הטכניון חוגג שלושה פרסי ישראל

שלושה מחוקרי הטכניון הם חתני פרס ישראל לשנת תשפ”ב: פרופ’ אמריטוס יורם פלטי, פרופ’ אמריטוס יהושע זק ופרופ’ אמריטוס מוסא יודעים.

נשיא הטכניון פרופ’ אורי סיון בירך את חתני הפרס ואמר כי “שלושה פרסי ישראל בשנה אחת הם אירוע שיא בתולדות הטכניון, ואנו גאים ושמחים מאוד בהכרה החשובה כל כך ובפרס היוקרתי לשלושה מחוקרינו המעולים. מעבר להישגיהם המדעיים המרשימים ותגליותיהם החלוציות תרמו מדענים אלה לאנושות בתרגום המדע הבסיסי ליישומים המשפיעים על חייהם של רבים.”

פרופ’ אמריטוס יורם פלטי מהפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט הוא חתן פרס ישראל בקטגוריית יזמות וחדשנות טכנולוגית לשנת תשפ״ב. גולת הכותרת בפעילותו המחקרית והיזמית היא חברת נובוקיור (NovoCure), שנוסדה בשנת 2000 ופיתחה טיפול חדשני בחולי סרטן. הטיפול מבוסס על שדות חשמליים ייחודיים (TTFields) הפוגעים בתאי הסרטן בלי לגרום נזק לתאים הבריאים שבסביבתם ולכן אינם גוררים תופעות לוואי וסיכונים אחרים. בנימוקיה ציינה ועדת הפרס כי “פרופ’ יורם פלטי פיתח שיטה פורצת דרך לטיפול חשמלי במספר סוגי סרטן. הטיפול אינו פולשני ובעל רמת סלקטיביות גבוהה. סיפורו האישי מעורר השראה, שכן פריצת דרך זו חייבה חשיבה מחוץ לקופסה ואמונה בדרך, והיא חייבה את פרופ’ פלטי להתמודד ולשנות אמונות ותפיסות קיימות בתחום.”

פרופ’ אמריטוס יהושע זק מהפקולטה לפיזיקה הוא חתן פרס ישראל בחקר הפיזיקה והכימיה לשנת תשפ”ב. זק עבר כנער את אימי השואה ונשלח לצעדת המוות בהיותו בן 16. הוא עלה לישראל, וכאן בטכניון השלים תואר דוקטור בהנחיית פרופ’ נתן רוזן, תלמידו ועוזרו של פרופ’ אלברט איינשטיין, ובהנחיית פרופ’ יואל רקח מהאוניברסיטה העברית. על שמו של זק רשומים הישגים רבים בפיזיקה, ובהם התמרת זק המשמשת כיום בעיבוד אותות, ומופע זק – פאזה ייחודית בגבישים חד-ממדיים, שאותה פרסם בשנת 1989 בכתב העת המדעי Physical Review Letters. בנימוקיה ציינה ועדת הפרס כי הפרס ניתן לפרופ’ זק על “פיתוח כלים מתמטיים המשמשים לפענוח תופעות הולכה חשמלית בשדה מגנטי. כלים אלה מאפשרים ניבוי של חומרים בעלי תכונות ייחודיות לבניית התקנים אלקטרוניים.”

פרופ’ אמריטוס מוסא יודעים מהפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט בטכניון הוא חתן פרס ישראל בתחום חקר מדעי החיים לשנת תשפ”ב. בנימוקיה ציינה ועדת הפרס כי הפרס ניתן לפרופ’ יודעים “על הישגיו המדעיים החלוציים, פורצי הדרך, בתחום הנוירו-פרמקולוגיה. הוא העמיד דורות של סטודנטיות וסטודנטים לתארים מתקדמים, שרבים מהם תופסים עמדות מפתח באקדמיה ובתעשיית הביוטכנולוגיה בישראל.” פרופ’ יודעים נולד בטהרן. בגיל 12 נשלח ללימודים באנגליה, ולימים התקבל ללימודי רפואה באוניברסיטת מקגיל שבקנדה. בקנדה נחשף לעולם הביוכימיה של המוח (נוירוכימיה), ובעקבות זאת החליט לפרוש מלימודי הרפואה לטובת דוקטורט בביוכימיה ובפסיכיאטריה. מקנדה חזר לאנגליה וב-1977 עלה לישראל כדי להקים בפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט את המחלקה לפרמקולוגיה ולעמוד בראשה. בפקולטה החלו פרופ’ יודעים ועמיתו פרופ’ ג’ון פינברג לפתח תרופה למחלת פרקינסון, וב-2006 קטפו את פירות עבודתם הממושכת כאשר ה-FDA אישר את “אזילקט” – התרופה שפיתחו עם חברת טבע לטיפול בחולי פרקינסון.

צילום: עודד קרני/לע”מ