פרס ישראל ל”אבא של נובוקיור”

פרופ' אמריטוס יורם פלטי מהפקולטה לרפואה ע"ש רפפורט בטכניון הוא הזוכה בפרס ישראל לשנת תשפ"ב בקטגוריית יזמות וחדשנות טכנולוגית. פרופ' פלטי הוא מייסד נובוקיור, שפיתחה טכנולוגיה חדשנית לטיפול בסרטן. טכנולוגיה זו משמשת כ-250 מרכזים רפואיים ברחבי העולם

שרת החינוך, ד”ר יפעת שאשא ביטון, הודיעה הערב (ד’) על זכייתו של פרופ’ אמריטוס יורם פלטי מהפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט בטכניון בפרס ישראל בתחום יזמות וחדשנות טכנולוגית לשנת תשפ”ב.

בנימוקיה ציינה ועדת הפרס, בה היו חברים ד”ר דורית דור (ראש הוועדה), ד”ר גיורא ירון וגב’ רונה שגב, כי “פרופ’ יורם פלטי פיתח שיטה פורצת דרך לטיפול חשמלי במספר סוגי סרטן. הטיפול אינו פולשני ובעל רמת סלקטיביות גבוהה. סיפורו האישי מעורר השראה, שכן פריצת דרך זו חייבה חשיבה מחוץ לקופסה ואמונה בדרך, והיא חייבה את פרופ’ פלטי להתמודד ולשנות אמונות ותפיסות קיימות בתחום.” עוד הדגישה הוועדה כי “בימים אלו פועל פרופ’ פלטי להרחיב את השימוש בטכנולוגיה לטיפול בסוגים נוספים של מחלת הסרטן.”

קרדיט צילום: Peter Doyle

קרדיט צילום: Peter Doyle

נשיא הטכניון פרופ’ אורי סיון אמר כי “אנו גאים ושמחים מאוד בהכרה החשובה כל כך ובפרס היוקרתי לפרופ’ פלטי, שלא רק פיתח טכנולוגיה חדשה אלא גם גישה חדשה לטיפול בסרטן – גישה שאינה מערבת כימותרפיה וטיפולים תרופתיים אחרים. עבודתו של פרופ’ פלטי היא דוגמה נפלאה לשילוב בין הנדסה ורפואה – שילוב שהוא ממאפייניו הבולטים של הטכניון. פרופ’ פלטי מהווה דוגמה ומופת ליכולת הנדירה לתרגם מדע ליישומים המועילים לאנושות, וזאת באמצעות שילוב של עומק מחקרי ויזמות. ברכות חמות.”

פרופ’ פלטי נולד בחיפה ב־1937 ועבר לטבריה ואחר כך לארצות הברית. בשובה לישראל השתקעה המשפחה בירושלים, שם סיים פלטי את לימודיו בבית הספר התיכון בית הכרם שליד האוניברסיטה. ב־1955 החל ללמוד רפואה בבית הספר לרפואה של הדסה והאוניברסיטה העברית בירושלים. לבקשת צה”ל לקח פסק זמן מלימודיו כדי לערוך פרויקט מחקר ולאחר מכן השלים תואר כפול ברפואה – MD ו-PhD. עבודת המחקר שלו עסקה במה שיהפוך למפעל חייו: השפעה של שדות חשמליים על רקמות חיות.

פרופ’ פלטי זכה במלגת פוסט-דוקטורט מה־NIH, המכונים האמריקאים לבריאות בארצות הברית, ויצא לפוסט-דוקטורט באוניברסיטת מרילנד, בולטימור. תוך שנה בלבד הוא התמנה לחבר סגל באוניברסיטה. ב-1969 חזר לאוניברסיטה העברית, אולם כעבור שנתיים נקרא לסייע בהקמת בית הספר לרפואה בטכניון. מאז קשר את גורלו בגורלה של הפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט בטכניון.

לצד עבודתו המחקרית המקורית, ותפקידים ניהוליים שמילא בפקולטה לרפואה בטכניון ובמכון המחקר ע”ש רפפורט, פעל פרופ’ פלטי לתרגומם של מחקריו החדשניים לשדה הקליני. פעילות זו הפכה אותו ליזם סדרתי שהקים שורה של חברות ובהן Carmel Biosensors (ניטור גלוקוז בקרב חולי סוכרת), EchoSense (אבחון הפרעות לב),  O2Cure(אמצעי עזר לנשימה וריאה מלאכותית) ו-BetaVive (טיפול בסוכרת).

גולת הכותרת בפעילותו המחקרית והיזמית היא חברת נובוקיור (NovoCure), שנוסדה בשנת 2000 ופיתחה טיפול חדשני בחולי סרטן. הטיפול מבוסס על שדות חשמליים יחודיים (TTFields) הפוגעים בתאי הסרטן בלי לגרום נזק לתאים הבריאים שבסביבתם ולכן אינם גוררים תופעות לוואי וסיכונים אחרים. ב-2004 החלו הניסויים הקליניים בטכנולוגיה זו, והצלחתם הובילה לאישורי FDA (רשויות הבריאות בארצות הברית) לטכנולוגיה של נובוקיור בטיפול בשלושה סוגי סרטן, ובהמשך לאישור CE (המקבילה האירופית ל-FDA) לטיפול בכל סוגי הסרטן המוצק. טיפולים בשישה סוגי סרטן נוספים, ובהם סרטן הלבלב, הכבד, השחלות והריאות, נמצאים כיום בשלבים שונים של ניסוי קליני. עד כה טופלו בטכנולוגיה של נובוקיור כ־20,000 חולים בכ-250 מרכזים רפואיים ברחבי העולם. את החברה מנהלים המנכ”ל אסף דנציגר והיו”ר ביל דויל.