חיסון הבוסטר יעיל בהקטנת העומס הנגיפי מול וריאנט דלתא ובצמצום ההדבקה

חוקרים בטכניון וב-KSM, מכון המחקר והחדשנות של מכבי, פרסמו מאמר המציג את העומס הנגיפי בקרב מחוסנים בעידן וריאנט דלתא. החוקרים מנתחים את הגל הנוכחי על סמך נתונים מותממים (ללא פרטים מזהים) מ-11,000 מקרי הדבקה בקרב חברי מכבי.

עומס נגיפי הוא משתנה המשפיע על חומרת המחלה וכן על סיכוייו של הנדבק להדביק אחרים; ככל שהוא נמוך, המצב טוב יותר הן בהיבט של מחלת המטופל עצמו והן ברמה הציבורית-אפידומיולוגית – מבחינת סיכוייו של המטופל להדביק אחרים.

ד"ר עידן ילין

ד”ר עידן ילין

פרופ' רועי קישוני

פרופ’ רועי קישוני

בחודש מרץ 2021 פרסמה קבוצת המחקר ב-Nature Medicine מאמר המראה כי חיסון הקורונה של פייזר מפחית משמעותית את העומס הנגיפי כבר מהיום ה-12 לאחר מנת החיסון הראשונה, והמשמעות היא שהמחוסנים מגינים לא רק על עצמם אלא גם על סביבתם, במידה מסוימת, מפני הידבקות.

המאמר הנוכחי, מראה כי מחוסנים שנדבקו בתוך פחות מחודשיים לאחר מנת החיסון השנייה הפגינו עומס נגיפי נמוך יחסית ללא-מחוסנים שנדבקו; כלומר, המחוסנים חלו באופן קל יותר והיו פחות מדבקים עבור סביבתם. ככל שעובר זמן מהחיסון, השפעה חיובית זו מתפוגגת.

החדשות הטובות, על פי המחקר הנוכחי, הן שהבוסטר, החיסון השלישי, מפחית את העומס הנגיפי (במקרה הידבקות) לרמות הנמוכות שהיו אחרי החיסון השני. המסקנה: החיסון יעיל בהקטנת העומס גם מול וריאנט דלתא ולכן כנראה יעיל גם בצמצום הדבקות והתפרצויות; אף שהשפעתו נחלשת עם הזמן אפשר להחזירה במלואה, לפחות באופן זמני, באמצעות הבוסטר.

את המחקר הובילו פרופ’ רועי קישוני וד”ר עידן ילין מהפקולטה לביולוגיה ומהמרכז הבין-תחומי למדעי החיים וההנדסה ע”ש לורי לוקיי, יחד עם מתן לוין-טיפנברון מאוניברסיטת תל אביב בשותפות עם מומחי KSM, מכון המחקר והחדשנות של מכבי בראשות ד”ר טל פטלון.

המחקר נתמך על ידי הקרן הלאומית למדע כחלק מתוכנית המחקר KillCorona – תוכנית ביוזמת ות”ת, שנועדה לעודד מחקרים בסיסיים ויישומיים בנושאים רלוונטיים להתפשטות הנגיף והמחלה. המאמר, שעדיין לא עבר ביקורת עמיתים, מוצג באתר medrxiv.

מאמר משותף של הטכניון ו-KSM, מכון המחקר והחדשנות של מכבי.