תוכנית חדשה בטכניון: “אמן בקמפוס” – אמנות, מדע והשראה

התוכנית מזמנת לטכניון אמנים ואמניות שיבצעו ויציגו את יצירותיהם, ינחו פרויקטים וסדנאות לכלל בית הטכניון, ילמדו ויערכו מחקרים משותפים עם חוקרים וסטודנטים. הראשונים שנבחרו להשתתף בתוכנית הם ד"ר אורית וולף, נרדין סרוג'י וד"ר אלעד שניידרמן.

שלושת החלוצים בתוכנית החדשה “אמן בקמפוס” הם ד”ר אורית וולף – פסנתרנית בין לאומית ומלחינה, נרדין סרוג’י – אמנית רב-תחומית, וד”ר אלעד שניידרמן – אמן סאונד רב תחומי. התוכנית, שתצא לדרך בשנת הלימודים הקרובה, תומכת באומנים שעבודתם מערבת מחקר וניסוי, משלבת את מדעי הרוח, המדעים, הטכנולוגיה ומקצועות ההנדסה ומייצרת שיח סביב ממשקים אלה.

התוכנית מתקיימת ביוזמת נשיא הטכניון פרופ’ אורי סיון ומנוהלת על ידי המחלקה ללימודים הומניסטיים ואמנויות. היא מתקיימת הודות לתרומתה הנדיבה של גב’ סוניה מרשק.

לדברי נשיא הטכניון פרופ’ אורי סיון, “התוכנית החדשה מבטאת את החלטתה של הנהלת הטכניון להוסיף להתנסות הסטודנטים שלנו היבטים הקשורים בתרבות ובאומנות. עלינו להכשיר מנהיגים שבנוסף לכישוריהם כמדענים, רופאים, ארכיטקטים, מחנכים ומהנדסים מעולים יפעלו מתוך תפיסת עולם רחבה והומאנית – מנהיגים שיקבלו הכרעות מקצועיות מתוך עמדה חברתית ואתית ברורה. תוכנית ‘אמן בקמפוס’ משתלבת בהרחבת המחלקה ללימודים הומניסטיים ואומנויות – תהליך שנועד לחשוף את תלמידינו למדעי הרוח ולאומנויות.”

ד”ר אורית וולף היא פסנתרנית בין-לאומית, מלחינה ומשוררת שלמדה מוזיקה בבוסטון ובלונדון והשלימה תואר שלישי באוניברסיטת בר אילן. לדבריה, “זו זכות גדולה עבורי לקבל את מינוי ‘אמן בקמפוס’. יש בי אמונה גדולה כי מוזיקה, מתמטיקה, ארכיטקטורה ומדע קשורים זה בזה באופן שטרם נגלה במלואו. כולי שליחות להביא את המוסיקה לא רק כמדיום אמנותי חי ונושם לטכניון, אלא ככלי לפיתוח פדגוגי וטכנולוגי כאחד.”

ד"ר אורית וולף

ד”ר אורית וולף

גב’ נרדין סרוג’י היא אומנית רב-תחומית המנכסת אובייקטים, דימויים וצלילים מוכרים מסביבתה והופכת אותם למעין התערבויות המזמינות את הצופה להגדיר מחדש את הבנתו ואת יחסיו עם הסביבה. לדבריה, “התערבויות אלה מבקשות לפרוץ את הגבולות, לאתגר את הסטטוס קוו על ידי יציאה מהתפקוד או מהשימוש המוכר ולהפנות את הביקורת פנימה.” סרוג’י השלימה תואר ראשון בספרות אנגלית ובאומנות באוניברסיטת חיפה ותואר שני בתוכנית MFA בבצלאל.

גב' נרדין סרוג'י MFA

גב’ נרדין סרוג’י MFA

ד”ר אלעד שניידרמן הוא אמן סאונד רב תחומי, מלחין, חוקר ומרצה העוסק בתפר בין אומנות, טכנולוגיה ומדע. הוא השלים תואר דוקטור באוניברסיטת מדינת ניו-יורק (קומפוזיציה ותאוריה מוזיקלית). ד”ר שניידרמן חוקר את ההיבטים הפיזיים והסנסציוניים של גוף האדם באינטראקציה שלו עם חברת הרשת. במהלך השנים הוא שיתף פעולה עם אומנים רבים מתחומי המחול, הקולנוע, האמנות הפלסטית והמוזיקה. כיום הוא רכז התוכנית הייחודית למוזיקה דיגיטלית בתיכון ליאו באק בחיפה.

ד"ר אלעד שניידרמן

ד”ר אלעד שניידרמן

תוכנית “אמן בקמפוס” היא אבן דרך בשינוי משמעותי שעובר הטכניון בהרחבת המחלקה ללימודים הומניסטיים ואמנויות, כחלק מהרחבת תחומי ההתעניינות של בוגרי הטכניון. לדברי המשנה הבכיר לנשיא הטכניון, פרופ’ עודד רבינוביץ’, “דמות הבוגר שאנו רואים לנגד עינינו אינה ממוקדת רק בכישורים או ביכולות המוכוונים לשוק העבודה אלא גם בפיתוחם של הסטודנטים כמנהיגים במדע ובהנדסה הנסמכים על מודעות חברתית ועל הבנת ההקשר ההיסטורי, הפילוסופי והערכי של פעילותם. אנו רוצים לספק להם בסיס חברתי ואתי ורוחב אופקים.”

לדברי ראש המחלקה, פרופ’ אוהד נחתומי, “המחלקה ללימודים הומניסטיים ואומנויות עוברת תמורה משמעותית בימים אלו. ממחלקת שירות ליחידת מחקר עצמאית שמבקשת ליצור קשרים מחקריים בין מדעי הרוח למדעים והנדסה בטכניון. למחלקה תפקיד משמעותי בהכשרת מהנדסים על ידי הקניית הקשר היסטורי. פילוסופי ואתי באמצעות קורסים יעודים. המחלקה גם עוסקת בשילוב אתיקה בקורסים טכנולוגיים, בכתיבה אקדמית, בפיתוח של פילוסופיה של הנדסה בצד פילוסופיה של מדע. כפי שהתוכנית של שהות אמנים בקמפוס מדגישה, בניסיון להעמיק את הקשרים וההדהוד בין עולם האמנות לעולם המדע והטכנולוגיה.״

במסגרת התוכנית תקיים ד”ר אורית וולף סדרת הרצאות-קונצרט בשם “מדע, מוסיקה והשראה”. הסדרה תתקיים השנה בקמפוס בשיתוף מדענים וחוקרים מובילים מהטכניון וסטודנטים מצטיינים שינגנו וישתתפו במפגשים. כל מפגש יכלול הופעה חיה, הרצאה מדעית ושיחה בלתי אמצעית.

לעמוד “אמן בקמפוס” – כאן

לעמוד המחלקה ללימודים הומניסטיים ואמנויות – כאן