ה”זאפ” של מעבדות המחקר

חברת הסטארטאפ Labsuit, שנולדה בטכניון, הטמיעה את הטכנולוגיה שלה במערכת הרכש הטכניונית

הסטארטאפ Labsuit, שנולד בטכניון, חוזר לקמפוס כחברה בשלה עם הטכנולוגיה החדשנית שפיתחו בוגרי הטכניון ילנה ואלכס דומשק. הטכנולוגיה, המשמשת להזמנת חומרים למעבדות, לניהול המלאי במעבדות, לביצוע השוואת מחירים ולבדיקת זמינות מלאי אצל הספקים, הוטמעה במערכת הרכש המרכזית של הטכניון.

לדברי המשנה לנשיא ומנכ”ל הטכניון פרופ’ בועז גולני, “זו דוגמה נפלאה ומרגשת לחברה שחוזרת לטכניון עם טכנולוגיה שנולדה כאן והבשילה בעקבות הלימודים בקמפוס. בשנת 2018 תרמה חברת Zoom לטכניון את המערכת שלה, וזאת ביוזמת בוגר הטכניון עודד גל, שהוא מנהל המוצר בחברה. גם הטכנולוגיה של Labsuit, שתסייע לחוקרים שלנו לצמצם את ההוצאות ואת הנזקים לסביבה, היא דוגמה לתרומה משמעותית כזאת. הבוגרים שלנו מפתחים טכנולוגיות פורצות דרך, ואני קורא לכל אחד מבוגרינו לחשוב כיצד יוכל לסייע לטכניון להכשיר את הדורות הבאים ולשמר את מעמדו כאוניברסיטת מחקר מובילה.”

ילנה ואלכס דומשק

ילנה ואלכס דומשק

הרעיון שהוביל להקמת החברה נולד במוחה של ילנה בהיותה דוקטורנטית בפקולטה לכימיה ע”ש שוליך. היא גילתה שניהול המלאי במעבדה – הזמנת חומרים, אחסונם, איתורם וסילוקם במידת הצורך – גוזל ממנה זמן רב שהיא מעדיפה להקדיש למחקר. אלכס, בעלה של ילנה ובוגר הפקולטה להנדסת תעשייה וניהול, נחלץ לעזרתה ופיתח מערכת חדשנית לניהול מלאי של חומרים במעבדות, מה שמצא חן בעיניהם של ספקי מוצרי מעבדה.

השמועה על המערכת הפשוטה-אך-חכמה, המייתרת את הצורך ברישום המלאי וההזמנות בטבלאות אקסל או בפתקים, עשתה לה כנפיים, ומעבדות רבות – לא רק בטכניון – אימצו את התוכנה.

ואז הבינו בני הזוג שיש להם בידיים סטארטאפ. אלכס, שכבר החל לעבוד בעמק הסיליקון, קפץ על ההזדמנות לממש את חלום היזמות שניקר בו במשך שנים. לדבריו, “הטכניון מטפח חשיבה יזמית בקורסים, בתחרויות ובפעילויות השונות של מרכז היזמות, כך שבנוסף לבסיס שלי בהנדסת תעשייה וניהול, ולבסיס של ילנה במדע ובמיוחד בכימיה, הרעיון להקים סטארטאפ לא היה עבורנו בגדר הליכה אל הלא נודע.”

הסטארטאפ של אלכס וילנה נוסד בשנת 2013 תחת השם LabSuit, ולפונקציה הבסיסית – ניהול מלאי במעבדות – נוספו אפשרויות לרכישת חומרים חדשים, להשוואת מחירים ועוד. לדברי מנהל הרכש בטכניון גיל קרן, שפגש את צוות LabSuit עוד בשנת 2015, “הבנתי מייד שיש כאן ‘זאפ של מוצרי מעבדה’ – מערכת שמאפשרת למנהלי מעבדות לחפש חומרים אצל ספקים שונים תוך השוואת מחירים. זו אפשרות שלא הייתה קיימת בשום פלטפורמה אחרת בתחום חומרי מעבדה.”

עד היום התחברו לתוכנה של החברה יותר מ-200 מעבדות בטכניון. “לאחרונה,” אומר קרן, “השלמנו את הטמעתה של התוכנה ב-SRM של הטכניון – המערכת שלנו לניהול רכש וספקים. LabSuit היא בעיניי חלוצה במגמה שאליה הולך עולם הרכש – אוטומציה שחוסכת זמן, כסף וטעויות.”

“כיום אנחנו כבר עובדים עם כ-4,000 מעבדות בארץ ובחו”ל,” אומרת הלן, “אבל המטרה שלנו היא לחבור לארגונים עצמם, ליחידות הרכש, ואנחנו שמחים שה’סיפתח’ שלנו הוא הטכניון, שקיבל מאיתנו את המערכת כתרומה, ובעקבותיו הצטרפה האוניברסיטה העברית. צריך להבין שמעבדה ממוצעת מחזיקה אלפי חומרים שונים,  והניהול שלהם עלול להיות כאב ראש רציני. לכן הטכנולוגיה שלנו היא win-win-win לכל הצדדים: למעבדות המחקר,

שחוסכות זמן וכסף; למחלקת הרכש (בטכניון, במקרה הזה), שמרוויחה זרימה יותר טובה של התהליך; ושל ספקי המוצרים, שנהנים מגישה לצרכנים קיימים ופוטנציאליים; וכמובן לנו שנהנים מהתרחבות החברה.”

“LabSuit נולדה מתוך מצוקת הזמן של האנשים שעובדים במעבדות,” אומר אלכס. “הם רוצים לעסוק במדע, והעניינים המינהלתיים גוזלים מהם זמן רב. זה מה שבאנו לפתור – בעיקר בנישה של חומרי המעבדה, אם כי כיום אנחנו מרחיבים את ההיצע למוצרים אחרים כגון ציוד משרדי. המערכת שלנו מבצעת סטנדרטיזציה של הקטלוגים השונים של הספקים לפורמט אחד, וכך מאפשרת השוואת מחירים ממשית. בסופו של דבר, הפשטות מצד המשתמש היא ‘הרוטב הסודי’ שלנו.”