדרה עצמית תוך כדי מעורבות בפעילויות מדע פעלתניות (science hands-on activities), עיצוב ופיתוח סביבת למידה דיגיטלית שיתופית בכיתה לעידוד עזרה במתמטיקה (NSF1736103), למידה מבוססת נרטיב וטרנסמדיה לפיתוח אוריינות לאתיקה ואחריות מדעית וטכנולוגית (NSF1516684).

בנוסף לכך, בעבודתה המחקרית בוחנת ד״ר מואסי ממדים חברתיים ותרבותיים של תהליכי למידה ומעורבות תלמידים. לד״ר מואסי מאמרים שהתפרסמו בכתבי עת שונים בחינוך ובהם Journal of Science Education and Technology, British Journal of Educational Technology, Journal of Moral Education. אחד ממאמריה האחרונים מתמקד בפיתוח חשיבה אתית דרך הקונספט “אחריות במחקר ובחדשנות” באמצעות פעילות במוזיאון. החוויה במוזיאון מבוססת על “פרנקנשטיין”, הרומן של מרי שלי המתאר ממציא יומרני שבחר בהישג המדעי על פני שיקולים אתיים ואחריות חברתית. במאמר, שראה אור ב-25 בנובמבר, מסבירים ד”ר מואסי ועמיתיה כי “אחריות במחקר ובחדשנות” היא קונספט של חשיבה על השלכותיהן של תגליות בעולם ה-STEM. המאמר מציג מתווה של למידה פעילה במוזיאון.

 ים ושמיים, חיפה

ים ושמיים, חיפה

לד”ר מואסי תחביבים רבים ובהם כתיבה, צילום וקליגרפיה. “לחלק מתחביבים אלה גם היה מקום במחקר שלי,” היא אומרת. “חשיבה דרך אומנות לימדה אותי להבחין בהרכבי אינטראקציות בתהליכי למידה ולראות תהליכים אלה גם כיצירות אומנות, למשל – עם מי תלמידות מדברות, איך התנהגותם של תלמידים משתקפת דרך תנועת במרחב למידה ועם חפצים, לאן הם מביטים וכיצד מבטים אלה והתנהגות מלמדים על כוחות ודינמיקה של אינטראקציות במרחב למידה.”

במסגרת מחקר שבו שיתפה פעולה עם עמותת אלרואד למדע וטכנולוגיה ערכה ד”ר מואסי ניתוח מיקרו-אנליטי שדרכו הדגישה שכל שנייה ודקה יכולות ללמד אותנו משהו חדש על התנהגותם של לומדים בסביבת למידה. לדוגמה, התלמיד (בתמונה משמאל לימין) פנה למורה לייצוב החלקים שהדביק. המורות ברקע (לא רואים אותן בתמונה) עודדו אותו לשים את החפץ על השולחן ולהמתין עד שהדבק מתייבש. התלמיד מחזיר את החפץ שבנה לשולחן. אחר כך הוא מנסה לייצב את החלקים בעצמו (תמונה שנייה) ובודק את האיזון של שני החלקים (תמונה שלישית). ״לתמונות האלה יש עבר ועתיד בסביבת לימודים זו. הקשר שהתגבש עם מורות סיפק הזדמנויות שונות לתלמידים לפנות לעזרה אבל גם להתנסות בעצמם. המקרה של תלמיד זה הוא מיוחד, כי הוא התקשה לבנות את החפץ שלו בכמה מקרים אך גם קיבל עזרה מתלמידים אחרים בסביבה. דוגמאות כאלה מזמינות חוקרות ואנשי חינוך לחשוב על מגוון אינטראקציות בסביבות למידה ואיך עיצוב הוראה יכול לתרום (או לא) להתפתחותן באופן הוגן.״

דיקנית הפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה, פרופ’ טלי טל, מוסיפה ש”עיסוק מחקרי בסוגיות של גיוון והדרה חשוב במיוחד כיום, כאשר החברה הערבית מהווה כחמישית מן האוכלוסייה בישראל וכאשר מורים רבים מן החברה הערבית לומדים ומשתלמים בטכניון. המיקוד של ד”ר מואסי במגוון חברתי-תרבותי ובהוגנות יוסיף נדבך חשוב לעבודה המחקרית וההוראה בפקולטה.”