לומדים לתקשר

סטודנטים בפקולטה למדעי המחשב ע"ש טאוב בטכניון נרתמו לפיתוח אפליקציה למיזם "מדרסה"

היום הבינלאומי לשפה הערבית באו”ם מצוין בכל שנה בתאריך 18 בדצמבר, היום בו התקבלה החלטה של העצרת הכללית של האו”ם שהפכה את השפה הערבית לאחת השפות הרשמיות ושפות העבודה של האו”ם.

סטודנטים מהפקולטה למדעי המחשב ע”ש טאוב בטכניון פיתחו לאחרונה אפליקציה מיוחדת למיזם “מדרסה” שתסייע ללומדי ערבית. האפליקציה כוללת גם רכיב זיהוי קולי שיאפשר לעשרות אלפי התלמידים בקורסים המקוונים לתרגל את ההגייה שלהם בערבית.

“מדרסה” – הוא מיזם חברתי-קהילתי-טכנולוגי ללימוד ערבית מדוברת בחינם ולכולם, המקדם תקשורת טובה יותר בחברה הישראלית באמצעות קורסי ערבית מדוברת לקהל הרחב. המיזם מקדם את לימוד הערבית באמצעות פלטפורמה הכוללת קורסים מקוונים חינמיים, פעילות נרחבת בערוצי הדיגיטל ושיתופי פעולה רבים ומגוונים. כיום רשומים בקורסים של “מדרסה” יותר מ-100 אלף תלמידים.

לדברי גילעד סוויט, המייסד והמנהל המקצועי של מדרסה, “במשך שבע שנות הפעילות שלנו אנחנו רואים את הצורך של אנשים לתרגל את מיומנות הדיבור בעת הלמידה, ובמקביל שומעים שוב ושוב את אותה שאלה מהתלמידים: מה לגבי אפליקציה?”

לאחרונה הובילה השאלה האמורה לשיתוף פעולה בין “מדרסה” לפקולטה למדעי המחשב ע”ש טאוב בטכניון, זאת במסגרת קורס “פרויקט תעשייתי” בהנחיית פרופ’ אלכס ברונשטיין – קורס הממוקד בשיתופי פעולה עם התעשייה ובעתיד גם יוביל לשיתופי פעולה עם עמותות חברתיות שונות.

לפרויקט נרתמו הסטודנטים מחמוד יאסין וראג’ח עיאשה, שהתמקדו בפיתוח זיהוי קולי, והסטודנטים נור חמדאן, רינה עטיה, לינא מנסור ווידאד בולוס, שעבדו על פיתוח האפליקציה. לדברי סוויט, “העבודה עם הסטודנטים הייתה יעילה ומועילה מאוד. הם היו מגויסים, תרמו לנו מאוד ונהנינו מהעבודה המשותפת הן ברמה הלשונית והן ברמה הטכנולוגית.”

מחמוד וראג’ח יצרו יחד תשתית יעילה לבוטים המנהלים שיחות עם התלמידים. הבוט (רכיב זיהוי קולי) שייצרו עתיד לנהל שיחה בשפה הערבית המדוברת וללמד סטודנטים חדשים להגות מילים ולקיים שיחה בנושאים שונים בערבית. השיחות נכתבות על ידי הצוות הפדגוגי של מדרסה, והסטודנטים פיתחו עורך שינתב את רמת השיחה והתוכן בהתאם לידע שצבר כל תלמיד בקורסים המקוונים.

בחברת IBM התלהבו מהפיתוח ושוקלים לקדם אותו הלאה. לדברי סוויט, “בעזרתם של הסטודנטים מהטכניון הצלחנו לפתח רכיב זיהוי קולי שיאפשר סוף סוף לעשרות אלפי התלמידים בקורסים המקוונים שלנו לתרגל את ההגייה שלהם בערבית ולדבר תוך כדי למידה. הרכיב ישולב בהקדם במסגרת הקורסים לצד כלל הסרטונים, המשחקים והתרגילים, ויהווה מעין בּוֹט שיחה שבאמצעותו יוכלו התלמידים לתרגל את מיומנות הדיבור בערבית”.

פרויקט האפליקציה, שבו שותפים נור, רינה, לינא ווידאד, כלל הקמה ראשונית של האפליקציה ובהמשך התאמות שונות וטיפול בתקלות (באגים) שהתגלו.

האפליקציה תשדרג את חווית הלמידה וההתמדה, תספק התראות ותשמש בסיס לפיתוחים רבים נוספים כגון משחקים למובייל ועוד. האפליקציה צפויה לצאת לאור בגירסת בטא בחודשים הקרובים.