אנרגיות גבוהות

האקתון האנרגיה ע"ש גיא סלע התקיים בטכניון בחסות חברת SolarEdge

מקום ראשון

מקום ראשון

האקתון האנרגיה ע”ש גיא סלע התקיים לאחרונה בטכניון. האירוע, המתקיים בתרומת חברת SolarEdge,  נערך בהובלת תוכנית האנרגיה ע”ש גרנד בטכניון במסגרת אירועי יום היזמות בטכניון ובשיתוף מרכז היזמות t-hub והקהילה לחדשנות באנרגיה EnergyCom.

בהאקתון השתתפו כ-70 סטודנטים מכל התארים מתשע אוניברסיטאות ומכללות בארץ, שנענו בהתלהבות לאתגר שהוצב בפניהם: “אגירה והמרה של אנרגיה מתחדשת בקנה מידה גדול”. את הסטודנטים ליוו 40 מנטורים מהאקדמיה, מהתעשייה ומתחום היזמות, ו-11 שופטים בכירים לקחו חלק בשיפוט ובבחירת הזוכים.

ראש תכנית האנרגיה פרופ’ יועד צור, שכיהן כראש הוועדה המארגנת, אמר בטקס הסיום: “אירוע זה מייצג בין-תחומיות במיטבה. התכנסו כאן סטודנטים ומומחים מתחומים שונים לחשיבה אינטנסיבית משותפת. תוכנית האנרגיה חרטה על דגלה, כאחת ממטרותיה המרכזיות, לקדם מחקר משותף בין-תחומי. כראש התוכנית אני מאוד גאה לראות פעילות כזו מתקיימת תחת המטרייה של תוכנית האנרגיה ע”ש גרנד.”

מקום שני

מקום שני

במקום הראשון זכה הפרויקט Heat2Heat של המשתלמים דוד קייסר ודרור מירון מהתוכנית הבין-יחידתית באנרגיה, גל אביעוז כהן מהפקולטה להנדסה כימית ע”ש וולפסון, חן דגן מהפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית ואביעד נבון מהפקולטה להנדסה חשמל ומחשבים ע”ש ויטרבי. לדבריהם, “הפתרון שהצענו מתבסס על אגירה תרמו-כימית, ובמילים פשוטות, יצירה של ‘אבקת חום’. זהו חומר המסוגל לאצור בקשרים הכימיים שבתוכו אנרגיה שמקורה בהמרה של  אנרגיית השמש לחום. את החומר והאנרגיה האצורה בו אפשר לאגור לאורך זמן בתנאים פשוטים, לשנע אותם בקלות ובעת הצורך להפיק את האנרגיה כחום לשימוש במפעלים תעשייתיים. התהליך שפיתחנו על סמך הספרות המדעית הרלוונטית הוא תהליך זמין, זול, יעיל ובר-קיימא.”

במקום השני זכה פרויקט battAIRy של הסטודנטים יוסף קסל ונתן בלנק מהתוכנית הבין-יחידתית באנרגיה,  נועה כהן ומייקל פרל מהפקולטה להנדסת חשמל ומחשבים ע”ש ויטרבי ועידו בן-הרצל מהפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית. הקבוצה הציגה רעיון שמתבסס על אגירה של אוויר מונזל. הפתרון מורכב ממתקנים תרמואקוסטיים הבנויים כך שכאשר מחממים את חלקם העליון על ידי אור שמש מרוכז, נוצרים בתוכם  גלים אקוסטיים. גלים אלה גורמים לתחתית המתקן להתקרר ובכך מנזלים אוויר בצורה יעילה. את האוויר המונזל ניתן לאגור לטווחי זמן ארוכים ולהשתמש בו בעת הצורך לקירור או להפקת חשמל.

מקום שלישי

מקום שלישי

במקום השלישי זכה פרויקט Metha של קבוצה משותפת מהפקולטה להנדסת מכונות בטכניון (ניר לוי) ומאוניברסיטת אריאל (רפאל בגוונוב, דרור טפירו, שיר כהן ואיתמר כאליהו). קבוצת Metha הציגה מכולה המכילה בתוכה מערכת ללכידת פחמן דו-חמצני, אלקטרוליזה לייצור מימן וריאקטור לטובת ייצור מתנול סינתטי (מהריאקציה בין המימן לפחמן הדו-חמצני). המתנול מיועד להחליף דלקים (קרוסין של מטוסים, דיזל ומזוט של ספינות ודיזל של משאיות) ובכך להפחית את כמות גזי החממה בצורה משמעותית. הוא משמש לייצור חשמל (לדוגמה, באילת יש גנרטור שמספק חשמל לעיר משריפת מתנול) ויש לו שימוש נרחב בתעשייה הכימית למגוון שימושים. בנוסף, חברי הקבוצה רואים ערך נוסף למערכת במחזור גזי הפליטה לטובת ייצור אנרגיה. בנוסף להפחתת אחוז הפליטות של המשתמשים לאטמוספירה תושג גם הקטנת קנסות על פליטת פחמן דו חמצני, קנסות הצפויים לגדול משמעותית עד 2050. הקבוצה הדגימה היתכנות כלכלית עם החזרה מלאה של סכום הכסף המושקע ב-5.8 שנים. שוק המתנול העולמי נמצא בצמיחה משמעותית של כ- 6 אחוזים בשנה.