חמישה חוקרות וחוקרים מהטכניון זכו במענקי ERC Consolidator היוקרתיים

חמישה חוקרות וחוקרים מהטכניון זכו במענקי ERC Consolidator היוקרתיים. מענקים אלה, מטעם הנציבות האירופית למחקר ,(ERC) תומכים במחקר ופיתוח חלוצי. התמיכה ניתנת לחוקרים נבחרים המעלים רעיונות מחקריים חלוציים ופורצי דרך בשלבי הגיבוש של צוות המחקר ותוכנית העבודה. סך המענק – כ-2 מיליון יורו לכל חוקר וחוקרת.

המשנה לנשיא הטכניון למחקר פרופ’ קובי רובינשטיין אמר כי “מענקי ERC Consolidator נחשבים לספינת הדגל לעידוד מצוינות במדע תחת תוכנית המסגרת למחקר ופיתוח .Horizon Europe הזוכים שלנו מפגינים מצוינות במגוון רחב של תחומי מחקר ופיתוח – תובנות חדשות בביולוגיה וברפואה הצפויות לשנות את יעילותם של טיפולים רפואיים ופריצות דרך בכימיה שיחוללו שינויים מפליגים בתעשייה ובהגנה על כדור הארץ. מדובר במענקים יוקרתיים שמתמודדים עליהם טובי החוקרים באירופה, וזכייתם של חוקרינו מעידה על הצטיינותם ועל גודל היישומים העתידיים שאנשי ה-ERC רואים במחקרים אלה. אף שמדובר בהצלחות אישיות של חוקרי הטכניון אנו רואים במכלול הזכיות הבעת אמון חשובה באיכות המחקר בטכניון בכללו.”

החוקרים הזוכים הם:

פרופ’ אסיה רולס מהפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט: יחסי הגומלין בין המוח, הפאשיה ומערכת החיסון. פאשיה – מערכת רקמת החיבור של הגוף – היא הרקמה הגדולה ביותר בגוף. היא מפרידה בין שרירים שונים ואיברים שונים. אולם הפאשיה אינה רק “יריעה אינרטית” שתפקידה מצטמצם לפונקציה מכנית של עיטוף רקמות; היא איבר פעיל מאוד המאוכלס בתאים של מערכת החיסון ומעוצבבת על ידי נוירוני חישה ונוירונים סימפתטיים – תאים המסייעים לגוף להגיב כראוי לעקות ולמצוקות. על פי השערת החוקרים, הפאשיה מהווה פלטפורמת חישה המנטרת נזקים ברקמות שהיא עוטפת ומעבירה מידע זה למוח, זאת כדי שהמוח יתניע, באמצעות השפעתו על מערכת החיסון, פעולות הגנה ושיקום.

פרופ' אסיה רולס

פרופ’ אסיה רולס

פרופ’ אבי שרודר מהפקולטה להנדסה כימית ע”ש וולפסון עוסק בין השאר בפיתוח תרופות ננומטריות המתבייתות על רקמות חולות ומשחררות את החומר הפעיל (תרופה) באיבר המטרה בלי לפגוע ברקמות בריאות.

עיקר עיסוקו של פרופ’ שרודר הוא בפיתוח טיפולים לסרטן, אך המחקר שזכה במענק יתמקד בכיוון אחר: פיתוח תרופות ננוטכנולוגיות לטיפול בהזדקנות ובמחלות כגון אלצהיימר הפוגעות במערכת העצבים המרכזית ובמוח.

פרופ' אבי שרודר

פרופ’ אבי שרודר

פרופ’ מיטל לנדאו מהפקולטה לביולוגיה חוקרת עמילואידים – סיבים חלבוניים המעורבים במחלות זיהומיות אך עשויים גם לסייע בטיפול במחלות אלה. באחד ממאמריה החשובים שהתפרסם ב- Science היא חשפה את “החץ המורעל של החיידק הזהוב” – מבנה חלבוני ייחודי המסייע לחיידק האלים Staphylococcus aureus לתקוף את תאי האורגניזם. במחקר אחר היא פענחה מבנה תלת-ממדי של פפטיד הפועל כמגן אנטי-בקטריאלי יעיל. במחקר שזכה במענק הנוכחי היא תחקור את תפקידם של עמילואידים במחלות זיהומיות כמו גם במחלות נוירודגנרטיביות.

פרופ' מיטל לנדאו

פרופ’ מיטל לנדאו

 

פרופ’ נדב אמדורסקי מהפקולטה לכימיה ע”ש שוליך חוקר מנגנונים שונים של העברת מטענים – אלקטרונים ופרוטונים – במערכות ביולוגיות. העברת מטען היא תהליך חיוני בביולוגיה והוא הכוח המניע במערכת הנשימה. במסגרת המחקר שזכה במענק הוא יפתח כלים כימיים וביוטכנולוגיים חדשים לחקר העברת פרוטונים דרך חלבונים.

פרופ' נדב אמדורסקי

פרופ’ נדב אמדורסקי

ד”ר גרהם דה-רויטר מהפקולטה לכימיה ע”ש שוליך עוסק בפיתוח תהליכי קטליזה בטוחים, זולים ובני-קיימא. הוא כבר פיתח קטליסט מבוסס ברזל שיכול לשמש בין השאר לתיוג איזוטופים – תהליך חיוני בתעשיית התרופות ובתעשיות הכימיות. בקטליסטים שהוא מפתח אפשר להשתמש במינון נמוך מאוד, מה שחוסך משאבים ומצמצם זיהום. בשנה שעברה הוא נבחר על ידי מגזין The Marker לרשימת “הצעירים המבטיחים לשנת 2022”. במסגרת המענק הזוכה הוא יפתח תהליכי קטליזה יעילים, בטוחים, זולים ובני-קיימא שישמשו בהפקת תרופות ובייצור חומרים לחקלאות ולתחומים אחרים.

ד"ר גרהם דה-רויטר

ד”ר גרהם דה-רויטר