כנס הפרויקטים השנתי של הפקולטה להנדסה ביו-רפואית

טכנולוגיה לשיפור המעקב אחר תאי מערכת החיסון היא הפרויקט הזוכה בכנס הפרויקטים השנתי של הפקולטה להנדסה ביו-רפואית. השנה הוצגו בכנס 38 פרויקטים וחולקו פרסים לפוסטרים המצטיינים

הפקולטה להנדסה ביו-רפואית בטכניון קיימה לאחרונה את כנס הפרויקטים השנתי, שבו הוצגו עבודות הגמר של הסטודנטים הלומדים בשנה הרביעית בפקולטה. הפרויקטים הזוכים זיכו את הסטודנטים בפרסים בחסות ד”ר דורון וליאת אדלר. במקום הראשון, ובפרס של 1,500 שקלים, זכו הסטודנטיות סיון ברש ושחר זיגרון, שפיתחו טכנולוגיה לשיפור המעקב אחר תאים במערכת החיסון – תאי מקרופאז’ המעורבים בזיהוי חיידקים ובהשמדתם. הטכנולוגיה שפיתחו השתיים מאפשרת למפות את התאים האלה ב-MRI. למיפוי כזה השלכות משמעותיות על הבנה של מחלות רבות, ובהן מחלות לב, ועל הטיפול בהן. המחקר נעשה במעבדתה של ד”ר קתרין ונדורנה מהפקולטה להנדסה ביו-רפואית.

באירוע השתתפו 90 סטודנטים שהציגו 38 פוסטרים לעיניהם של 32 שופטים – חברי סגל ו-13 בוגרי הפקולטה מהתעשייה הביו-רפואית. הסטודנטים עבדו על הפרויקטים במהלך השנה האחרונה, שהייתה מאתגרת למדי בשל מגפת הקורונה, בליווי נציגי חברות מהתעשייה הביו-רפואית ובתמיכתם של מומחים קליניים מהמרכזים הרפואיים רמב”ם ואיכילוב. את קורס הפרויקטים מנחה פרופ’ נתנאל קורין והמתרגלת היא מרב בלנקוביץ.

דיקן הפקולטה פרופ’ חיים אזהרי אמר כי העבודות המוצגות מבטאות את הפתגם “אין חכם כבעל ניסיון” משום שבפיתוח הפרויקטים נדרשו הסטודנטים לעבור את כל השלבים הדרושים כדי להגשים את רעיונותיהם – פתרונות לבעיות רפואיות ספציפיות. “הם נדרשו לאמץ את דמיונם ולחשוב מחוץ לקופסה כדי להגיע לפתרון חדש ובר ביצוע, ואז לשלב את הידע שצברו במהלך הלימודים. ידע זה מקיף את כל ההיבטים של הנדסה ביו-רפואית ומשלב רקע רפואי עם מיומנויות הנדסיות וידע מדעי. את כל החבילה הזו היה צריך ליישם כדי לספק פתרון של עולם אמיתי, ואנו מאמינים כי ניסיון מעשי זה חשף והכין את בוגרינו לתעשיית הביו-רפואה ולמגוון רחב של מחקרים בתחום.”

במקום השני זכו עמית פריזט ורותם שפירא על מערכת מבוססת בינה מלאכותית לניהול לידה בהנחיית פרופ’ יעל יניב, ד”ר יואכים בהר ונועם קידר. במקום השלישי – אוראל שהאדי ואור לוי על מודל לסימולציה של חדירת תרופות לגידולים מוצקים בהנחיית מיטל אברשמי, ד”ר חגית ששון-באוור, ד”ר ארבל ארצי-שנירמן וד”ר יוסי שמאי. במקום הרביעי – דניאל צ’רניאבסקי ויונתן בלישה על קונספט חדש לזיהוי מרחוק של הפרעות קצב בלב בהנחיית מורן דוודי, ד”ר יואכים בהר ופרופ’ יעל יניב. במקום החמישי – מור ונטורה ועומרי מגן על סיווג חצי אוטומטי של מחלת קורונה על סמך אולטרסאונד של הריאה בהנחיית אהוד טל, נוי מרק, ד”ר ליאור לופו ופרופ’ דן אדם. לקטגוריית “חביב הקהל” נבחר פרויקט של אסתי גיטמן וכרמל גשרי, בהנחיית ניקולאי טיראן, ד”ר מיכל זיוון וד”ר ציפי הורוביץ-קראוס: ראיות לגמישות הנוירונלית על סמך דימות fMRI. בפרס פרויקט היזמות זכו זינאת עוואד ואסף ליכט על פרויקט לניטור מותאם, רציף ולא פולשני של רמות ההורמונים של נשים העוברות תהליך של הפריה חוץ גופית, בהנחיית פרופ’ חוסאם חאיק.

 

לפרטי כל הפרויקטים בחוברת התקצירים