כיצד מתפתחת חלודה בתנאי מיקרו-כבידה?

זו השאלה שתיבחן בקרוב בתחנת החלל הבינלאומית בניסוי של תלמידי אורט פסגות כרמיאל. את התלמידים ליוו קרן רמון ופרופ' יאיר עין-אלי מהטכניון

בקרוב ישוגר לתחנת החלל הבין-לאומית ניסוי מקורי שפותח על ידי תלמידים ישראלים: התפתחות חלודה בתנאי מיקרו-כבידה. את הניסוי תכננו ובנו תלמידי בית הספר אורט פסגות כרמיאל בהנחיית ניצן מורן מקרן רמון ופרופ’ יאיר עין-אלי מהפקולטה למדע והנדסה של חומרים בטכניון.

המדענים הצעירים

 המדענים הצעירים

המדענים הצעירים הם תלמידי כיתת עמ”ט – עתודה מדעית טכנולוגית – הלומדים בכיתה ט’ אצל המורה ומחנכת הכתה ליאורה יורמן. את הרעיון לפרויקט הם הגו לגמרי לבדם: אם על פני כדור הארץ נוטה החלודה להיווצר בכיוון מרכז כדור הארץ בשל הכבידה, כיצד תתפתח חלודה בתנאים הקרובים לאפס כבידה? במסגרת הניסוי תישלח “ערכת חלודה” אחת לתחנת החלל וערכה זהה תישאר על פני הכדור, כדי לחקור בהמשך את השוני בדפוסי התפתחות החלודה תחת כבידה ובמיקרו-כבידה.

לדברי עמית יוריק, תלמידה בכיתה הזוכה, “עבדנו על הניסוי הזה מתחילת השנה. פרופ’ עין אלי השיב מייד בחיוב וסייע לנו בגיבוש שאלת המחקר ובהמשך הדרך. הוא עצמו אמר שהוא לא יודע מה התשובה לשאלה, אבל אין ספק שיש לה השלכות יישומיות על מסעות ממושכים לחלל, על התיישבות בחלל וגם להיבטים שונים על פני כדור הארץ.”  

הפרויקט נערך במסגרת תוכנית ספייסלאב של קרן רמון – תוכנית המתקיימת בכ-70 בתי ספר ברחבי הארץ. במסגרת ספייסלאב מפתחים התלמידים ניסויים מדעיים והנדסיים, ושלושת הפרויקטים הזוכים משוגרים לתחנת החלל-הבין-לאומית. לדברי ניצן מורן, “ספייסלאב מבוססת על ההבנה שהידע נמצא בידיהם של התלמידים שרוצים בכך, ולכן האתגר שלנו הוא לספק להם את מיומנויות המאה ה-21 – עבודת צוות, הצלבת מקורות מידע, דיבור מול קהל, עמידה בלוחות זמנים צפופים. בסוף התהליך נשפטים הפרויקטים בשלב הגמר על ידי מומחים מנאס”א ומתעשיית החלל הישראלית, והם תמיד מופתעים מהרמה התאורטית והמחקרית הגבוהה שמציגים התלמידים – רמה אקדמית לגמרי.”