פרס יגאל אלון יוענק לפרופ’ משה שהם

פרופסור משה שהם מהטכניון וארגון Start-Up Nation Central הם הזוכים בפרס יגאל אלון לשנת תשפ"א 2021

הפרס, שמוענק כהוקרה על “מעשה מופת חלוצי” למען החברה בישראל הוקדש השנה לתרומה בתחום החדשנות והתעשייה. פרופ’ שהם הוא ראש המרכז לרובוטיקה ע”ש לאומי בטכניון; ארגון Start-Up Nation Central פועל לחיזוק תעשיית ההיי-טק וקידום חדשנות ישראלית בעולם

ועדת פרס יגאל אלון החליטה להעניק השנה את הפרס לשני זוכים: פרופ’ משה שהם מהטכניון – מחלוצי הרובוטיקה בישראל, ולארגון Start-Up Nation Centralארגון ללא כוונת רווח הפועל לחזק את תעשיית ההייטק הישראלית ולקדם את החדשנות הישראלית ברחבי העולם.

פרופסור משה שהם

פרופסור משה שהם

הפרס, מטעם “אגודת דור הפלמח” ברוחו של יגאל אלון, מוענק מדי שנה למעשה מופת חלוצי” למען החברה בישראל. השנה הוקדש הפרס לתרומה ייחודית בתחום החדשנות והתעשייה הישראלית. חברי השיפוט היו יושבת הראש הגברת טלי ליפקין-שחק, תאל במיל’ רני פלק ומר אודי אורנשטיין. ראש ועדת הפרס, האלוף במיל’ נעם תיבון, בירך את הזוכים ואמר: “אנו גאים להעניק השנה את פרס יגאל אלון לזוכים על עשייתם המבורכת לקידום וחדשנות בתחומי התעשייה

 

פרופ’ שהםיליד 1952, הוא בוגר הטכניון, חבר סגל בפקולטה להנדסת מכונות בטכניון, ראש המעבדה לרובוטיקה וראש המרכז לרובוטיקה ע”ש לאומי. בשנת 1995, עם חזרתו משהות באוניברסיטת סטנפורד כפרופסור אורח, החל לעסוק ברובוטיקה רפואית.

בשנת 2001 הוא הקים את “מזור רובוטיקה” – החברה הראשונה בעולם ליישום רובוטיקה מסייעת בניתוחי גב. הרובוט שפיתחה החברה פועל כיום במאות בתי חולים בעולם וכבר ביצע עשרות אלפי ניתוחים ומיקם בדייקנות כרבע מיליון מישתלים בחוליות עמוד השדרה של חולים. ב-2018 נרכשה החברה תמורת 1.6 מיליארד דולר על ידי חברת מדטרוניק – הרכישה הגדולה ביותר בישראל בתחום המכשור הרפואי.

במרוצת השנים הוקמו חברות נוספות על בסיס הטכנולוגיות הרובוטיות שפיתח שהם: Microbot MedicalXact RoboticsTamar Robotics ו-Forsight Roboticsבנוסף הוא מייסד-שותף בחברת Diagnostic Robotics המפתחת פתרונות טכנולוגיים מבוססי בינה מלאכותית להפחתת העומס במערכות רפואיות.

במשך שנות עבודתו עסק שהם בחינוך ובהפצת ידע. הוא יזם את הכנס הישראלי לניתוחים בעזרת מחשב, רובוטיקה רפואית והדמיה רפואית וכיהן כיור שלו, יחד עם פרופ׳ ליאו יוסקוביץ׳, במשך 16 שנים רצופות. בתפקידו כראש המרכז לרובוטיקה עש לאומי בטכניון הוא עוסק בחינוך ילדים ובני נוער בטכנולוגיה וברובוטיקה ובין היתר ייסד את תחרות “רובוטראפיק” שבמסגרתה תלמידים מרחבי העולם מתכננים ובונים מכוניות אוטונומיות זעירות.

פרופ’ שהם זכה בעשרות פרסים ובהם פרס תומס א. אדיסון מטעם האגודה האמריקאית להנדסת מכונות. הוא חבר באקדמיה הלאומית להנדסה של ארצות הברית, ממקימי היישוב הושעיה בגליל, נשוי לטובה, אב לארבעה בנים וסב גאה לנכדים.

לצפייה בטקס הענקת הפרס: