מבט משותף לחלל

הטכניון והתעשייה האווירית ישתפו פעולה בפרויקט פיתוח ננו לווינים לסטודנטים

הפקולטה להנדסת אווירונוטיקה וחלל בטכניון חתמה על הסכם שיתוף פעולה עם מפעל חלל של התעשייה האווירית לתכנון ולפיתוח ננו-לוויין שינוע במסלול נמוך סביב הירח ויאסוף מידע באמצעות מטע”ד מחקרי. מדובר בפרויקט סטודנטים שייצא לדרך בתחילת שנת הלימודים הבאה, באוקטובר הקרוב, ויפעל עד להשלמתו בשנים הקרובות.

מימין לשמאל: פרופ' גיל יודילביץ', שלומי סודרי, פרופ' טל שימא וניקו אדמסקי

מימין לשמאל: פרופ’ גיל יודילביץ’, שלומי סודרי, פרופ’ טל שימא וניקו אדמסקי

מפעל חלל של התעשייה האווירית יסייע לפרויקט בכמה היבטים ובהם אפיון, הגדרת המשימה והנחייה צמודה של הסטודנטים על ידי מהנדסי חלל. הסטודנטים שישתתפו בפרויקט יזכו גם לסיורים במעבדות ואולמות שילובי הלווינים וניסויי הסביבה המדמים סביבה חללית בתעשייה האווירית ובסוף התהליך יהיו שותפים לשיגורו של הננו-לוויין.

הפרויקט המשותף הוא שיאו של תהליך פקולטי של חתירה לאיזון בין שני התחומים הנלמדים ונחקרים בפקולטה: אווירונוטיקה וחלל. דיקן הפקולטה פרופ’ טל שימא אמר כי “אם בעבר הוקדשו לתחום החלל אולי רק כ-10% מתוכנית הלימודים בפקולטה, בשנים האחרונות נעשו מאמצים לשנות זאת ולאזן טוב יותר בין התחומים ולשם כך עודכנה תוכנית הלימודים ואנו בעיצומו של מאמץ גיוס חברי סגל חדשים המתמחים בתחומי החלל. שיתוף הפעולה עם מפעל חלל של התעשייה האווירית יאפשר לנו לחשוף סטודנטים לפרויקטים משותפים עם התעשייה בתחומי החלל. מדובר בתחום מרתק שהפעילות בו מתעצמת בארץ ובעולם, ואני מקווה שכמה שיותר סטודנטים יבחרו להתמחות בו.”

פרופ’ גיל יודילביץ, שיזם ושיוביל את שיתוף הפעולה מצד הפקולטה, אמר כי “הפרויקט יאפשר לסטודנטים להיות שותפים בפרויקט עם התעשייה ויסייע להם להגיע בשלים יותר לתום לימודיהם ולהשתלב בתעשיית החלל המתפתחת.” מטעם התעשייה האווירית יעמוד בראש הפרויקט המשותף בוגר הפקולטה להנדסת אווירונאוטיקה וחלל ניקו אדמסקי, המשמש כיום כמהנדס חלל במפעל חלל של התעשייה האווירית.

מנהל מפעל חלל בתעשייה האווירית שלומי סודרי אמר בטקס החתימה כי “התעשייה האווירית מובילה תהליך לחיזוק שיתוף הפעולה עם הטכניון באמצעות פרויקט סטודנטים בעולם הננו-לווינות, אשר יפתח בפני הסטודנטים עולם חדש הכולל פיתוח מערכתי וחדשני שיאפשר לסטודנטים להתנסות בהנדסת מערכת ייחודית בתחום החלל. ממד החלל מצריך יכולות הנדסיות ומערכתיות עם התמחות ייחודית. עבור הסטודנטים זו הזדמנות להשתלב בהמשך בתחום החלל בישראל, להיחשף לעשייה הרחבה בתחום החלל ולקבל טעימה מהיכולות ההנדסיות והתשתיות הנרחבות הקיימות בתעשייה האווירית “.

דיקן הפקולטה להנדסת אווירונוטיקה וחלל פרופ' טל שימא (מימין) עם מנהל מפעל חלל בתעשייה האווירית שלומי סודרי

דיקן הפקולטה להנדסת אווירונוטיקה וחלל פרופ’ טל שימא (מימין) עם מנהל מפעל חלל בתעשייה האווירית שלומי סודרי

ההסכם נחתם זמן קצר לאחר שמשלחת של בכירי התעשייה האווירית בראשות מנכ”ל החברה בועז לוי, בוגר הפקולטה להנדסת אווירונוטיקה וחלל, ביקרה בטכניון ונפגשה עם נשיא הטכניון פרופ’ אורי סיון והמשנה לנשיא למחקר פרופ’ קובי רובינשטיין. במשלחת של התעשייה האווירית השתתפו גם מ”מ מנהל חטיבת מערכות טילים וחלל גיא בר-לב ומנהל מפעל חלל שלומי סודרי.

נשיא הטכניון פרופ’ אורי סיון אמר כי “הקשר בין התעשייה לאקדמיה חשוב ומפרה לשני הצדדים, והחיבור עם גוף משמעותי וגדול כמו התעשייה האווירית הוא צעד גדול במגמה זו. הממשק בין האקדמיה לתעשייה משתנה במהירות והטכניון משקיע מאמצים רבים בגיבושו בהקשר הישראלי והבין לאומי. אנו פועלים לקידום שיתופי פעולה מחקריים הדוקים באופנים שונים ובהם הפיכת הטכניון למרכז (hub) לתעשיות רבות ומגוונות, לפלטפורמת מפגש בין התעשייה לאקדמיה. אנו פועלים במרץ למסחור טכנולוגיות שמקורן בקמפוס והשנה האחרונה הייתה שנת שיא ביצירת חברות סטארטאפ בטכניון. ביטוי נוסף של הידוק הקשרים הוא יצירה של מסלולים ללמידה והכשרה ייעודית עבור אנשים בתעשייה המעוניינים בלמידה לאורך החיים (Lifelong learning).”

מנכ”ל התעשייה האווירית, בועז לוי אמר כי “כבוגר הטכניון, המלווה פרויקטים ותוכניות מנטורינג שונות בטכניון לאורך השנים, אני שמח על שיתופי הפעולה הקיימים והעתידיים בין התעשייה האווירית לטכניון. עלינו לחזק את שיתוף הפעולה עם הטכניון והפקולטה להנדסת אווירונאוטיקה וחלל, שהיא פקולטה יחידה בתחום בארץ ומובילה ברמה עולמית. הידוק השותפות עם הטכניון מייצר ערך מוסף לשני הצדדים, יסייע לנו לשמר ולחזק את המובילות הטכנולוגית שלנו, ומאפשר לבוגרי הטכניון ולסטודנטים להשתלב בעשייה טכנולוגית פורצת דרך, מאתגרת ומובילה עסקית בארץ ובעולם. לשם כך חשוב שנגבש יחד את דמות המהנדס שאנו רואים לנגד עינינו – מהנדס מעורב בעל ראייה מערכתית, יכולות מחקר והבנה עסקית.”