חוויות מהחלל

האסטרונאוט איתן סטיבה ביקר בטכניון וסיפר לסטודנטים ולחוקרים על המסע לתחנת החלל הבינלאומית במסגרת משימת "רקיע"

האסטרונאוט איתן סטיבה בהרצאה

האסטרונאוט איתן סטיבה בהרצאה

האסטרונאוט הישראלי איתן סטיבה ביקר בשבוע שעבר בטכניון במסגרת שבוע החלל הישראלי. הוא נפגש עם חוקרים וסטודנטים והרצה על המסע לתחנת החלל הבין-לאומית בינואר 2022 – מסע שארך 17 ימים, שעה ו-49 דקות.

הסטודנטים והסטודנטיות שהשתתפו במפגש הציפו את סטיבה בשאלות: האם הרקע שלך כטייס קרב עזר לך במשימה? האם האסטרונאוטים רבים על המקום ליד החלון? האם לשהייה בחלל יש השלכות פיזיולוגיות שליליות? האם יש בתחנת החלל מרחב פרטי? אילו סרטים ראיתם שם? איך מתארגנים על ניקיון ומשימות אחרות?

במהלך שהותו בתחנת החלל ערך סטיבה עשרות ניסויים, העביר תכנים חינוכיים ושיעורים והציג יצירות אומנות ישראליות. “הניסויים בתחנת החלל,” אמר. “נועדו לעורר סקרנות בקרב הציבור – מילדים ועד זוכי פרס נובל. הרעיון הוא ‘חלל לכולם’ – מעורבות של כולם במה שקורה בחלל.” אחד הניסויים האלה בחן פיתוח חדשני של קבוצת המחקר של פרופ’ מורן ברקוביץ’ מהפקולטה להנדסת מכונות בטכניון: ייצור עדשות בתנאי מיקרו-כבידה. פרופ’ ברקוביץ’ שפתח את האירוע סיפר כיצד עקב ממרכז הבקרה של משימת רקיע בתל אביב אחר הניסוי שערך סטיבה בתחנת החלל. “זה היה ניסוי מורכב שלא היה יכול להצליח ללא היכולות הטכניות, קור הרוח והדיוק של איתן. הכישרון שלו הוא כמעט על אנושי.”

נשיא הטכניון פרופ' אורי סיון והאסטרונאוט איתן סטיבה

נשיא הטכניון פרופ’ אורי סיון והאסטרונאוט איתן סטיבה

נשיא הטכניון פרופ’ אורי סיון  אמר באירוע כי “החלל הופך להיות נגיש יותר ויותר, עם הרבה חברות אזרחיות הנכנסות לתחום. זו מהפכה של ממש, ואני שמח על הגידול במספר הניסויים הנערכים בחלל, שכללו גם את הניסוי של פרופ’ מורן ברקוביץ’ מהטכניון.”

בביקורו בטכניון חלק סטיבה חוויות מהשיגור – מאימוני הסימולטור, דרך ההתרגשות בשיגור וההתחברות לתחנת החלל ועד לקושי להסתגל שוב לכוח המשיכה של כדור הארץ. “ההצלחה בחלל מותנית בשיתוף פעולה בין-לאומי, ואנחנו פתחנו את העולם של חלל מסחרי. נופי החלל הם מראות מרהיבים ואני שמח על ההזדמנות שניתנה לי.”

בנוסף להרצאה נפגש סטיבה עם משתלמים לארוחת צוהריים שבה הם תיארו את מחקריהם בנושא חלל ושאלו שאלות . לבסוף נפגש סטיבה עם פרופ’ יורם רוזן, ראש מכון אשר לחקר החלל, ועם שירה אטינג לשיחה על פרויקט חלל עתידי בנושא קיימות והתחממות גלובלית.

שיגורו של סטיבה לתחנת החלל נערך במסגרת “רקיע” – יוזמת החלל של קרן רמון, בשיתוף סוכנות החלל הישראלית במשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה. רקיע הייתה חלק ממשימה גדולה יותר – משימת החלל הפרטית הראשונה בהיסטוריה בהובלת חברת אקסיום.