“רקמה אנושית אחת חיה”

הטכניון העניק תוארי דוקטור לשם כבוד לשמונה יחידי סגולה

תמונת הזוכים בתואר, מימין לשמאל: רות מגיד, ד"ר ג'ורג' אלבאום, קנת' לוי, פרופ' הארי גריי, עירית רפפורט, נשיא הטכניון פרופ' אורי סיון, רוברט מגיד, פרופ' דניאל זייפמן ופרופ' אנטון ציילינגר

תמונת הזוכים בתואר, מימין לשמאל: רות מגיד, ד”ר ג’ורג’ אלבאום, קנת’ לוי, פרופ’ הארי גריי, עירית רפפורט, נשיא הטכניון פרופ’ אורי סיון, רוברט מגיד, פרופ’ דניאל זייפמן ופרופ’ אנטון ציילינגר

הטכניון העניק השבוע שמונה תוארי דוקטור לשם כבוד: לפרופ’ אנטון ציילינגר, לפרופ’ הארי גריי, לד”ר ג’ורג’ אלבאום, לרוברט ורות מגיד, לעירית רפפורט, לקנת’ (קן) לוי ולפרופ’ דניאל זייפמן. הטקס התקיים במסגרת אירועי הקורטוריון – מושב חבר הנאמנים של הטכניון – במעמד נשיא הטכניון פרופ’ אורי סיון, הנהלת הטכניון ודיקניו ושגריר אוסטריה בישראל מר ניקולאוס לוטרוטי. את האירוע הנחה פרופ’ וויין קפלן מהפקולטה למדע והנדסה של חומרים.

ראש הממשלה נפתלי בנט שלח ברכה לטקס ואמר: “הטכניון הוא בית היוצר של הטכנולוגיה הישראלית ומהמוסדות היוקרתיים ביותר בישראל. אבי המנוח עבד בטכניון ואני עצמי גדלתי בחיפה, כך שהטכניון היה חלק בלתי נפרד מילדותי. אבל הטכניון הוא הרבה יותר מכך; ממנו יצאו ארבעה מתוך חמשת הישראלים שזכו בפרס נובל במדעים. הטכניון לא רק מבטא חדשנות וגאונות ישראליות, אלא הוא גם מודל יפהפה של דו-קיום – אנשים מרקעים שונים, חילוניים ודתיים, יהודים וערבים מכל חלקי החברה הישראלית משתפים כאן פעולה וחותרים למצוינות. אני מאחל לטכניון עוד שנים רבות של הצלחה.”

נשיא הטכניון פרופ’ אורי סיון אמר כי, “הטכניון מורכב מסך כל האנשים שנרתמו לשליחותו ובחרו בה כאורח חיים. מחיים ויצמן, מרטין בובר ואלברט איינשטיין ועד חוקרי הטכניון כיום – כולנו מחוברים בחוט הזהב של שליחותנו: להרחיב את הידע האנושי ולרתום אותו למען הדורות הבאים. זוהי משימה נאצלת המושתתת על ההבנה שכולנו, בניסוחו של המשורר מוטי המר, רקמה אנושית אחת חיה. בהמשך לכך, כל אחד ממקבלי התארים הערב הוסיף את הרקמה שלו למארג המרכיב את הטכניון, וזאת במסגרת החתירה הבלתי פוסקת לעולם טוב יותר. אנו מוקירים את כולכם ומודים לכם.”

בשם מקבלי התארים דיבר פרופ’ הארי גריי מקלטק, המכון הטכנולוגי של קליפורניה, שאמר: “בשנת 1923 ביקר אלברט איינשטיין בטכניון ואמר כי כדי לשרוד ולהתקיים, היישוב היהודי בארץ ישראל חייב לפתח טכנולוגיות. שנה אחר כך קם הטכניון והגשים את העצה הזאת דה פקטו. הטכניון הפך את חיפה לבירת הטכנולוגיה העולמית ואת מדינת ישראל למעצמה של פיתוח טכנולוגי, אבל המלאכה לא נשלמה; יש עוד עבודה רבה לפנינו, ועלינו להתמקד בשלושת האתגרים הגדולים של תקופתנו: בריאות האדם, אנרגיה וסביבה. הטכניון עושה המון בתחומים אלה, וחשוב להמשיך בכך.”

נשיא הטכניון פרופ' אורי סיון

נשיא הטכניון פרופ’ אורי סיון

יו”ר הקורטוריון סקוט לימסטר אמר כי “בקרוב נחנוך מאה שנים לפתיחת הטכניון, ועלינו להכיר טובה לאנשי החזון שהובילו אותו מהרגע הראשון – מראשוני ההוגים של אוניברסיטה טכנולוגית בארץ ישראל ועד נשיא הטכניון הנוכחי, פרופ’ אורי סיון, הפועל למען הטכניון בכל ליבו. ולמקבלי התארים הערב אנו חבים תודה עצומה על כך שהם מדגימים לנו מצוינות מהי ונוסכים בנו השראה לשיפור העולם.”

דוקטור לשם כבוד הוא ההוקרה הגבוהה ביותר שמעניק הטכניון לאישים שהתבלטו בפועלם המדעי יוצא הדופן או בתרומתם לישראל, לעם היהודי ולאנושות. עם מקבלי התואר בעבר נמנים חיים ויצמן (1952), אלברט אינשטיין (1953), נילס בוהר (1958), דוד בן גוריון (1962), יוג’ין ויגנר (1971), מרגרט תאצ’ר (1989), יצחק רבין (1990) ואנגלה מרקל (2021).

אלה מקבלי התואר דוקטור לשם כבוד לשנת 2022:

פרופ’ אנטון ציילינגר, חוקר פיזיקה קוונטית באוניברסיטת וינה, אוסטריה: בהוקרה על תרומתך העצומה למדע וטכנולוגיה קוונטית; בהערכה על פעילותך המסורה להגדלת מספר הצעירים העוסקים בתחום; ובהצדעה על מאמציך ועל הכרתך במדע כפלטפורמה המעשירה את רוח האדם. ברחשי תודה על מחויבותך ארוכת השנים לשילוב הקהילה האקדמית הישראלית בקהילה האירופית.

פרופ' אנטון ציילינגר מקבל את התואר מנשיא הטכניון פרופ' אורי סיון והמשנה לנשיא למחקר פרופ' קובי רובינשטיין

פרופ’ אנטון ציילינגר מקבל את התואר מנשיא הטכניון פרופ’ אורי סיון והמשנה לנשיא למחקר פרופ’ קובי רובינשטיין

פרופ’ הארי גריי, חוקר אנרגיה בקלטק – המכון הטכנולוגי של קליפורניה, ארה”ב: בהוקרה על תרומתך יוצאת הדופן, שעוררה מודעות עולמית למחקר ולפיתוח בתחום האנרגיה הסולרית; וברחשי תודה על תמיכתך ומעורבותך העצומה בקידום הטכניון והקהילה האקדמית בישראל.

פרופ' הארי גריי מקבל את התואר מנשיא הטכניון פרופ' אורי סיון והמשנה הבכיר לנשיא הטכניון פרופ' עודד רבינוביץ'

פרופ’ הארי גריי מקבל את התואר מנשיא הטכניון פרופ’ אורי סיון והמשנה הבכיר לנשיא הטכניון פרופ’ עודד רבינוביץ’

 

ד”ר ג’ורג’ אלבאום, בוגר MIT, ארצות הברית: בהוקרה על אהבתך לטכניון ועל אמונך בתפקידו המרכזי בשמירה על ביטחונה של מדינת ישראל ובשיפור רווחת האנושות; בהערצה על מחויבותך להשפעה על הנוער של ימינו באמצעות שיתוף סיפורך כניצול שואה; ברחשי כבוד על מנהיגותך המתמדת ברמה המקומית, הארצית והבין-לאומית; ובהכרת תודה על תמיכתך הנדיבה בחקר האנרגיה ובסטודנטים בטכניון.

ד"ר ג'ורג' אלבאום מקבל את התואר מנשיא הטכניון פרופ' אורי סיון והמשנה הבכיר לנשיא הטכניון פרופ' עודד רבינוביץ'

ד”ר ג’ורג’ אלבאום מקבל את התואר מנשיא הטכניון פרופ’ אורי סיון והמשנה הבכיר לנשיא הטכניון פרופ’ עודד רבינוביץ’

 

רוברט ורות מגיד,פילנתרופים וידידי הטכניון , אוסטרליה: בהוקרה על תמיכתכם המשותפת בקהילות היהודיות באוסטרליה, בישראל וברחבי העולם; ברחשי תודה על מאמציכם הבלתי נלאים לקידום הטכניון ויעדיו המדעיים; בהצדעה על הצלחותיכם והישגיכם כמנהיגים בעולם העסקים ובהערכה על מחויבותכם האלטרואיסטית למטרות פילנתרופיות ולפעילות למען האחר.

רוברט ורות מגיד מקבלים את התואר מנשיא הטכניון פרופ' אורי סיון והמשנה לנשיא לעניינים אקדמיים פרופ' שמעון מרום

רוברט ורות מגיד מקבלים את התואר מנשיא הטכניון פרופ’ אורי סיון והמשנה לנשיא לעניינים אקדמיים פרופ’ שמעון מרום

 

עירית רפפורט, פילנתרופית בתחומי האמנות, המדע והרפואה, ישראל: על פעילותך הפילנתרופית המתמדת, הממשיכה את דרכם של הורייך בטיפוח מחקר ביו-רפואי פורץ דרך ובחינוך בתחום זה; ובהוקרה על מסירותך רבת השנים להעצמת נשים, על מחויבותך לתחום האומנות; וברחשי תודה על נאמנותך לטכניון ולפקולטה לרפואה ע”ש רות וברוך רפפורט.

עירית רפפורט מקבלת את התואר מנשיא הטכניון פרופ' אורי סיון והמשנה לנשיא לעניינים אקדמיים פרופ' שמעון מרום

עירית רפפורט מקבלת את התואר מנשיא הטכניון פרופ’ אורי סיון והמשנה לנשיא לעניינים אקדמיים פרופ’ שמעון מרום

 

קנת’ (קן) לוי, מייסד KLA-Tencor, ארצות הברית: על תמיכתך האיתנה בטכניון, בשליחותו ובסטודנטים הלומדים בו; בהכרה בהצלחתך כמנהיג בין-לאומי בתחום העסקי; על תרומתך לכלכלת ישראל באמצעות הקמתן של מספר חברות הייטק בין-לאומיות בעלות שם עולמי; על מחויבותך חסרת הפשרות לעם היהודי, למדע ולאנושות, המתניעה חידושים והישגים מדעיים עתירי השפעה.

קנת' לוי מקבל את התואר מנשיא הטכניון פרופ' אורי סיון ודיקן בית הספר לתארים מתקדמים פרופ' דן גבעולי

קנת’ לוי מקבל את התואר מנשיא הטכניון פרופ’ אורי סיון ודיקן בית הספר לתארים מתקדמים פרופ’ דן גבעולי

 

פרופ’ דניאל זייפמן, מדען ונשיא מכון ויצמן למדע לשעבר, ישראל: בהוקרה על הצלחתך בהובלת מכון ויצמן למדע ובסלילת הדרך להישגים מדעיים מרשימים בישראל ובעולם; בהכרת טובה על מסירותך לקידום המדע ולהנגשתו ברחבי העולם; וברחשי תודה על קידומם של שיתופי פעולה מגוונים בין הטכניון ומכון ויצמן למדע בתחומי מחקר רבי השפעה.

פרופ' דניאל זייפמן מקבל את התואר מנשיא הטכניון פרופ' אורי סיון והמשנה לנשיא למחקר פרופ' קובי רובינשטיין

פרופ’ דניאל זייפמן מקבל את התואר מנשיא הטכניון פרופ’ אורי סיון והמשנה לנשיא למחקר פרופ’ קובי רובינשטיין

 

את קטעי המוזיקה בערב ביצע תומר גבירצמן, דור שלישי בטכניון. הוא עצמו סטודנט בפקולטה למדעי המחשב ע”ש טאוב, אימו פרופ’ דפנה פישר-גבירצמן היא חברת סגל בפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים וסבתו ברטינה פישר היא פרופ’-אמריטוס מהפקולטה לפיזיקה.