מזון לעתיד בריא

לרגל יום המזון העולמי התקיים בטכניון יום עיון שעסק בבשר מתורבת, בחלבונים אלטרנטיביים ובהיבטים נוספים של תעשיית מזון בת-קיימא

מארגני הכנס - פרופ"ח אבי שפיגלמן וד"ר מאיה דוידוביץ'-פנחס.

מארגני הכנס – פרופ”ח אבי שפיגלמן וד”ר מאיה דוידוביץ’-פנחס.

הפקולטה להנדסת ביוטכנולוגיה ומזון בטכניון קיימה, לרגל יום המזון העולמי שחל ב-16 באוקטובר, אירוע בנושא מרכיבים אלטרנטיביים וטכנולוגיות חדשות לעתיד בר קיימא. יום המזון העולמי נוסד על ידי האו”ם כדי לסייע בביעור הרעב בעולם. במסגרת האירוע, שהתקיים לראשונה בשיתוף CALS Cornell (הקולג’ לחקלאות ולמדעי החיים באוניברסיטת קורנל), הציגו מומחים מובילים מהאקדמיה, מהתעשייה ומעולם הסטארטאפים את עתיד עולם המזון בהקשרים מגוונים ובהם פודטק (טכנולוגיה במזון), אגריטק (טכנולוגיה בחקלאות), חלבונים אלטרנטיביים, שומן צמחי בריא יותר, עיבוד מזון, הארכת חיי מדף ובשר מתורבת.

את יום העיון ארגנו חברי הסגל פרופ”ח אבי שפיגלמן וד”ר מאיה דוידוביץ’-פנחס והוא התקיים במתכונת היברידית (באודיטוריום הפקולטה ובזום).

בדברי הפתיחה אמרה דיקנית הפקולטה, פרופ’ מרסל מחלוף: “הפקולטה להנדסת ביוטכנולוגיה ומזון בטכניון היא הפקולטה היחידה בישראל להנדסת מזון. רבים מהבוגרים שלנו מקדמים את הטכנולוגיה בעולמות המזון והביוטכנולוגיה בארץ ובחו”ל. אנחנו רוצים להוביל את האקדמיה בתחומים אלה תוך שיתוף פעולה הדוק עם התעשייה, וכיום אנחנו נמצאים בעיצומם של שינויים משמעותיים במחקר ובהוראה ובתוכם הקמת ‘מרכז קרסו לחדשנות בטכנולוגיות מזון’ – מרכז שיקדם טכנולוגיות וחדשנות במזון, ישכלל את ההוראה ויקדם מחקרים ופיתוחים יישומיים בפקולטה.”

ישראל היא מעצמה עולמית במחקר ובפיתוח של חלבונים אלטרנטיביים – תחום בעל חשיבות עצומה בעולם שאוכלוסייתו צפויה להגיע ל-10 מיליארד ב-2050 – וחוקרי הטכניון דיברו על שורה של אתגרים הקשורים בכך. ד”ר מאיה דוידוביץ’-פנחס הציגה פיתוח של שומנים אלטרנטיביים שיכולים לשמש בין השאר בבשר מתורבת. פרופ’ אורי לזמס דיבר על חרקים כמקור פוטנציאלי לחלבונים ועל הצורך לפתח טכנולוגיות רלוונטיות. פרופ’ רועי עמית דיבר על שימוש בביולוגיה סינתטית ליצירת דבש ללא דבורים.

פרופ' מרסל מחלוף דיקנית הפקולטה להנדסת ביוטכנולוגיה ומזון בכנס

פרופ’ מרסל מחלוף דיקנית הפקולטה להנדסת ביוטכנולוגיה ומזון בכנס

ניר גולדשטיין, מנכ”ל הסניף הישראלי של The Good Food institute, אמר כי “ישראל הפכה למעצמה בתחום הבשר המתורבת. כאשר 25% מההשקעה העולמית בתחום זה היא השקעה בישראל.”

באירוע הוצגו פיתוחים שונים ומגוונים מתעשיית המזון. רן הראל, מרינה גמברין, עידן קוריס – שלושה בוגרי הפקולטה העובדים כיום בחברת יוניליבר – הציגו פיתוחים שונים ובהם אריזות חכמות ומוצרים טבעוניים. כמה חברות המשתתפות באקסלרטור EIT FAN, הפועל בהובלת הפקולטה להנדסת ביוטכנולוגיה ומזון בישראל, הציגו את פעילותן: Lamu (משקאות מופחתי סוכר), MAOLAC (חלבונים פונקציונליים המשפרים את הפעילות החיסונית), BIOTIPAC (הארכת חיי מדף). כן הציגו כמה סטארטאפים מעבר לאוקיאנוס האטלנטי: Akorn (ציפוי צמחי למזון), Paragon Pure (פיתוח מרכיבי מזון טבעיים וחדשניים) ו-The Better Meat Co. (תחליפי בשר).

תמונות סטודנטים ודוברים בכנס:

 

קרדיט צילום: זיו כץ, לוסידו