“באמצעות תכן חכם נוכל לדחוק את גבולות האפשר”

בכירים בתעשיית החומרה הציגו בפני 800 סטודנטים בטכניון את ההישגים, האפשרויות והאתגרים בתחום במסגרת אירוע "עולמות של חומרה"

מימין לשמאל: עידו בוקשפן, טל ענבר, אוולין לנדמן, תמי סספורטה, גיא אזרד ופרופ' שחר קוטינסקי

מימין לשמאל: עידו בוקשפן, טל ענבר, אוולין לנדמן, תמי סספורטה, גיא אזרד ופרופ’ שחר קוטינסקי

הפקולטה להנדסת חשמל ומחשבים ע”ש ויטרבי בטכניון קיימה לאחרונה, בשיתוף עם תעשיית המוליכים-למחצה, אירוע שכותרתו “עולמות של חומרה”. כ-800 סטודנטים השתתפו באירוע שחשף בפניהם את עולם הנדסת החומרה בהקשרים של לימוד, מחקר ותעשייה. המרצים הסבירו כיצד הנדסת החומרה משתנה ומתפתחת בשנים האחרונות והציגו דוגמאות לאתגרים שעמם מתמודדים מהנדסים בתעשייה כיום.

ישראל היא מרכז עולמי מוביל בפיתוח שבבים. בשנים האחרונות גדל הביקוש לשבבים מסוגים שונים לשימוש ביישומים שונים ומגוונים, ובעקבותיו גדל הביקוש למהנדסי חומרה לא רק בתעשיית המוליכים למחצה אלא גם בתאגידי תוכנה ובהם גוגל, מיקרוסופט ומטא (פייסבוק). בוגרי הטכניון ממלאים תפקיד מרכזי בתעשיות אלה.

האירוע כלל כמה חלקים: ב”עולם הסטודנטים” הוצגו המסלולים השונים הפתוחים בפני הסטודנטים בפקולטה וכן מעבדות ופרויקטים בתחום החומרה; ב”עולם המחקר” הוצגו בפני הסטודנטים מעבדות המחקר ועבודות של סטודנטים לתארים מתקדמים; ובדוכני “עולם הקריירה” הציגו עשר חברות מוליכים-למחצה את הטכנולוגיות המתקדמות ביותר שהן מפתחות.

אלה היו המרצים באירוע: בוגרת הפקולטה אוולין לנדמן, מייסדת-שותפה ומנהלת טכנולוגיות ראשית ב-ProteanTecs ובעבר מהנדסת בכירה באינטל ובמלאנוקס; בוגר הפקולטה גיא אזרד, סמנכ”ל הנדסה לתכנון תשתיות שבבים בגוגל ישראל ועד לאחרונה מנכ”ל מרוול ישראל; עידו בוקשפן, סמנכ”ל לפיתוח שבבים בחברת NVIDIA; וטל ענבר, מנהל בכיר בהנדסת System on Chip בחברת אפל.

“עד לפני עשור, הפרדיגמה השולטת בעולם החומרה גרסה כי ככל שטרנזיסטורים נהיים זעירים יותר, הדרך לייעול רכיבים היא להעמיס יותר ויותר טרנזיסטורים על אותו שבב,” אמר גיא אזרד מגוגל. “כיום אנחנו קרובים למיצוי הגבולות הפיזיקליים של מזעור טרנזיסטורים, ולכן עלינו לחשוב על תכן חכם יותר.”

“תכן חומרה נהיה מאתגר יותר, מעניין יותר ומתגמל יותר,” אמר טל ענבר מאפל. “פתרונות חומרה הם כיום יעילים הרבה יותר מפתרונות תוכנה הן במונחי הספק והן בביצועים. באמצעות תכן חכם נוכל לדחוק את גבולות האפשר.”

“על שבב אחד אנחנו יודעים להציב המון טכנולוגיות שונות,” אמר עידו בוקשפן מ-NVIDIA. “חישבו לדוגמה כמה טכנולוגיות עלינו לשלב במעבדה-על-שבב, שהיא התקן זעיר המבצע משימות מעבדתיות. שבב הוא כמו עיר של טכנולוגיות, ועיצובו באופן מאוזן שיאפשר לו לתפקד כראוי – עבורי זו הנדסה במיטבה.”