TechWomen השביעי בטכניון: נשים למדע, להנדסה ולטכנולוגיה

1000 תלמידות תיכון מצטיינות מכל הארץ השתתפו ב-2021 TechWomen, אירוע חשיפה ללימודים בטכניון ולהזדמנויות הגלומות בתואר אקדמי במדעים ובהנדסה

1000 תלמידות תיכון מצטיינות מכל הארץ השתתפו ב-TechWomen2021, אירוע שנועד לעודד תלמידות תיכון מצטיינות להשקיע ולהמשיך בלימודי מתמטיקה ומדעים. האירוע שהתקיים השנה בפעם השביעית, התקיים באופן מקוון ושודר מהאולפן בטכניון לעשרות כיתות ברחבי הארץ.

ד"ר אפרת סבח, מנחת האירוע

ד”ר אפרת סבח, מנחת האירוע

אירועי TechWomen מתקיימים באדיבות הקרן להעצמת בנות ע”ש רוזלין אוגוסט. רוזלין, שביקרה בטכניון באירוע 2018TechWomen, תורמת לפעילות זו מתוך אמונה בחשיבות עידודן של נשים צעירות לבחור במסלולים מדעייים-הנדסיים. היא בירכה את התלמידות מביתה בפלורידה, ארה”ב, וסיפרה להן כי גדלה בסביבה שהדגישה כל מה שילדות, נערות ונשים אינן יכולות לעשות – לנהל עסקים, לדוגמה. היא נולדה בווירג’ינה למשפחה של מהגרים יהודיים ורצתה לנהל את העסק המשפחתי, אבל אביה אמר לה שזה “ביזנס שאינו מתאים לנשים”. למרות זאת היא השלימה בסופו של דבר לימודי מנהל עסקים והפכה את העסק המשפחתי לאימפריה. “תמיד הרגשתי שנשים יכולות לעשות כל מה שירצו,” היא אמרה לתלמידות. “השקעתי בתוכנית TechWomen כדי שתבואו ללמוד בטכניון, תצאו לעולם ותשנו אותו לטובה. אני מאמינה בכן בכל ליבי ובטוחה שתעשו דברים מדהימים, ואין לי ספק שאחרי שתבלו קצת זמן בטכניון תתאהבו בו כמוני.”

פרופ’ אילת פישמן, דיקנית הסטודנטים בטכניון, בירכה את התלמידות ואמרה כי “הגעתי לטכניון בשביל השילוב בין כימיה, ביולוגיה והנדסה – שילוב שמצאתי בפקולטה להנדסת ביוטכנולוגיה ומזון. אחרי תואר ראשון ושני יצאתי לתעשייה אבל הבנתי שכדי להתקדם אצטרך תואר שלישי – ומאז אני כאן. אני עוסקת במחקר מגוון בנושאים כגון תחליפי חלבון מהצומח, בשר מתורבת, ייצור ביו-דלק ופיתוח תרופה חדשה לאלצהיימר. כיום 44% מהסטודנטים בטכניון הן סטודנטיות, ועד שתצטרפו אלינו כבר נתקרב ל-50%.”

מקום מעולה להתחיל בו

את האירוע הנחתה האסטרופיזיקאית ד”ר אפרת סבח, שהשלימה שלושה תארים בפקולטה לפיזיקה בטכניון. היא סיפרה כי “כילדה תמיד שאלתי שאלות על העולם מסביבי, ואבא שלי, שאינו מדען ולא מהנדס, גילה המון סבלנות לשאלות האלה. כיום אני יודעת שהלימודים בטכניון נותנים לנו את הרקע שמאפשר לנו לעשות כל מה שנרצה. לכן, גם אם אתן לא בטוחות מה תעשו כשתהיו גדולות, הטכניון הוא מקום מעולה להתחיל בו.”

ד”ר אוקסנה סטלנוב, חברת סגל בפקולטה להנדסת אווירונוטיקה וחלל, הציגה בפני התלמידות את מעבדתה הייחודית. היא סיפרה להן על הקריירה המחקרית שלה בתחום הקרוי אווירואקוסטיקה – היווצרות גלי קול כתוצאה מאינטראקציה של זורם עם מבנים דינמיים. אחרי לימודים ממושכים ועבודה כעמיתת מחקר באוניברסיטת סאות’המפטון, היא מספרת, היא החליטה לשוב ארצה, “וכאן הגשמתי חלום – הקמתי בישראל את מנהרת הרוח השקטה הראשונה בארץ.”

מה שיפה במדע

ד”ר עדי חנוכה, שהשלימה שלושה תארים בפקולטה להנדסת חשמל ומחשבים ע”ש ויטרבי, הציגה את הדרך שעברה בטכניון ואחריו. “כבר בתואר הראשון התחלתי לפתח מערכת לניטור נתונים פיזיולוגיים על סמך תנועות עפעפיים, ובשנים הבאות הדרכתי סטודנטים בהמשך הפרויקט הזה. בתארים המתקדמים עבדתי על פיתוח מאיצי חלקיקים קטנים לשימושים רפואיים. מה שיפה במדע זה שכשאתה מתחיל מחקר אתה יודע לאן אתה מכוון אבל אין לך מושג אילו דברים תגלה בדרך. מה שבטוח הוא שהטכניון נתן לי ארגז כלים מעולה שליווה אותי בפוסט-דוקטורט ורלוונטי מאוד גם בסטארטאפ שאני עובדת בו כיום בקליפורניה.”

תלמידות מבית הספר הרב תחומי בצפת צופות באירוע.

תלמידות מבית הספר הרב תחומי בצפת צופות באירוע.

אירועי TechWomen כבר הובילו תלמידות תיכון רבות לבחור בטכניון. אחת מהן היא נור ג’ומעה, ילידת טייבה, שהגיעה לפני שלוש שנים ל-2018TechWomen בהמלצת המורה שלה למתמטיקה וחזרה, ליתר ביטחון, גם ל-2019TechWomen. “בפעם השנייה כבר היה לי ציון פסיכומטרי טוב, במחשבה שאלמד הנדסת חשמל, אבל שבועיים לפני הרישום שיניתי את ההחלטה ובחרתי בפקולטה להנדסה כימית ע”ש וולפסון. למה? כי למדתי גם כימיה בתיכון ורציתי מסלול שמשלב כימיה, פיזיקה ומתמטיקה. כעת, בגיל 21, אני כבר בשנה השנייה, משוכנעת שבחרתי נכון ומאוהבת במקצוע הזה. יותר מזה, אני בטוחה שבסוף התואר אמשיך מייד לתואר שני כאן. כן, קשה בטכניון, אבל היופי הוא בקושי, וגם ככה תמיד הייתי תמיד חנונית שעסוקה בתרגילי מתמטיקה, אז אני רגילה לעבוד קשה.”

גם ניקול וולובה השתתפה באירוע 2018TechWomen. באותה תקופה היא למדה בבית הספר ויצו נהלל במסגרת נעל”ה ותוכנית “אנייר” של ארגון החינוך העולמי World ORT. אחרי האירוע היא עוד התלבטה איזה תחום ללמוד בטכניון ובסופו של דבר בחרה בפקולטה להנדסת חשמל ומחשבים ע”ש ויטרבי. “זאת בחירה מצוינת כי הפקולטה הזאת מאוד מגוונת ויש המון בחירה אחרי השנה הראשונה. אני, לדוגמה, הבנתי בשנים האלה שהכיוון שלי הוא מחשבים ולפי זה אני בוחרת את הקורסים.” ניקול לומדת בטכניון במסגרת העתודה האקדמית וכעת היא כבר בשנה האחרונה ללימודיה, שאחריה תתחיל את שירותה הצבאי.

TechWomen Conffesions:

בסרטון : ד”ר אוקסנה סטלנוב, חברת סגל בפקולטה להנדסת אווירונוטיקה וחלל מציגה לתלמידות את המחקר שלה