מכון אנדרה דלורו למדעים ולהנדסה

הטכניון מקים מרכז מחקר פורץ גבולות בתחומי בריאות האדם

מימין לשמאל : סידני בוכריס, נשיא הטכניון פרופ' אורי סיון ורבקה בוכריס

מימין לשמאל : סידני בוכריס, נשיא הטכניון פרופ’ אורי סיון ורבקה בוכריס

הטכניון יקים, בתמיכת קרן אדליס, את מכון אנדרה דלורו לפריצות דרך מדעיות והנדסיות בעולם הביו-רפואה. המכון, יחיד מסוגו בישראל, יוקדש למחקר בין-תחומי רפואי, מדעי והנדסי. מטרתו לקדם מחקרים בתחום בריאות האדם באמצעות שיתוף פעולה בין חוקרים מפקולטות ומדיסציפלינות שונות.

מכון דלורו יפגיש את מיטב החוקרים והחוקרות בקמפוסי הטכניון ובכך יגשר בין תחומים שנחקרו בעבר בנפרד, זאת במטרה לאפשר תגליות חדשות ולקדם מחקר יצירתי, פורץ דרך ויישומי שיחולל מהפכה בטיפולים ובהתקנים רפואיים.

מכון דלורו, שישמש נקודת מפגש בין הרפואה למדע ולהנדסה, יוקם כאמור בתמיכת קרן אדליס על בסיס הסכם שנחתם לאחרונה עם הטכניון. הוא יכיל כ-28-24 מעבדות חדישות שיצוידו במכשור המתקדם בעולם. בבניין תפעל מעבדת קבע חדשנית לצד מעבדות ייעודיות רבות.

“בריאות האדם היא אחד האתגרים העיקריים הניצבים בפני האנושות במאה ה-21,” אמר נשיא הטכניון פרופ’ אורי סיון. “כמו אתגרי ענק אחרים, מהפכה משמעותית בבריאות האדם מצריכה מאמצים רב-תחומיים. כדי להביא את מכלול יכולותיו של הטכניון לידי מיצוי תתאפיין יוזמה זו ברוחב יריעה מחקרי, טכנולוגי וחברתי ותתמוך לא רק בקידום המחקר בבריאות האדם אלא גם בתרגומן של תגליות מחקריות לכדי יישומים ומוצרים שישמשו את מערכות הרפואה ואת הצוותים הרפואיים הניצבים בחזית. זאת מתוך גישור בין הרפואה למדעי החיים, המדעים המדויקים, עולמות ההנדסה, מדע הנתונים והעיצוב. המכון יאגד חוקרים מפקולטות שונות ויבטא את ההבנה שסילוק החומות בין פקולטות ודיסציפלינות הכרחי לשימור מעמדו של הטכניון בצמרת האוניברסיטאות העולמית ולהתמודדותו עם אתגרי המאה ה-21.”

“עם התפתחותן חסרת התקדים של טכנולוגיות חדשות אנו נכנסים לשלב חדש של מחקר יישומי ויצירתי בתחום בריאות האדם,” אמרה רבקה בוכריס, נאמנת קרן אדליס. “בשנים הקרובות נחזה בעלייתו של החוקר הרב תחומי – המסתמך על יותר נתונים כדי לערוך מחקר מדויק, מעמיק ונרחב, זאת תוך שימוש בתשתיות מחקר הולמות ושיתוף פעולה עם חוקרים אחרים. לשם כך נחוצים מוסדות מחקר גדולים כמו הטכניון, שיוכלו לספק לחוקרים הטובים ביותר את התשתיות הנחוצות כמו גם פתרונות חדשים שיאפשרו לחוקרים בעלי מומחיות שונה לקיים מחקרים משותפים. ואכן, אנו בקרן אדליס משוכנעים כי שילוב חוקרים מוכשרים מתחומים שונים, במעבדות המצוידות בציוד החדיש ביותר, יוליד רעיונות חדשניים שיובילו לגילויים חשובים בתחום בריאות האדם. לכן החליטה קרן אדליס להשתתף בהתנעת שינוי היסטורי זה על ידי מימון הקמת ‘מכון אנדרה דלורו למדעים והנדסה’.”

כבר לפני חמישים שנים קיבלה הנהלת הטכניון דאז החלטה פורצת דרך: להקים בית ספר לרפואה באוניברסיטה מדעית-טכנולוגית. זאת מתוך ההבנה שהשילוב בין רפואה והנדסה יאיץ את המחקר והפיתוח ויוביל לחידושים רפואיים בתחומים רבים ובהם תרופות, התקנים רפואיים, אבחון וטכנולוגיות דימות. ואכן, בהשראת הסביבה היזמית של הטכניון מתמקדים היום חוקרות וחוקרים רבים בקמפוס בפיתוח יישומים רפואיים תוך שימוש בידע העצום שנצבר בטכניון בתחומי המדעים המדויקים, ההנדסה, מדע הנתונים ומדעי החיים. תוך שיתוף פעולה בין חוקרים מכלל הפקולטות מתורגם ידע זה לטכנולוגיות חדשניות. קשריו ההדוקים של הטכניון עם תעשיות ההייטק בכלל, ועם ענף ההנדסה הביו-רפואית בפרט, מאפשרים לחוקריו לתרגם טכנולוגיות אלה למוצרים וטיפולים התורמים לבריאות האדם בארץ ובעולם.