יום הברייל העולמי

ב-04.01.21 צוין יום הברייל העולמי לרגל יום הולדתו של לואי ברייל. אף שכתב ברייל הומצא לפני כ-200 שנה, האתגר של התאמתו לעידן הממוחשב נתקל במשוכות טכנולוגיות רבות.

פרופ' אמיר גת

פרופ’ אמיר גת

אופק פרץ

אופק פרץ

היום מצוין יום הברייל העולמי לרגל יום הולדתו של לואי ברייל. אף שכתב ברייל הומצא לפני כ-200 שנה, האתגר של התאמתו לעידן הממוחשב נתקל במשוכות טכנולוגיות רבות.

פריצת דרך שפורסמה לאחרונה בכתב העת PNAS מבשרת על דור חדש של צגי ברייל קומפקטיים ויעילים. במאמר, שמחבריו הם חוקרים בטכניון ובאוניברסיטת קורנל, מוצג “צג ברייל רובוטי”. זהו משטח סיליקון דינמי שעליו מופיעות “בועות” קטנות בתצורת אותיות ברייל. הפיתוח מבוסס על הזרמת מתאן וחמצן במשטח הסיליקון והתפחה של אותן “בועות”, זאת באמצעות אלקטרודות וללא צורך במשאבה.
השותפים הטכניוניים במחקר, פרופ’ אמיר גת והדוקטורנט אופק פרץ מהפקולטה להנדסת מכונות, עוסקים במחקריהם בהקשר הרחב יותר של רובוטיקה רכה. רובוטים רכים, השואבים השראה רבה מרקמות ביולוגיות ומאיברים טבעיים כגון חדק הפיל וזרוע התמנון, הם רובוטים נטולי מפרקים, העשויים מצינורות גמישים שבתוכם מוזרם נוזל. הזרמתו של הנוזל בדפוסי הזרמה שונים משפיעה באופנים שונים על ההתקן הגמיש, ותכנון נכון של המערכת עשוי להוביל לשליטה גבוהה בתנועתה.
לואי ברייל, שנולד ב-4 בינואר 1809, איבד את ראייתו בגיל חמש. אביו יצר עבור לוח עץ עם מסמרים בצורת אותיות האלף-בית. בגיל 15 פיתח ברייל את הקוד המוכר כיום ככתב ברייל.

לצפייה בסרטונים מהמחקר:

למאמר ב-PNAS – לחצו כאן