כך נמנעת הפעלה מיותרת של מערכת החיסון

חוקרות מהפקולטה לרפואה ע"ש רפפורט גילו מנגנון המונע מהמערכת החיסונית "להשתולל" בעקבות התראות שווא

ד”ר דבי יבלונסקי והדוקטורנטית אינאס חלומה מהפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט פענחו מנגנון מרכזי בבקרת מערכת החיסון, המונע ממנה “להשתולל” בעקבות התראות שווא. המחקר התפרסם ב-Journal of Immunology ומערכת כתב העת העניקה לו המלצת קריאה מיוחדת (top read).

מחברות המחקר, ד”ר דבי יבלונסקי והדוקטורנטית אינאס חלומה, התמקדו בתפקידו של החלבון Gads בבקרת פעילותם של תאי T החיוניים למערכת החיסון. הממצא העיקרי שלהן הוא שחלבון זה מהווה מעין שער המונע ממערכת החיסון ליזום מתקפה מיותרת.

ד"ר דבי יבלונסקי והדוקטורנטית אינאס חלומה

ד”ר דבי יבלונסקי והדוקטורנטית אינאס חלומה

תאי T הם “החיילים של מערכת החיסון”. כאשר הגוף מותקף בזיהום, בהתפתחות סרטנית וכיו”ב, תאים אלה עוברים התרבות מהירה, תוקפים את הגורם הפולש ואף מגייסים מולקולות אחרות בגוף כדי שיסייעו להם בתקיפתו.

תפקודם של תאי T עלול להשתבש בשתי דרכים עיקריות: תת-פעילות, הגורמת לכך שהגוף לא יתקוף את הגורם הפולש וכך לא ימנע התפתחות של מחלה; ופעילות יתר, העלולה להוביל לתגובת שרשרת המזיקה לגוף, למשל ביצירת מחלה אוטו-אימונית או סערת ציטוקינים – מונח שעלה לכותרות במגפת הקורונה.

החוקרות גילו כי חלבון בשם Gads יכול למנוע התנעה של תגובת שרשרת כזו. במובן זה הוא משמש שער סגור המונע פעילות חיסונית כל עוד התאים לא הופעלו. החוקרות גילו עוד כי עם הפעלת התאים על ידי גורם פולש – נגיף, גידול סרטני וכיוצא בזה – החלבון Gads עובר “תיוג” על ידי הוספת קבוצה כימית מסוימת. התיוג האמור מתרחשת רק כאשר שני חלבונים אחרים (LAT ו-SLP-76) נקשרים לGads- בעת ובעונה אחת לכדי קומפלקס רב-מולקולרי. היקשרות כזאת פותחת את השער ומתניעה מתקפה של תאי T על הפולש. אם רק אחד משני החלבונים האמורים נקשר ל-Gads, המתקפה לא תצא לדרך.

לדברי ד”ר יבלונסקי, “במחקר הנוכחי גילינו את אותו מנגנון שהתפתח במהלך האבולוציה כדי למנוע התראות שווא, כלומר מצב שבו המערכת החיסונית נכנסת לסחרור מסוכן העלול להזיק לאורגניזם עצמו ביצירת דלקות והפרעות אחרות.”

המאמר נתמך על ידי הקרן הלאומית למדע (ISF), קרן קולק, מכון ראסל ברי לננוטכנולוגיה בטכניון, קרן פולקסוואגן ו-BSF (הקרן הדו-לאומית למדע ארצות הברית-ישראל).

על החוקרות:

ד”ר דבי יבלונסקי היא חברת סגל (סגל פרה-קליני) בפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט וחברה במכון ראסל ברי לננוטכנולוגיה (RBNI) בטכניון. היא נולדה בארצות הברית והשלימה תואר ראשון ושלישי באוניברסיטה העברית ופוסט-דוקטורט ב-UCSF.

אינאס חלומה גדלה בכפר מנדא, השלימה תואר ראשון באוניברסיטת בן גוריון והמשיכה לתואר שני בטכניון בהנחיית ד”ר יבלונסקי, המנחה אותה גם בדוקטורט.

למאמר בכתב העת המדעי Journal of Immunology לחצו כאן