אשכול המחשוב החזק ביותר באקדמיה הישראלית נפתח בטכניון

הסתיים השלב הראשון בשדרוג מרכז החישוב של הטכניון, שיסתיים עוד השנה בהשקעה כוללת של 14 מיליון שקל; תרומה של 8 מיליון דולר תשמש להקמת מרכז מידע חדש ברמת הגנה גבוהה

הטכניון סיים את השלב הראשון בשדרוג המרכז למחשוב-על (High Performance Computing – HPC) בקמפוס. תהליך השדרוג, הצפוי להסתיים עוד השנה, יוביל לשיפור דרמטי ביכולתו האנרגטית של המרכז ויהפוך אותו לאשכול המחשוב החזק ביותר באקדמיה הישראלית ולמרכז מצוינות בכל הקשור למחקר מבוסס חישובים בארץ ובעולם.

את המהלך הוביל המשנה לנשיא ומנכ”ל הטכניון פרופ’ בועז גולני, שאמר כי “פרויקט השדרוג של המרכז למחשוב-על יצא לדרך בעקבות החלטה אסטרטגית של הנהלת הטכניון להכפיל לפחות פי 10 את יכולות חישוב-העל של הטכניון בשנים הקרובות. זאת מתוך הכרה שכוח חישוב זמין וזול הוא תנאי הכרחי לקיומה של פעילות מחקרית איכותית במציאות הגלובלית התחרותית. כך הוחלט לשדרג את המרכז הקיים בהשקעה כוללת של כ-14 מיליון שקלים, ובנוסף גויסה תרומה של 8 מיליון דולר להקמת מבנה חדש ברמת הגנה גבוהה ובו מרכז חישוב חדשני.”

במסגרת הפרויקט הוקם בטכניון אשכול ה-HPC החזק ביותר באקדמיה הישראלית – אשכול חישובי המבוסס על שרתי DGX-A100 של חברת Nvidia הכולל עשרות שרתים וכמות גדולה של מאיצים גרפיים מסוג A100, המחוברים ברשת מהירה מסוג Infiniband של Nvidia (מלאנוקס). האשכול הוקם בהובלת מהנדסי אגף המחשוב בטכניון ובעזרת חברת הראל ונציגי Nvidia.

לדברי פרופ’ רועי פרידמן, סגן המשנה לנשיא ומנכ”ל למערכות מידע ומחשוב, “מרכז ה-HPC החדש כבר מאפשר שיתופי פעולה עם התעשייה – לדוגמה, שיתוף הפעולה עם חברת PTC שעליו הוכרז לאחרונה. פעילויות אלה יועצמו ככל שיתקדם המשך השיפוץ של מרכז המידע הנוכחי וככל שתתקדם בנייתו של המרכז החדש. בנוסף, כבר עתה ערוך הטכניון לאפשר גם לחוקרים מהאקדמיה הישראלית בכללותה להריץ משימות חישוביות מורכבות על מערך חישוב-העל הטכניוני, וגם כאן הצפי הוא לגידול מהותי בפעילות.” 

באגף מחשוב ומערכות מידע בטכניון מתכננים הגדלה ניכרת נוספת של יכולות מרכז החישוב אף מעבר לכך, זאת לאור החשיבות הרבה של בינה מלאכותית (AI) בכלל ולמידת מכונה בפרט בכל תחומי המחקר כיום. ראוי לציין כי כבר כיום מפעיל האגף אשכולות חישוביים עם יותר מ-10,000 ליבות CPU, וגם כאן הכוונה להגדיל את היכולות בשנים הקרובות בסדר גודל נוסף. זאת מאחר שתחומים רבים זקוקים לכוח חישוב רב לביצוע סימולציות נומריות כגון Computational Fluid Dynamics, ועבורם שרתים בארכיטקטורת CPU עדיין מספקים ביצועים הרבה יותר טובים מ-GPU. חלק מהותי בתהליכים אלה הוא בניית תשתיות חשמל ומיזוג המסוגלות לתמוך בעוצמות חישוב כאלה.

תמונות השרתים במרכז למחשוב-על המשודרג בטכניון: