פרס לנדאו לפרופ’ רועי קישוני מהפקולטה לביולוגיה בטכניון

פרופ' קישוני עוסק ברפואה דיגיטלית, בהתמודדות עם התופעה המסוכנת של עמידות חיידקים לתרופות ובהשפעת חיסונים על התפתחות מגפת הקורונה

פרופ' רועי קישוני

פרופ’ רועי קישוני

פרופ’ רועי קישוני יקבל את פרס מפעל הפיס לאמנויות ולמדעים ע”ש לנדאו לשנת 2022 בקטגוריית “פרס מדעים ומחקר – חקר הביואינפורמטיקה”. פרופ’ קישוני הוא חבר סגל בפקולטה לביולוגיה בטכניון, עם מינוי משני בפקולטה למדעי המחשב ע”ש טאוב. כמו כן הוא חבר במרכז הבין-תחומי למדעי החיים וההנדסה ע”ש לורי לוקיי בטכניון.

בנימוקי ועדת הפרס נכתב כי “פרופ’ רועי קישוני הוא מדען מקורי ויצירתי בעל שם עולמי בתחום הביולוגיה המערכתית והחישובית. מחקריו הרב-תחומיים מממשים את הפוטנציאל הגלום בביואינפורמטיקה ככלי להבנה טובה יותר של מערכות ביולוגיות ורפואיות. בשנים האחרונות ניתב פרופ’ קישוני את תובנותיו המדעיות לקידום מערכות בריאות. במסגרת זו הוא פיתח מערכת למידה חישובית לניבוי התרופה המתאימה ביותר לחולה על סמך תיקו הרפואי האישי. לאחרונה תרם פרופ׳ קישוני רבות להבנה ושיפור של תהליכי הבדיקות והחיסונים למגפת הקורונה.”

פרופ’ קישוני השלים תואר ראשון בפיזיקה ובמתמטיקה באוניברסיטה העברית בירושלים (במסגרת פרויקט תלפיות) ודוקטורט בפיזיקה באוניברסיטת תל אביב. לאחר מכן שהה כ-14 שנים בארה”ב, במהלכן השלים פוסט-דוקטורט בפרינסטון ובאוניברסיטת רוקפלר והמשיך למחקר על אבולוציה של חיידקים במחלקה לביולוגיה מערכתית בהרווארד, שם היה לפרופסור מן המניין. בשנת 2013, אחרי 10 שנים של עבודה בהרווארד, חזר לישראל והצטרף לטכניון כחבר סגל בפקולטה לביולוגיה.

בשנים האחרונות עוסק פרופ’ קישוני בין השאר בהתמודדות עם התופעה המסוכנת של התפתחות עמידות לאנטיביוטיקה בקרב חיידקים. הוא פיתח שיטות חדשניות לנבא התפתחות של עמידות כזו ואף לבלום אותה.

השנה (2021) פרסמה קבוצת המחקר כמה מחקרים חשובים הנוגעים ליעילות חיסון הקורונה של פייזר-ביונטק (BNT162), זאת כחלק מתוכנית המחקר KillCorona – תוכנית ביוזמת ות”ת, שנועדה לעודד מחקרים בסיסיים ויישומיים בנושאים רלוונטיים להתפשטות הנגיף והמחלה. מחקרים אלה הראו כי החיסון מפחית משמעותי את העומס הנגיפי בקרב נדבקים.

עומס נגיפי הוא משתנה המשפיע על חומרת המחלה וכן על סיכוייו של הנדבק להדביק אחרים; ככל שהוא נמוך, המצב טוב יותר הן בהיבט של מחלת המטופל עצמו והן ברמה הציבורית-אפידומיולוגית – מבחינת סיכוייו של המטופל להדביק אחרים. המחקרים הראו גם כי הבוסטר (המנה השלישית) יעיל גם בהקטנת העומס הנגיפי מול וריאנט דלתא ובצמצום ההדבקה בווריאנט זה.

בכל שנה מעניק מפעל הפיס תשעה פרסים על תרומה משמעותית לחיי התרבות והאמנות ולקידום המדע והמחקר. חברי ועדת השיפוט השנה היו ד”ר איתי שרון, פרופ’ אורי גופנא ופרופ’ נעמה ברקאי​.