כוכבים – לא רק בטוקיו

ארבע מדליות לארבעת תלמידי משלחת ישראל לאולימפיאדה הבין-לאומית בכימיה. מדליית זהב - שנה שנייה ברציפות. התלמידים השתתפו בקבלת פנים בהשתתפות ראש הממשלה נפתלי בנט, שרת החינוך ד"ר יפעת שאשא ביטון וד"ר שמשון שושני, יו"ר מרכז מדעני העתיד ניר כהן, זוכה מדליית הזהב, ריגש את הנוכחים בהצגת המרכזיות של מקצוע הכימיה במדע ובטכנולוגיה העדכנית ביותר

הישגים מרשימים למשלחת ישראל באולימפיאדה הבין-לאומית בכימיה, שהתקיימה השבוע ביפן במתכונת מקוונת. הנבחרת שמתוכה נבחרו ארבעת חברי המשלחת הוכשרה בפקולטה לכימיה ע”ש שוליך בטכניון, בהובלת פרופ’ זאב גרוס והמאמנת הראשית ד”ר איזנה ניגל-אטינגר.

336 צעירות וצעירים מ-84 מדינות השתתפו השבוע באולימפיאדה הבינלאומית ה-53 בכימיה.

כל ארבעת חברי המשלחת הישראלית זכו במדליות.

מדליית זהב: ניר כהן ממושב נטעים, תלמיד הגימנסיה הריאלית שבראשון לציון, כיתה י”א;

מדליית כסף: איתמר שטייניץ מרמת השרון, תלמיד הכפר הירוק ברמת השרון, כיתה י”ב;

מדליות ארד: נטע אייגר מקיבוץ טירת צבי, תלמיד שקד דרכא שבקיבוץ שדה אליהו, כיתה י’, וטל ששון מחדרה, תלמיד “גבעול” שבחדרה, כיתה י”א.

ראש הממשלה, מר נפתלי בנט: “בכל אדם גלום פוטנציאל שאם לא נגביר את הסיכוי לממשו, הוא לעולם לא יוכל לצאת מהכח אל הפועל. אנחנו צריכים לזהות אצל כל ילד וילדה את הזיק הנכון, ולהעמיד בפניהם את ההזדמנות לצמוח, כל אחד בכיוונו. אתם אלופי המאמץ, המח, הנשמה וההשראה של מדינת ישראל. בשם ממשלת ישראל, ובשם אזרחי ישראל, אני גאה בכם מאוד, כולנו גאים בכם מאוד. המפתח הוא מאמץ ועבודה קשה. כישרון זה נקודת התחלה חשובה וטובה, אבל 70% זה המאמץ, ההתמדה והנחישות הפנימית. ”

ראש הממשלה נפתלי בנט עם ניר כהן זוכה מדליית הזהב

ראש הממשלה נפתלי בנט עם ניר כהן זוכה מדליית הזהב


שרת החינוך, ד”ר יפעת שאשא ביטון:
“תלמידי ישראל חותמים הישג חסר תקדים באולימפיאדות הבינלאומיות ויוצרים בעבור מדינת ישראל אופק הנושא בשורה וצמיחה. מערכת החינוך היא צור מחצבתו של ההון האנושי המרכיב את חלקיה של החברה הישראלית והיא מנוע הקיטור שיוצר את תנועת הכלכלה, המדע והטכנולוגיה שלה. לכן, נשקוד כדי להדליק לתלמידים שלנו את הניצוץ לאהבת המדע, לייצר להם תהליכי למידה מסקרנים ורלוונטיים לחייהם. נפעל לטפח מיומנויות אקדמיות שיאפשרו להם להתמודד בהמשך דרכם עם סוגיות גלובליות ומורכבות.”


נשיא הטכניון פרופ’ אורי סיון
בירך את חברי הנבחרת ואמר כי “בימים אלה, כשהעולם נושא את עיניו להישגים בספורט באולימפיאדת טוקיו, אנחנו גאים להיות שותפים בהצלחתכם באולימפיאדת מדעים שהיא חשובה לא פחות. זהו הישג אישי עבור כל אחד מכם והישג קבוצתי עבור כולכם, תוצאה של למידה ממושכת ומעמיקה. הבאתם כבוד רב לטכניון ואני מודה לפרופ’ גרוס ולד”ר ניגל-אטינגר על הליווי וההכשרה הצמודה. אני בטוח שבהצלחתכם תעניקו השראה לתלמידים ולתלמידות נוספים. אנו גאים בכם ומחכים לראות אתכם בשנים הקרובות בטכניון. עלו והצליחו.”

תלמידי משלחות ישראל לאולימפיאדות המדעיות לנוער עם ראש הממשלה נפתלי בנט, שרת החינוך ד"ר יפעת שאשא ביטון וד"ר שמשון שושני, יו"ר מרכז מדעני העתיד (קרדיט: עודד קרני, לע"מ)

תלמידי משלחות ישראל לאולימפיאדות המדעיות לנוער עם ראש הממשלה נפתלי בנט, שרת החינוך ד”ר יפעת שאשא ביטון וד”ר שמשון שושני, יו”ר מרכז מדעני העתיד (קרדיט: עודד קרני, לע”מ)

 

“אני מאוד גאה בהישגים האדירים של ארבעת תלמידי המשלחת לאולימפיאדת המוח בכימיה”, אמר פרופ’ זאב גרוס מהפקולטה לכימיה ע”ש שוליך שליווה את חברי המשלחת, “הצלחת התלמידים מעידה על התלהבותם ממקצוע הכימיה וההשקעה העצומה שלהם. “יגעת ומצאת, תאמין”.  אתם מהווים דוגמה ומודל לחיקוי לדור הצעיר ואני שמח על הזכות שניתנה לי ולצוות שלי  לתרום להצלחתכם.”

 

כל התלמידים שייצגו השנה את מדינת ישראל בארבע האולימפיאדות המדעיות לנוער זכו לקבלת פנים אצל ראש הממשלה נפתלי בנט, וכך גם חברי הנבחרת בכימיה. ניר כהן, זוכה מדליית הזהב, ריגש את הנוכחים בהצגת המרכזיות של מקצוע הכימיה במדע ובטכנולוגיה העדכנית ביותר והודה בחום לכל מנהלי הפרויקט. את דבריו הוא פתח בשאלה “למה כימיה?” והשיב: לדעתי התשובה ברורה. הכימיה מסבירה הכול: איך יהלומים נוצרים ומהם התהליכים שקורים ברגע זה בגוף שלנו. בזכות הכימיה הגענו לפריצות דרך מדעיות שהביאו לנו המצאות כמו המחשב, המטוס והחללית. במילים אחרות, בזכות הכימיה הגענו לירח. ההישגים האלה הם שהביאו אותי, ואני מאמין שגם את חבריי לנבחרת, להתעניין בכימיה. אבל כדי להצליח דרושים גם עבודה קשה והתמדה. אני מקווה שההצלחה שלנו תספק השראה לתלמידות ולתלמידים מכל הארץ ותעודד גם אוכלוסיות שסובלות כיום מתת-ייצוג בנבחרת להתעניין במדעים בכלל ובכימיה בפרט ולהביא לנו עוד הישגים רבים. תודה למשרד החינוך, לקרן מיימונידיס, לטכניון ולפקולטה לכימיה על התמיכה בנבחרת, ולפרופ’ גרוס  ולד”ר ניגל-אטינגר תודה על כל התמיכה, ההכוונה והלימוד – הייתם איתנו מתחילת הדרך, מרגעי השפל ועד ההצלחה. בלעדיכם לא היינו יכולים לעשות את זה.”

תלמידי משלחת ישראל לאולימפיאדה הבין-לאומית בכימיה. מימין לשמאל : נטע אייגר, טל ששון , איתמר שטייניץ וניר כהן

תלמידי משלחת ישראל לאולימפיאדה הבין-לאומית בכימיה. מימין לשמאל : נטע אייגר, טל ששון , איתמר שטייניץ וניר כהן

את נבחרות ישראל לארבע אולימפיאדות בין-לאומיות לנוער מובילים כיום האגף למצוינות בחינוך הטכנולוגי במשרד החינוך ומרכז מדעני העתיד של קרן מיימונידיס. האולימפיאדה הוותיקה ביותר היא בכימיה ומדינת ישראל משתתפת בה משנת 2006.כל שלבי המיון, ההכנה, והאימונים שמתוכם נבחרים ארבעת התלמידים שזוכים לייצג את  מדינת ישראל באולימפיאדה הבין-לאומית מתקיימים בטכניון.

פרויקט שנתי זה מתקיים בפקולטה לכימיה ע”ש שוליך בהובלת פרופסור זאב גרוס מהפקולטה לכימיה ע”ש שוליך, שמכהן גם כדיקן היחידה ללימודי המשך ולימודי חוץ בטכניון ועומד בראש מגוון תוכניות נוער ארציות לכימיה. המאמנת הראשית של הנבחרת היא ד”ר איזנה ניגל-אטינגר שעומדת בראש הצוות של הכשרת התלמידים שכולל את בוגרי האולימפיאדות הבינלאומיות אסף מעודה (זהב, 2010), רועי פאר (זהב, 2020) רז לוטן (כסף, 2019) ורון שפרינץ (כסף, 2020).

תודה לכל צוות הפקולטה לכימיה שמגויס למשימה חשובה זו, חברי הסגל בראשות הדיקן פרופ’ מוריס אייזן, אנשי המנהל בראשות גב’ אולשטיין ולמהנדסות מעבדות ההוראה.