212 סטודנטים סיימו לאחרונה את לימודיהם במכון הטכנולוגי של גואנגדונג והטכניון ( GTIIT) שבסין

הסטודנטים במחזור השני של GTIIT קיבלו לאחרונה את תעודות הסיום בטקס חגיגי שהתקיים בקמפוס בסין. במחזור הנוכחי סיימו 212 סטודנטים וסטודנטיות את לימודי התואר - גידול משמעותי לעומת המחזור הראשון שאותו סיימו 147 סטודנטים בלבד.

נשיא הטכניון פרופ’ אורי סיון בירך את הבוגרים ואמר כי GTIIT הוא “יוזמה ראשונה ויחידה במינה בהיסטוריה ההדדית של סין וישראל. מפעל היסטורי זה, שנבנה על בסיס השפה המשותפת של המדע וההשכלה, מהווה גשר רב עוצמה בין שתי האומות העתיקות שלנו. המורשת המשותפת וארוכת הטווח של ידע וחדשנות היא שאפשרה את ההישג הנפלא שאנו חוגגים כאן ביחד היום.” עוד הוסיף פרופ’ סיון כי “ייסוד GTIIT והצלחתם המתמשכת הם תוצאה של עבודתם של רבים, הן בישראל והן בסין. לא היינו כאן היום ללא החזון העמוק, המנהיגות המבריקה והמסירות העמוקה של האנשים האלה לרעיון, שהוא כעת עובדה חיה. תודה בשם כולנו.”

בטקס סיום התואר השתתפו כלל הבוגרים ומשפחותיהם, חברי סגל, מרצים ונושאי תפקידים בכירים מהטכניון ומ-GTIIT ובהם סגן ראש העיר וואנג, הקונסול הכללי של ישראל בגואנגזו מר פלג לוי, מזכיר המפלגה פרופ’ ג’יאנג הונג מ-STU, נגיד (צ’נסלור) GTIIT פרופ’ שינגאו גונג, המשנה לנגיד פרופ’ דוד גרשוני, נציגת קרן לי קא-שינג ד”ר פרידה לו, נשיא אוניברסיטת שנטאו (STU) מר האו, סגני המשנה לנגיד פרופ’ דאנמינג לי, פרופ’ מוריס אייזן, מר ערן גלאור ודיקנית לימודי הסמכה פרופ’ דגנית דנינו.

בסיום נאומו בירך נשיא הטכניון פרופ’ אורי סיון את כלל בוגרי GTIIT והזכיר להם: “אתם יוצאים היום מ-GTIIT מצוידים באחד מכרטיסי הכניסה הטובים בעולם – תואר של הטכניון! בכך אתם מצטרפים למועדון היוקרתי של כ-130,000 בוגרים שלמדו בטכניון מאז נוסד לפני כמעט 100 שנים. עם חברי מועדון זה נמנים ארבעה חתני פרס נובל, ממציאי דחיסת נתונים, דיסק און קי (Memory Stick), השקיה בטפטוף והתרופה הראשונה נגד פרקינסון, מפתחי מעבד הפנטיום, אלה שהטמיעו לראשונה wifi במחשבים ניידים ועוד רבים אחרים המובילים את תעשיית ההיי טק בארץ ובעולם.”

המשנה לנגיד אוניברסיטת GTIIT, פרופ’ דוד גרשוני מהפקולטה לפיזיקה בטכניון, קרא את הנוסח הרשמי של הסמכת הבוגרים והכריז כי “GTIIT מעניקה ל-80 סטודנטים לתואר ראשון מהתוכנית למדעים והנדסת חומרים ול-59 סטודנטים מהתוכנית להנדסה כימית תואר ראשון בהנדסה מ-GTIIT ותואר ראשון במדעים מהטכניון; GTIIT מעניקה תעודות גם ל-73 סטודנטים לתואר ראשון מהתוכנית להנדסת ביוטכנולוגיה ומזון תואר ראשון במדעים מ-GTIIT ומהטכניון.” פרופ’ גרשוני בירך בגאווה שני סטודנטים ממחזור 2017 וסטודנט ממחזור 2018 העומדים לסיים את התואר במתמטיקה ובמדעי המחשב בנוסף לתואר נוסף שהשלימו בהנדסת חומרים, בביוטכנולוגיה והנדסת מזון ובהנדסה כימית, בהתאמה.

דיקנית לימודי ההסמכה ב-GTIIT, פרופ’ דגנית דנינו מהפקולטה להנדסת ביוטכנולוגיה ומזון בטכניון, הוסיפה ובירכה את הבוגרים ומשפחותיהם: “היום מוענקות לכם תעודות סיום תואר של הטכניון ו-GTIIT. התעודות הללו מיוחדות – הן משקפות את ההישגים שלכם, הן מספרות לעולם שאתם מהנדסי הטכניון, והן גם מראות את ההערכה והאמון שלנו בכם. מזל טוב! לפני ארבע שנים קיבלתם החלטה להצטרף לאוניברסיטה הקטנה שלנו, GTIIT. זו לא הייתה החלטה טריוויאלית או קלה. אנחנו יודעים שהיו לכם חלופות קלות יותר לבחירה ובכל זאת בחרתם בנו, כי בטחתם במורשת הטכניון ורציתם את הסביבה הבין-תרבותית ואת ההשכלה הגבוהה המתגמלת שזכיתם לה כאן. עוד אז, בעצם בחירתכם התחייבתם לעשות כל שצריך בכדי להגיע לרגע הניצחון המאושר היום. אנחנו, מצדנו, התחייבנו להעניק למורים ולתוכניות את הידע וההכשרה המקצועית, ולהעניק לכולכם את הסביבה התומכת אשר תביא אתכם למעמד המרגש הזה היום.”

פרופ’ דנינו הוסיפה וסיפרה כי יותר מ-130 מהסטודנטים כבר רשומים לתואר שני וכי כשליש מהמסיימים, 79 מתוך 212, הן נשים – לא רחוק משיעור הבוגרות בטכניון (40%). היא הוסיפה והסבירה את השפעתם של בוגרי המחזור הנוכחי על כלל קהילת הטכניון, GTIIT, סין והעולם כולו כבר כיום. “נציגים מאוניברסיטאות בעלות מוניטין רב כמו אוניברסיטת בוסטון, אוניברסיטת דרום קליפורניה, אוניברסיטת אוהיו סטייט ואחרות הגיעו כל הדרך לשנטאו כדי להיפגש אתכם באופן אישי ולשכנע אתכם להצטרף לאוניברסיטאות שלהם.”

כיום כבר לומדים בטכניון יותר מ-30 בוגרי GTIIT, וכבר בסמסטר החורף הקרוב יצטרפו אליהם 30 סטודנטים נוספים. פרופ’ דנינו ציינה כי בוגרי המחזור כבר התקבלו ללימודי המשך באוניברסיטאות רבות וכי יהיו ל-GTIIT שגרירים רבים בעולם – בסטנפורד, במכון ויצמן למדע, באוניברסיטת קולומביה, באוניברסיטת קורנל, ב-UCLA, בג’ונס הופקינס ועוד. רבים מהסטודנטים קיבלו הצעות עבודה מחוץ לאקדמיה וכמה מהסטודנטים יישארו בקמפוס GTIIT כדי להרחיב עוד את ההתנסות שלהם במחקר.

אוניברסיטת GTIIT הממוקמת בשנטאו שבמחוז גואגדונג בסין היא פרי של שיתוף פעולה חסר תקדים בין סין והטכניון בישראל ותולדה של שותפות היסטורית בין הטכניון לבין אוניברסיטת שנטאו הסינית, בתמיכתם של מושל מחוז גואנגדונג, עיריית שנטאו וקרן לי קא-שינג (LKSF). GTIIT החלה את דרכה עם שלוש פקולטות בלבד וכיום פועלות בה כבר חמש פקולטות אקדמיות לתארים ראשונים: מתמטיקה ומדעי המחשב, הנדסת חומרים, הנדסה כימית, הנדסת מכונות ורובוטיקה, ביוטכנולוגיה והנדסת מזון. בנוסף מתקיים במכון מגוון תוכניות נוספות ללימודי תארים מתקדמים (תואר שני ולימודי דוקטורט.). המכון כולל כיום גם שלושה מרכזי מחקר בינתחומיים חדשניים: מרכז מחקר למדעי הבריאות והנדסה רפואית (GTIIT-SEHM), מרכז מחקר קיימות עולמי (GTIIT-SW), ומרכז מחקר למדעים תיאורטיים מתקדמים (GTIIT-ATS).

כיאה לשלוחת הטכניון בסין, GTIIT מתפתחת בקצב מרשים ומהווה שותפות ייחודית שטרם נראתה כמותה בישראל או בסין. עוד בטקס הנחת אבן הפינה בשנת 2015, מול קהל של כ-5,000 איש, אמר הנשיא התשיעי של מדינת ישראל, מר שמעון פרס ז”ל, כי “הקמת שלוחת הטכניון בסין היא עוד הוכחה לכך שהחדשנות הישראלית פורצת דרך וחוצה גבולות גיאוגרפיים. סין היא אחת השותפויות המרכזיות של ישראל בתחום הטכנולוגיה וההיי-טק. כיום פועלות בסין מעל 1,000 חברות ישראליות, ואני מקווה כי שיתופי הפעולה הכלכליים בין המדינות רק יעמיקו. יש לשתי המדינות הרבה מה לחלוק ומה ללמוד זו מזו”.

מטרתו של מכון גואנגדונג-טכניון עוד מהקמתו היה להפוך לאוניברסיטת מחקר מדעית וטכנולוגית מובילה על ידי מינוף כוח היזמות והחדשנות הישראלית ומיזוגו עם תרבות סין העשירה. GTIIT מוציא לפועל את חזונו ואת היעדים העומדים בפניו באמצעות עבודה קשה ואמונה של חברי הסגל, המרצים, ובעלי התפקידים השונים, תוך קיום קשרים הדוקים עם התעשייה המקומית ובניית תוכניות מחקר ולמידה ברמה הגבוהה ביותר לתואר ראשון, לתואר שני, לדוקטורט ולפוסט-דוקטורט.

לסרטון המציג את קמפוס GTIIT והתוכניות השונות: