מחקר משותף של הטכניון וKSM מכון המחקר והחדשנות של מכבי:

ההתחסנות המהירה והנרחבת בישראל סיפקה הגנה משמעותית לצעירים הלא מחוסנים

המחקר התפרסם לאחרונה ב- Nature Medicine, ימים ספורים אחרי פתיחת מבצע החיסונים הרשמי לבני נוער מתחת לגיל 16 בישראל

מחקר משותף לטכניון ולKSM מכון המחקר והחדשנות של מכבי מצביע על כך שההתחסנות המהירה והנרחבת של האוכלוסייה הבוגרת בישראל לקורונה (COVID-19) סיפקה הגנה משמעותית מאוד לציבור הצעיר – בני 16 ומטה שלא יכלו להתחסן עד לאחרונה. המחקר, שנשען על אנליזה של 1.37 מיליון מחוסנים מ-246 קהילות שונות בישראל, מצביע על קשר שלילי מובהק בין רמת ההתחסנות באזור נתון לבין תחלואת המחוסנים (שיעור המאומתים) באותם גילאים צעירים, שלא יכלו להתחסן עד לאחרונה.

המחקר, שהתפרסם בכתב העת היוקרתי Nature Medicine, עורר הדים בעולם וזכה לסיקור ב-New York Times. את המחקר הובילו פרופ’ רועי קישוני, ד”ר עידן ילין והסטודנט אורן מילמן מהפקולטה לביולוגיה ומהמרכז הבין-תחומי למדעי החיים וההנדסה ע”ש לורי לוקיי בשיתוף פעולה עם מומחי KSM (מכון קאהן-סגול-מכבי למחקר ולחדשנות) בראשות ד”ר טל פטלון.

המחקר הנוכחי ממשיך ומחזק את ממצאי המחקר הקודם של הצוות המשותף של הטכניון ומכון המחקר של מכבי, שהתפרסם גם הוא ב-Nature Medicine. אותו מחקר הראה כי החיסון מפחית משמעותית את העומס הנגיפי על המחוסן ולכן מפחית את ‘מקדם ההדבקה הפרטי’ שלו, כלומר את סיכוייו להדביק אחרים. לדברי פרופ’ קישוני, “כעת מתברר שאותם ממצאים נכונים לא רק ברמת הפרט אלא גם ברמת כלל האוכלוסייה. ההתחסנות הנרחבת של האוכלוסייה הישראלית הבוגרת צמצמה את מקדם ההדבקה וכך הגנה באופן משמעותי על אוכלוסיית התינוקות, הילדים והנערים עד גיל 16 שלא יכלו להתחסן עד לאחרונה.”

מבצע החיסונים בישראל החל ב-19 בדצמבר 2020, ותוך תשעה שבועות חוסנה כמעט מחצית מהאוכלוסייה בחיסון BNT162b2 של החברות פייזר וביונטק. ההתחסנות הנרחבת והמהירה, שלא הייתה אחידה בכל הארץ, סיפקה הזדמנות נדירה לבחון את ההשפעת ההתחסנות בכל קהילה על כלל הקהילה. שיתוף הפעולה ההדוק בין הטכניון למכבי איפשר לחוקרים לערוך אנליזה סטטיסטית מתקדמת של ציבור גדול – 1.37 מיליון מבוטחי מכבי שהתחסנו בין 6 בדצמבר 2020 ל-9 במרץ 2021. הנתונים שעליהם עבדו חוקרי הטכניון היו כמובן אנונימיים – כלומר ללא פרטים כלשהם על זהות המטופל.

המחקר נערך על סמך פילוח גאוגרפי של ישראל ל-246 קהילות מאזורים גאוגרפיים שונים בישראל. פילוח זה נועד לבחון את הקשר בין מידת ההתחסנות של האוכלוסייה באזור מסוים לרמת התחלואה בקרב האוכלוסייה הצעירה (גיל 16 ומטה). כאמור, המאמר מצביע כך שההתחסנות הנרחבת באוכלוסייה הכללית סיפקה הגנה משמעותית לבני הנוער שלא יכלו להתחסן עד לאחרונה.

המחקר נתמך על ידי מענק של תוכנית KillCorona. התוכנית, בהובלת הקרן הלאומית למדע, נוסדה לפני כשנה כדי לעודד מחקרים שיסייעו לשטח את עקומת התחלואה בקורונה.