מכבי והטכניון: בינה מלאכותית הגבירה את דיוק בחירת האנטיביוטיקה לדלקת בדרכי השתן

זמן קצר לאחר הטמעת הכלי המתקדם, המבוסס על בינה מלאכותית, נצפתה ירידה של 35% בצורך בהחלפת סוג האנטיביוטיקה; הטכנולוגיה פותחה על ידי הטכניון ומכבי

רופאי מכבי שירותי בריאות החלו לעבוד לאחרונה עם אלגוריתם חיזוי מבוסס בינה מלאכותית שפותח בטכניון יחד עם KSM (קאהן-סגול-מכבי), מכון המחקר והחדשנות של מכבי. האלגוריתם החדש מסייע לרופאים בקבלת החלטה על טיפול אנטיביוטי מותאם אישית לכל מטופל.

פרופ' רועי קישוני

פרופ’ רועי קישוני

האבחנה הראשונה שמכבי התמקדה בה היא דלקת בדרכי השתן – המחלה החיידקית הנפוצה ביותר בקרב נשים. כ-30% מהנשים באוכלוסייה סובלות מתופעה זו לפחות פעם אחת במהלך חייהן ועד 10% יסבלו מדלקות חוזרות. עד כה ניתן במרבית המקרים טיפול כללי המבוסס על ההנחיות הקליניות ועל שיקול דעת רפואי, ולעתים מתברר כי החיידקים עמידים לאנטיביוטיקה שנרשמה ויש צורך בהחלפת טיפול.

מאז תחילת השימוש באלגוריתם החדש טיפלו רופאי מכבי בעשרות אלפי מקרים, והתוצאה: ירידה משמעותית של כ-35% בצורך להחליף טיפול אנטיביוטי כתוצאה מהתפתחות עמידות חיידקית לאנטיביוטיקה שנרשמה. המשמעות היא שהודות לטכנולוגיה החדשה, התאמת האנטיביוטיקה מדויקת הרבה יותר. לאור הצלחת הפיתוח החדש בטיפול בדלקות שתן החלו במכבי לעבוד על פיתוח מערכות זיהוי נוספות שיסייעו להתמודד עם מחלות זיהומיות אחרות הדורשות טיפול אנטיביוטי מותאם אישית.

איך זה עובד?

המערכת הממוחשבת של מכבי ממליצה לרופא על הטיפול האנטיביוטי המתאים ביותר למטופלת בהתבסס על ההנחיות הקליניות ופרמטרים נוספים כגון גיל, מגדר, סטטוס הריון, מגורים במוסד סיעודי וכן היסטוריה אישית של דלקת בשתן וניפוקי אנטיביוטיקה.

האלגוריתם הייחודי פותח על ידי  פרופ’ רועי קישוני וד”ר עידן ילין מהפקולטה לביולוגיה בטכניון ביחד עם KSM, מכון המחקר והחדשנות של מכבי בראשות ד”ר טל פטלון והוטמע על ידי צוות מחלקת “מדיקל אינפורמטיקס” ומערך רופא ראשי בקרב רופאי מכבי. לדברי פרופ’ קישוני, “האלגוריתם שפיתחנו עם מומחי מכבי מהווה אבן דרך חשובה ברפואה מותאמת אישית לקראת טיפולים אנטיביוטיים מבוססי בינה מלאכותית – טיפולים המותאמים למטופל על סמך ניבוי התגובה לטיפול ומפחיתים התפתחות של חיידקים עמידים.”

ד”ר שירה גרינפלד, מנהלת מחלקת מדיקל אינפורמטיקס במכבי, אמרה כי “המשמעות של מתן טיפול אנטיביוטי מותאם אישית היא הקטנת הסיכון להתפתחות עמידות לאנטיביוטיקה – בעיה עולמית שגופי הבריאות כולם מנסים למצוא לה פתרון”.