אנרגיה ירוקה בצל משבר האקלים

"פרס ראש הממשלה ע"ש אריק ושילה סמסון לחדשנות בתחבורה חכמה ובתחליפי דלקים לתחבורה" הוענק ביום שלישי לשלושה חוקרים מהטכניון.

היקף הפרס כמיליון דולר והוא הפרס הכספי הגדול בעולם המוענק בתחומים אלה. הפרסים ניתנו לשמונה חוקרים ישראלים, שלושה מהם כאמור חוקרים בטכניון: פרופ’ אבנר רוטשילד מהפקולטה למדע והנדסה של חומרים, פרופ’ גדעון גרדר מהפקולטה להנדסה כימית ע”ש וולפסון וד”ר יניב רומנו מהפקולטה למדעי המחשב ע”ש טאוב והפקולטה להנדסת חשמל ע”ש ויטרבי.

פרופ’ רוטשילד ופרופ’ גרדר הם חברי GTEP, תוכנית האנרגיה ע”ש ננסי וסטיבן גרנד בטכניון. הם זכו ב”פרס על מחקר פורץ דרך” על תרומתם לפיתוח טכנולוגיה חדשנית שמחוללת מהפכה בייצור מימן ירוק – דלק חלופי מבטיח שהשימוש בו יקטין את פליטות המזהמים וגזי החממה. הטכנולוגיה החדשנית שפיתחו השניים עם ד”ר חן דותן וד”ר אביגיל לנדמן, שהיו סטודנטים שלהם, הובילה להקמתה של חברת ההזנק H2PRO. לאחרונה זכתה החברה בתואר “החברה הטובה ביותר” בתחרות הבין-לאומית New Energy Challenge של ענקית האנרגיה SHELL. “ועידת האקלים בלגזגו העלתה את הבעיה הקשה ביותר הניצבת בפני האנושות – שינויי האקלים,” אמר פרופ’ גרדר. “מדובר בבעיה קשה ומורכבת שצמחה מתוך השימוש באנרגיה מחצבית ובשריפה לא מבוקרת של דלקים ב-150 השנים האחרונות. אחד המרכיבים בפתרון הבעיה הזאת הוא מימן ירוק שיופק ממקורות מתחדשים בתהליך ייצור יעיל, כלכלי ובטוח בקנה מידה רחב, ואני שמח שכל זה נמצא בפיתוח שעליו קיבלנו את הפרס.”

פרופ' אבנר רוטשילד (במרכז) ופרופ' גדעון גרדר (מימינו) עם התעודות

פרופ’ אבנר רוטשילד (במרכז) ופרופ’ גדעון גרדר (מימינו) עם התעודות

ד”ר יניב רומנו זכה בפרס לחוקרים בין-לאומיים מובילים המצטרפים כחברי סגל למוסדות להשכלה גבוהה בישראל, זאת על תרומתו פורצת הדרך בתחום מדעי הנתונים, למידת מכונה ועיבוד אותות. הוא השלים את כל תאריו האקדמיים בטכניון וחזר אליו, אחריו פוסט-דוקטורט באוניברסיטת סטנפורד, כחבר סגל בשתי פקולטות: הפקולטה למדעי המחשב ע”ש טאוב והפקולטה להנדסת חשמל ע”ש ויטרבי. במחקריו הוא עוסק בפיתוח שיטות מתקדמות לניתוח מידע המבטיחות תאורטית ומעשית את איכות המסקנות המתקבלות על ידי אלגוריתמי למידה חישובית בהיבטים של אמינות, עמידות, הוגנות ונכונות.

ד"ר יניב רומנו (במרכז, מחזיק בתעודה)

ד”ר יניב רומנו (במרכז, מחזיק בתעודה)