מובילים בקמפוס – פיתוח עתודת מנהיגות בטכניון

ביוזמת פרופ’ אורי סיון, נשיא הטכניון, יצאה לדרך בנובמבר 2021 תוכנית לפיתוח עתודת מנהיגות בטכניון - “מובילים בקמפוס”. התוכנית נוסדה מהתפיסה שהמציאות המשתנה מחייבת את המוסדות להשכלה גבוהה ובהם הטכניון לפתח מנהיגות ארגונית דינמית, שתדע לזהות ולהוביל שינויים חשובים.

פרופ’ עירד יבנה

פרופ’ עירד יבנה

בראש התוכנית עומד פרופ’ עירד יבנה, מנכ”ל מוסד שמואל נאמן וחבר סגל בפקולטה למדעי המחשב ע”ש טאוב. לדבריו, “הדברים החשובים נעשים תמיד יחד, באמצעות יוזמות ושיתופי פעולה עם אנשים במערכת. מנהל אקדמי יחיד אינו יכול לעשות כמעט דבר לבדו – אולי לשחק סוליטר. כאן בתוכנית אנחנו מעודדים לא רק שיתוף פעולה אלא גם חשיבה יצירתית, והמסר הוא: ‘אין תקרה, תעופו’.”

התוכנית מבוססת על מפגשי למידה משותפת וחווייתית, היכרות מעמיקה עם הטכניון על כל גווניו ומורכבויותיו, ביקורים במוסדות מובילים אחרים ועבודות חקר. במחזור הראשון של התוכנית משתתפים 20 עמיתות ועמיתים מיחידות שונות בטכניון (כשני שלישים חברי סגל אקדמי וכשליש סגל מינהלי) שאותרו בהמלצת ראשי היחידות והנהלת הטכניון. השילוב בין סגל אקדמי ומינהלי הוא מרכיב מרכזי בתוכנית, והכוונה היא שחיבור זה יחלחל לעומק פעילותו השוטפת של הטכניון.

“בשלב הראשון,” אומר פרופ’ יבנה, “אנחנו מדגישים את עצם המפגש והפעילות המשותפת, וזאת כדי לעודד היכרות, אמון, אהבה וחוויות משותפות. באמצעות רצף של מחזורים תתגבש בתוך שלוש שנים קהילה של כ-60 מנהיגים עם שפה משותפת, חוויות משותפות והומור משותף. אני מאמין שזה כוח אדיר.”

מטרתה ארוכת הטווח של התוכנית היא ליצור רשת של עמיתות ועמיתים שישתפו פעולה ויקדמו יוזמות להגשמת יעדי הטכניון. ביסוד התוכנית עומדת התפיסה כי ההיכרות האישית, החווייתית, היא בסיס לחיבורים איכותיים, ללמידה הדדית ולהכרה בפוטנציאל חסר גבולות של שיתופי פעולה בטכניון.

לימור עבאס-אור

לימור עבאס-אור

לקראת המפגש הראשון שבמסגרתו הושקה התוכנית כתב נשיא הטכניון פרופ’ סיון לעמיתי התוכנית: “הלכידות הטכניונית, הורדת הגדרות בין פקולטות ובין אנשים וטיפוח מנהיגות הם מרכיב חיוני בבניית התוכנית האסטרטגית של הטכניון לעשור הקרוב ותנאי למיצוי המצוינות.” במסגרת מפגש ההשקה נחשפו העמיתים לנושאי התוכנית ופגשו את הנהלת הטכניון. כן זכו העמיתים להכיר זה את זה והשתתפו בהרצאות ובדיונים שעסקו בהיבטים שונים של מנהיגות באקדמיה ואתגריה. בין השאר שוחחו העמיתים במפגש על הובלה באקדמיה עם פרופ’ עודד רבינוביץ, המשנה הבכיר לנשיא הטכניון, ועם פרופ׳ שמעון מרום, המשנה לעניינים אקדמיים.

התוכנית מובילים בקמפוס הוגדרה לשלוש שנים, שלושה מחזורים שיהיו מעין פיילוט שאת פירותיו מצפים לקטוף בעתיד. פיתוח התוכנית והנחייתה נעשים בליווי ובתמיכה של התוכנית “מובילים באקדמיה”, מיזם משותף של המל״ג / ות״ת וקרן אדמונד דה רוטשילד קיסריה בראשות תני כץ. הצוות המוביל של מובילים בקמפוס כולל את פרופ’ שולמית לבנברג, זהבה לניאדו, פרופ’ עדי זלצברג, פרופ’ יובל גרעיני ורוי גינוסר. לימור עבאס-אור היא הרכזת ומפיקת התוכנית, ויואב בן אריה, סגן מנהל תוכנית מובילים באקדמיה, משמש מנחה מקצועי. כדי להפיק לקחים מהניסיון הנצבר בתוכנית ומאופן התנהלותה היא מלווה בתהליך הערכה מעצבת שמקיים ד”ר ראובן גל ממוסד שמואל נאמן.

ההשתתפות בתוכנית נועדה לייצר אצל העמיתים מוטיבציה וכלים לשיפור יכולות המנהיגות כמו גם ידע באלמנטים ניהוליים מגוונים. בטכניון, בדומה למערכות אקדמיות אחרות, יש תפקידי ניהול ברמות שונות במסגרת היחידות וברמה הכלל-טכניונית. בעלי תפקידים אלה נדרשים לתפעול מערכות מורכבות, הובלת עמיתים וניהול תקציבים, אך לעיתים קרובות חברי סגל אקדמי שממלאים תפקידים אלה חסרים כלים מתאימים כגון היכרות עם המערכת הטכניונית, כישורים ניהוליים וניסיון ניהולי, שהקדנציה המוגבלת בתפקיד מקשה את רכישתם. לא מפתיע אפוא, לאור מורכבות התפקידים והזמן שהם גוזלים על חשבון המחקר, שחברי סגל רבים אינם ששים למלא אותם. יוזמי התוכנית מקווים שהיא תשנה את התפיסה ביחס לתפקידים אלה, שכאשר הם מגיעים בעיתם הם חלק מההתפתחות האקדמית והאישית. זאת במקביל ליצירת מוכנות וביסוס ארגז כלים מקצועי שישמש את העמיתים בעתיד. לדברי פרופ׳ יבנה, “אומנם האקדמיה מיועדת למחקר וחינוך, אבל חזון הטכניון כולל גם יצירת מנהיגות לישראל. אני סבור שהתוכנית יכולה לשנות את פני הטכניון בכל הקשור לשיתוף פעולה, חשיבה בונה ויוזמה ארגונית. יש פה פוטנציאל בלתי נתפס שלדעתי יורגש כבר בשנה הקרובה בזכות שיתופי פעולה שייווצרו בין עמיתי התוכנית.”

יואב בן אריה

יואב בן אריה

אלה המשתתפים במחזור הראשון של התוכנית (לא כולם בתמונה הקבוצתית): פרופ”ח מירי בן חן (מדעי המחשב), פרופ’ נעמה ברנר (הנדסה כימית), דלית ברוך (ארכיטקטורה), פרופ”ח עמרי ברק (רפואה), פרופ”ח ניר גביש (מתמטיקה), קרין גפן-מגיורה (הנדסה ביורפואית), פרופ”ח אמיר גת (הנדסת מכונות), פרופ”ח מרק זילברשטיין (הנדסת חשמל ומחשבים), ד”ר אסי כהן-דותן (מוסד הטכניון למחקר ופיתוח), פרופ”ח בועז מזרחי (הנדסת ביוטכנולוגיה ומזון), פרופ’ פיליפה מלמד (ביולוגיה), נועה נוף-שטיינר (הנדסת תעשייה וניהול), אפרת נתיב-רונן (לימודי הסמכה), פרופ”ח לב צ’ונטונוב (כימיה), פרופ”ח בני צ’יקורל (הנדסת אווירונטיקה וחלל), פרופ”ח שולי קפון (חינוך למדע וטכנולוגיה), פרופ’ אבנר רוטשילד (מדע והנדסה של חומרים), פרופ”ח גיא רמון (הנדסה אזרחית וסביבתית), פרופ”ח יואב שגיא (פיזיקה) וד”ר ז’אנה שאינסקי-רויטמן (דיקאנט הסטודנטים).