100 שנים אחרי

הטכניון ומדעטק, המוזיאון הלאומי למדע, טכנולוגיה וחלל בטכניון קיימו אירוע נטיעות מיוחד לרגל 100 שנים לביקורם של פרופ' אלברט איינשטיין ורעייתו אלזה, ונטיעת עצי הדקל בחצר הקמפוס ההיסטורי של הטכניון על ידיהם

ביום חמישי, 9 בפברואר, 2023, י”ח בשבט התשפ”ג, התקיים בחצר הקמפוס ההיסטורי של הטכניון, בו פועל כיום מדעטק – המוזיאון הלאומי למדע, טכנולוגיה וחלל בחיפה, טקס נטיעות חגיגי בהשתתפות נשיא הטכניון פרופ’ אורי סיון, ויו”ר הוועד המנהל של מדעטק מר ליאון רקנאטי, לציון 100 שנים לנטיעת עצי הדקל ההיסטוריים על ידי פרופ’ אלברט איינשטיין ורעייתו אלזה. טקס הנטיעה ההיסטורי התקיים ב-11.2.1923 בחצר הקמפוס ההיסטורי של הטכניון בחיפה.

מימין לשמאל : מנכ"ל מדעטק יוסי אני, יו"ר הוועד המנהל של מדעטק ליאון רקנאטי, נשיא הטכניון פרופ' אורי סיון ונכדיו שקד, כרמל ועופרי

מימין לשמאל : מנכ”ל מדעטק יוסי אני, יו”ר הוועד המנהל של מדעטק ליאון רקנאטי, נשיא הטכניון פרופ’ אורי סיון ונכדיו שקד, כרמל ועופרי

לצד העץ החדש הוצב שלט, בו נכתב בשלוש שפות, עברית, אנגלית וערבית:

“עץ זה ניטע על ידי נשיא הטכניון, פרופ’ אורי סיון, ויו”ר הוועד המנהל של מדעטק, מר ליאון רקנאטי, ביום י”ח בשבט התשפ”ג, 9 בפברואר 2023. אירוע הנטיעה החגיגי ציין 100 שנים לנטיעת עצי הדקל בחצר הקמפוס ההיסטורי של הטכניון על ידי פרופ’ אלברט איינשטיין ורעייתו אלזה. עצים אלה מבטאים את תפקידו ההיסטורי של הטכניון בהקמתה של מדינת ישראל ובשגשוגה, ולתפארת 100 השנים הבאות.”

“תולדות הטכניון שזורות באופן הדוק בחייו של פרופ’ אלברט איינשטיין, מגאוני העם היהודי והאנושות בכללה,” אמר נשיא הטכניון פרופ’ אורי סיון, שנטע את העץ יחד עם נכדיו: שקד, כרמל ועופרי. “פרופ’ איינשטיין עשה רבות למען הטכניון עוד לפני שזה פתח את שעריו, וביקורו לפני 100 שנה בדיוק נועד להביע תמיכה במוסד שעתיד לשנות את פניו של היישוב היהודי ולעצב את דמותה של המדינה העתידה לקום עשרים וחמש שנים אחר כך. כעת, לאחר מאה שנים, אנו מתרגשים לטעת עץ אלון יחד עם דור העתיד ולתפארת מאה השנים הבאות.”

מר ליאון רקנאטי: “אני וחבריי לוועד המנהל וצוות ההנהלה של מדעטק גאים בעשייתנו, המעבירה את חווית היופי והחוכמה שבמדע למאות אלפי מבקרים מדי שנה ובעיקר לצעירים ביניהם, הזוכים להתנסות וליהנות, להבין ולחקור, ובטוחני, שחלקם סופגים מההשראה ומתרגמים אותה לאחר מכן לבחירה במקצועות המדעים ולפיתוח קריירה בתחום. השילוב בין החוויה המוזיאלית והצגת תערוכות בנושאים מדעיים מרתקים, לאגף החינוך וההתנסו

העץ שנטע איינשטיין על רקע הבניין ההיסטורי של הטכניון בשכונת הדר

העץ שנטע איינשטיין על רקע הבניין ההיסטורי של הטכניון בשכונת הדר

יות במעבדות, מייצר חוויה שלימה ובלתי אמצעית המעודדת לגעת, להתנסות ובעיקר לצאת עם התובנה, שהמדע הוא יומיומי, הוא נמצא ונוגע בכל תחום, הוא הקסם, התמצית וההוויה של הקיום שלנו”.

טקס הנטיעות התקיים בהשתתפותם של ילדי כיתות ה’-ו’  מבית הספר הריאלי בהדר.

בביקורו ההיסטורי בשנת 1923 פגש פרופ’ איינשטיין ילדים יהודים, שגדלו וחיו בארץ ישראל, וכך כתב ביומנו: “בפעם הראשונה בחיי אני רואה כל כך הרבה ילדים עבריים ואני מביע לכם את תודתי העמודה על העונג שגרמתם לי”. אילו פגש היום ילדים ישראלים ובני הדור הצעיר בארץ, בוודאי היה חש גאווה.

תלמידי הריאלי הקריאו בטקס מכתבים לילדי העתיד, שיחיו בעוד מאה שנה וייהנו מצילו של העץ הזה. נעמי יובל מכיתה ה’ בבית הספר הריאלי בהדר כתבה “אני גאה לעמוד כאן, לצד עץ הדקל שנטע אלברט איינשטיין, האיש שנחשב לגאון הגדול ביותר בכל הזמנים, בחצר המדעטק שבבית ספרנו.”

נועה קרימר מכיתה ו’ כתבה: “הלוואי ויהיו אלה מאה שנים שלוות, בלי מלחמות, רק הצלחות, רק צחוק של ילדים, קולות של שמחה וללא דמעות”.

ביקורו הראשון של פרופ’ איינשטיין בטכניון התקיים בשבט תרפ”ג, 1923. בסיקור בעיתון “דאר היום”  מתאריך 14.2.1923 נכתב, כי בקבלת הפנים החגיגית שהתקיימה לבני הזוג בחיפה השתתפו כ-1,500 איש: “בשעה 11 לפני-הצהרים נערך על ידי ועד העדה קבלת-פנים עממית בחצר הטכניקום [הטכניון] ומן השמים עזרו וקבעו יחס יפה אל האורח שאחרי הגשמים של יום הששי טהרו השמים ושמש חצי אביבית להטה על פני הארץ כאילו באה להבליט לפני האורח שרגלו האחת עדין בגולה והשניה דורך על אדמת ארצנו.”

בבית הספר הריאלי סיפר פרופ’ איינשטיין, כי באוניה בדרך לארץ ישראל נשברה מקטרתו והוא לא הצליח לתקנה לבדו, משום ש”אצלנו היהודים הכל התרכז בהמוח ובידים לא נשאר דבר”. לכן, הוסיף איינשטיין, “בבניין הטכניקום הזה רואה אני את הרצון לפ[י]תוח הידיים.” הוא הוסיף, כי רעיון הטכניקום קרוב ללבו והוא מקווה לעזור בקידומו ככל האפשר.