כנס ההתנעה של מאגד LUCIA בהובלת הטכניון:

לקראת התמודדות יעילה יותר עם סרטן ריאות

כנס ההתנעה של LUCIA – מאגד בין-לאומי בראשות פרופ’ חוסאם חאיק מהפקולטה להנדסה כימית ע”ש וולפסון, התקיים לאחרונה בטכניון. בכנס שנמשך יומיים השתתפו כ- 60 מומחים מישראל ומחו”ל.

תמונה קבוצתית

תמונה קבוצתית

פעילות המאגד נועדה לשפר את ההתמודדות עם סרטן ריאות בהיבטים של אבחון מוקדם, מניעה וטיפול – בעיקר בסוגי סרטן ריאות נדירים יחסית. תוצאות פעילות המאגד יתורגמו להמלצות למדיניות, ואלה יוטמעו בתוכניות לאבחון מוקדם של המחלה ובהתמודדות יעילה איתה.

להערכת מומחים, כל 30 שניות בממוצע מת בעולם אדם מסרטן ריאות, מה שהופך מחלה זו לסרטן הקטלני ביותר מבחינת מספר הקורבנות שהוא גובה. ממוצע ההישרדות (לחמש שנים) עומד כיום על 17% לגברים ו-24% לנשים. אף שעישון נחשב לגורם סיכון משמעותי במחלה זו, סרטן ריאות מתרחש רבות גם בקרב לא מעשנים. לאור זאת יפעל המאגד לזיהוי כלל גורמי הסיכון ולפיתוח דרכים חדשות לאבחון, מניעה וטיפול במחלה.

“מאגד LUCIA יוצא לדרך בזמן הנכון ועם השותפים הנכונים,” אמר פרופ’ חאיק בפתיחת הכנס. “זכינו בשותפים מוכשרים רבים ומצוינים ממגוון תחומים ויחד נעבוד בארבע השנים הבאות, מתוך גישה רב-תחומית, כדי לקדם את הבנת המחלה ולפתח דרכים למנוע אותה, לאבחן אותה ולטפל בה טוב יותר. בפעילות הזאת לא נסתפק בהיבטים הרפואיים של המחלה אלא ניעזר במומחים בתחומי המשפט והאתיקה ובמקבלי החלטות כדי לממש את הממצאים שלנו לטובת החברה כולה.”

מימין לשמאל: פרופ' יובל שקד ופרופ' חוסאם חאיק מהטכניון עם פרופ' ג'ונתן סלימן מאוניברסיטת היידלברג

מימין לשמאל: פרופ’ יובל שקד ופרופ’ חוסאם חאיק מהטכניון עם פרופ’ ג’ונתן סלימן מאוניברסיטת היידלברג

המאגד, בהובלת הטכניון, הוקם במימון תוכנית Horizon Europe של האיחוד האירופי – תוכנית התומכת בשיתופי פעולה בין-לאומיים הצפויים לספק פתרונות טכנולוגיים מעשיים לאתגרי התקופה ובמימון של 14.6 מיליון יורו. שותפים בו 22 גופים אקדמיים ואחרים הפועלים יחד למיפוי גורמי הסיכון לסרטן ריאות תוך התמקדות בשלושה היבטים: גורמי סיכון אישיים ובהם אורח חיים וחשיפה למזהמים; גורמים חיצוניים ובהם סביבה עירונית ובנויה, תחבורה, אקלים והיבטים חברתיים; ותגובות ביולוגיות ובהן הזדקנות ושינויים גנטיים, אפיגנטיים ומטבוליים. לשם כך עובדים מומחי המאגד על הבנת המנגנון המולקולרי של המחלה, איתור מאגרי המידע הרלוונטי וניתוחם ועוד.

המשנה לנשיא הטכניון למחקר, פרופ’ קובי רובינשטיין, אמר כי “כיום אנחנו מבינים שמחקר בסיסי אינו מספיק; האקדמיה חייבת לקיים קשר צמוד עם השטח – תעשייה, בתי חולים וכל גוף רלוונטי אחר. כשקשר כזה אינו מתקיים קשה מאוד ליישם, לטובת האנושות, מחקרים בסיסיים הנערכים באקדמיה. אני אומר את זה מניסיון – לפיתוח שלי בתחום האופטיקה נדרשו 12 שנים כדי להפוך למציאות. הטכניון פועל כיום מתוך אסטרטגיה ברורה של הנמכת החומות בין אקדמיה לתעשייה ואנחנו כבר רואים את הפירות – הטכניון הוא האוניברסיטה המובילה בישראל מבחינת מספר חברות הסטארטאפ היוצאות ממנו. המאגד שלכם מבטא היטב את הרוח הזאת ולכן אני מבקש מכם – אל תעצרו לפני שתגיעו ליישום העבודה המחקרית שתעשו, כלומר לתרגום של הממצאים שלכם למוצרים ושיטות שיצילו את חייהם של חולי סרטן ריאות.”

את המאגד מוביל כאמור פרופ’ חאיק (coordinator) עם חברי קבוצת המחקר שלו: ד”ר יואב ברוזה (מנהל הפרויקט), ליאת צורי (מנהלת אדמיניסטרטיבית) ומנהל המעבדה ואלא סליבא. במאגד שותף פרופ׳ יובל שקד מהפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט, החוקר את מנגנוני הסיכון של סרטן הריאות לטובת אבחון מוקדם של המחלה.