הסכם היסטורי בין הטכניון ובית החולים אלברט אינשטיין בברזיל: חילופי סטודנטים, התנסויות קליניות ומחקרים משותפים

בתחילת החודש נחתם בטקס מקוון הסכם בין הטכניון ו"בית החולים הישראלי אלברט איינשטיין" (Hospital Israelita Albert Einstein) בסאו פאולו, ברזיל. זהו אחד מבתי החולים הגדולים ביותר בדרום אמריקה. ההסכם מעגן שיתוף פעולה בין שני המוסדות הכולל חילופי סטודנטים, התנסויות קליניות ומחקרים משותפים. הקשר בין הטכניון לבית החולים נוצר באמצעות שאול שעשוע, חבר אגודת ידידי הטכניון בברזיל.

מימין לשמאל : סגן נשיא הטכניון לקשרי חוץ ופיתוח משאבים פרופ' אלון וולף, נשיא הטכניון פרופ' אורי סיון ושאול שעשוע, חבר אגודת ידידי הטכניון בברזיל

מימין לשמאל : סגן נשיא הטכניון לקשרי חוץ ופיתוח משאבים פרופ’ אלון וולף, נשיא הטכניון פרופ’ אורי סיון ושאול שעשוע, חבר אגודת ידידי הטכניון בברזיל

בטקס החתימה שהתקיים במתכונת וירטואלית השתתפו נשיא הטכניון פרופ’ אורי סיון, נשיא בית החולים  ד”ר סידני קליינר, סגן נשיא הטכניון לקשרי חוץ ופיתוח משאבים פרופ’ אלון וולף, נשיא אגודת ידידי הטכניון בברזיל סלומאו לוספה, סגן הנשיא למחקר בבית החולים פרופ’ לואיז ויסנט ריצו ובכירים אחרים מהטכניון ומבית החולים.

נשיא הטכניון פרופ’ אורי סיון אמר בטקס החתימה כי “זהו כבוד גדול עבורי לחתום על שיתוף הפעולה בין הטכניון ובית החולים אלברט איינשטיין – שני מוסדות הממוקדים בשיפור חיי האדם ללא קשר לשפתו, לאמונתו ולמגדרו. מהות ההסכם היא שיפור רווחת האנושות באמצעות קידום והטמעה של ידע. ‘תיקון עולם’ נחוץ תמיד ובכל מקום, אך חשיבותו מתעצמת אף יותר אל מול פני מגיפת הקורונה. אבקש להביע תמיכה בתושבי ברזיל הנאבקים גם בימים אלה בקורונה ולהודות לאגודת ידידי הטכניון בברזיל.”

נשיא בית החולים אלברט איינשטיין ד”ר סידני קליינר אמר כי “מרגש מאוד להיות כאן ברגע הזה של חתימת הסכם בין שני מוסדות החולקים ביניהם תפיסות דומות ושאיפה משותפת להיטיב את חיי האדם בברזיל ובישראל. בית החולים שלנו הוקם לפני 66 שנה על ידי הקהילה היהודית כאקט של תודה מצד המהגרים היהודיים על קבלת הפנים שזכו לה בברזיל והוא מסמל את הערך של הצלת חיים, החשוב כל כך במסורת היהודית. בית החולים נוסד על ארבעה יסודות: מצווה, רפואה, חינוך וצדקה (מילים אלה הוא אמר בעברית), אשר הוטמעו בפעילותו של בית החולים ב-66 שנות קיומו. הטכניון הוא מוסד שחולל מהפכה ברפואה, ושיתוף הפעולה שאנו ממסדים כאן יוביל להזדמנויות חדשות.”

נשיא הטכניון פרופ' אורי סיון חותם על ההסכם

נשיא הטכניון פרופ’ אורי סיון חותם על ההסכם

דיקן הפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט פרופ’ אילון איזנברג ציין כי הוא זכה לפגוש בעבר את המשלחת הראשונה של בית החולים אלברט איינשטיין שביקרה בטכניון. “באותו ביקור התרשמנו שנציגי בית החולים מבינים היטב את חשיבות שיתוף הפעולה הבין-מוסדי לקידום קשרי מדע וחינוך ברפואה. אני מביט לעתיד בתקווה ובטוח שזה תחילתו של קשר מדעי וחינוכי חשוב.”

במסגרת שיתוף הפעולה ייצאו לבית החולים בכל שנה סטודנטים הלומדים בפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט בטכניון, זאת לטובת סבב קליני – התנסות שרוב הסטודנטים בפקולטה עוברים בבתי חולים בישראל; בדומה לכך, סטודנטים הלומדים בבית החולים בברזיל יוכלו לעשות את הסבב הקליני בבתי החולים המסונפים לפקולטה לרפואה בטכניון. בנוסף יעודדו שני המוסדות מחקרים משותפים לחוקרים משני המוסדות, במימון של 50 אלף דולר לכל פרויקט משותף. במקרים מסוימים יתאפשר לסטודנטים לתארים מתקדמים הלומדים בבית החולים אלברט איינשטיין לעשות תקופה ממושכת בפקולטה לרפואה בטכניון ובבתי החולים המסונפים אליה.

לאחר חתימת ההסכם. מימין לשמאל : פרופ' אלון וולף, פרופ' אורי סיון ושאול שעשוע

לאחר חתימת ההסכם. מימין לשמאל : פרופ’ אלון וולף, פרופ’ אורי סיון ושאול שעשוע

פרופ’ ירון הר-שי, סגן דיקן לפיתוח אסטרטגי בפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט, אמר כי “במדע אי אפשר להתקדם ללא שיתוף פעולה, לרבות שיתוף פעולה בין-לאומי. לכן הקמנו בפקולטה לפני מספר שנים מרכז בין-לאומי המטפל במכלול הקשרים הגלובליים של הפקולטה. עם הזמן, בזכות תמיכת הדיקנים ועבודה נמרצת של מתאם המרכז מתן רז וסטפני שניאור, האחראית על פרויקטים ויחסי ציבור בפקולטה, חברו אלינו עד היום יותר מעשרה בתי חולים אוניברסיטאיים מובילים בארצות הברית, בגרמניה ובאוסטרליה, בעיקר לצורך חילופי סטודנטים. אין לי ספק שהחשיפה של הסטודנטים שלנו לבתי חולים בחו”ל תורמת להם לא רק ידע רב אלא גם התבוננות עשירה יותר במערכות בריאות מעבר לים והופכת אותם לרופאים טובים יותר. בנוסף, הקשרים המקצועיים שנרקמים עם הצוות הרפואי בחו”ל מלווים אותם במהלך הקריירה הרפואית שלהם”.

 

פרופ’ סימון אנגלנדר, חברת סגל בפקולטה וילידת ברזיל, מילאה חלק חשוב ביצירת שיתוף הפעולה הנוכחי עם בית החולים בברזיל. לדבריה, “קצת לפני פרוץ מגפת הקורונה הגיע לכאן צוות גדול של רופאים מבית החולים בברזיל וערכנו היכרות בינינו לבינם על פי תחומי ההתמחות, זאת כדי לסלול את הדרך למחקרים ושיתופי פעולה מדעיים בעתיד.”

קרדיט צילום : Hospital Israelita Albert Einstein