מה שבטוח

הטכניון העניק לראשונה פרסי הצטיינות בבטיחות. "הבטיחות אינה היבט נלווה," אמר נשיא הטכניון פרופ' אורי סיון, "אלא חלק מובנה במצוינות ובמקצוענות שאנו מטפחים"

הטכניון ערך לראשונה טקס הצטיינות בבטיחות ובו חולקו שלושה פרסים. את היוזמה הובילו המשנה לנשיא ומנכ”ל הטכניון  פרופ’ בועז גולני, סגן המשנה לנשיא לבטיחות פרופ’ נעם אדיר וסמנכ”ל התפעול גב’ זהבה לניאדו. ד”ר עדי חן, ראש יחידת הבטיחות בטכניון, אמרה כי זהו פרס ייחודי שאינו ניתן במוסדות אקדמיים אחרים בישראל וכי מטרתו להוקיר את מצטייני הבטיחות ולטפח את “תרבות הבטיחות” בקמפוס.

בפרס הפקולטה המצטיינת זכתה הפקולטה להנדסה כימית ע"ש וולפסון. בתמונה - דיקן הפקולטה פרופ' שמעון ברנדון וראש המינהל דליה גוטמן מקבלים את הפרס.

בפרס הפקולטה המצטיינת זכתה הפקולטה להנדסה כימית ע”ש וולפסון. בתמונה – דיקן הפקולטה פרופ’ שמעון ברנדון וראש המינהל דליה גוטמן מקבלים את הפרס

“ייסדנו את הפרס החדש הזה כדי להעלות את המודעות לנושא הבטיחות,” אמר נשיא הטכניון פרופ’ אורי סיון, “אתם הזוכים הראשונים מתחילים מסורת שתשפיע על הקמפוס כולו. בראייתנו, הבטיחות מהווה חלק מובנה ובלתי נפרד מכלל הפעילויות המתרחשות בטכניון והיא מרכיב חשוב במצוינות ובמקצוענות שאנו מטפחים ומחנכים לקראתן את הסטודנטים שלנו. אסור לנו להסתכל על הבטיחות כעניין נפרד מהעשייה המחקרית ולא תיתכן מצוינות ללא חשיבה על הבטיחות כחלק מתכנון הניסוי.”

 

בשנה החולפת הוקמה על ידי נשיא הטכניון ועדת בדיקה שנועדה לבחון את רמת הבטיחות של מעבדות המחקר בקמפוס. הוועדה, בראשות פרופ’ יכין כהן מהפקולטה להנדסה כימית ע”ש וולפסון, הגישה לאחרונה את המלצותיה להנהלת הטכניון, ואלה אומצו על ידי ההנהלה וכבר מיושמות ברחבי הקמפוס.

 

“במשך שנים רבות,” אמר המשנה לנשיא ומנכ”ל הטכניון פרופ’ בועז גולני, “הייתה נהוגה במדינת ישראל תרבות ה’סמוך’ – ואנשים שילמו עליה בחייהם. התרבות הזאת משתנה בכל המגזרים וכפי שידענו להוביל תחומי ידע רבים אנחנו מתכוונים להיות מודל לחיקוי גם בתחום הבטיחות. לא מדובר כאן רק בהצהרות אלא במעשים — הכנסנו לתוכנית הפיתוח ולתקציב השוטף סכומים משמעותיים לשיפור הבטיחות, ולא רק במעבדות, ונפעל בתחום הזה בנחישות. אתם המצטיינים נושאי הדגל של הבטיחות בטכניון, מוסד שיהפוך למגדלור גם בתחום זה.”

 

פרופ' יואב ערבה מהפקולטה לביולוגיה, זוכה פרס מצטיין בטיחות טכניוני.

פרופ’ יואב ערבה מהפקולטה לביולוגיה, זוכה פרס מצטיין בטיחות טכניוני.

בפרס מצטיין בטיחות טכניוני זכה פרופ’ יואב ערבה מהפקולטה לביולוגיה על פעילותו הנמרצת לשיפור הבטיחות בפקולטה כולה. “פרופ’ ערבה רתם לעניין הבטיחות את כל חברי הסגל, הסטודנטים ומנהלי המעבדות ובעיקר נותן לכולנו דוגמה אישית מצוינת בנושא,” אמר פרופ’ יורם רייטר, ששימש עד לאחרונה דיקן הפקולטה.

ד”ר עדי חן הוסיפה כי פרופ’ ערבה, המשמש אחראי הבטיחות בפקולטה, יזם יום בטיחות שנתי שבו מתקיימות הרצאות ונערכות הדרכות בטיחות במעבדות. “כך הוא מנחיל לסטודנטים מסר חשוב מאוד, לפיו יש לתכלל את תחום הבטיחות בעשייה המחקרית.”

 

בפרס מעבדה מצטיינת בבטיחות זכתה מעבדתו של ד”ר גרהם דה רויטר מהפקולטה לכימיה ע”ש שוליך. “ד”ר גרהם דה רויטר הגיע אלינו כחבר סגל צעיר מהולנד,” אמר דיקן הפקולטה פרופ’ מוריס אייזן. “המעבדה שלו, העוסקת בתחומים של כימיה אורגנית ואורגנית פיזיקלית, היא חוד החנית של מעבדות המחקר בכימיה. גרהם הביא את המעבדה לסטנדרטים גבוהים מאוד של בטיחות, על כך הוא קיבל את הפרס ואנו גאים בו מאוד.”

 

ד"ר גרהם דה רויטר מהפקולטה לכימיה ע"ש שוליך, זוכה פרס המעבדה המצטיינת בבטיחות.

ד”ר גרהם דה רויטר מהפקולטה לכימיה ע”ש שוליך, זוכה פרס המעבדה המצטיינת בבטיחות.

לדברי פרופ’ דה רויטר, “בבניית המעבדה ובניהולה שילבתי את הניסיון שרכשתי בלימודיי בהולנד, בישראל ובקליפורניה עם הידע שנצבר כאן בטכניון.” פרופ’ דה רויטר כתב מדריך בטיחות ספציפי למעבדה שהקים בטכניון, רכש חלוקי מעבדה מיוחדים, חסינים לאש ולחומרים מסוכנים, ופיתח מערכת למעקב מבוסס-ברקוד אחר חומרי מעבדה. לדברי סגן המשנה לנשיא לבטיחות פרופ’ נעם אדיר, “גרהם היה מעורב באופן עמוק בבניית המעבדה שלו בפקולטה, ומדריך הבטיחות שהוא כתב הוא מסמך איכותי המפרט היטב איך שומרים על בטיחות ומצמצמים את הסיכוי לטעויות במעבדות כימיות באשר הן.”

 

בפרס הפקולטה המצטיינת בבטיחות זכתה הפקולטה להנדסה כימית ע”ש וולפסון, וזאת בין השאר בשל מספר חברי הסגל המעורבים בנושא הבטיחות בפקולטה. דיקן הפקולטה פרופ’ שמעון ברנדון אמר כי “חברי הסגל שלנו מגלים אחריות רבה בתחום הבטיחות ומניעים יוזמות רבות.” לדברי דליה גוטמן, ראש המינהל בפקולטה, “חוקרי הפקולטה מנחילים לדור הצעיר את הידע ואת הניסיון שלהם בתחום זה.”

קרדיט צילום: נדב עזרן

*הטקס התנהל לפי כללי התו הסגול. המסכות הוסרו רק לצורך צילום התמונה.

 

תמונה קבוצתית של הזוכים בפרסי הבטיחות עם הנהלת הטכניון. (הערה: המצולמים התבקשו להוריד את המסיכות לשניות ספורות לטובת הצילום. כל הנוכחים עטו מסיכות במהלך כל הטקס)

תמונה קבוצתית של הזוכים בפרסי הבטיחות עם הנהלת הטכניון. (הערה: המצולמים התבקשו להוריד את המסיכות לשניות ספורות לטובת הצילום. כל הנוכחים עטו מסיכות במהלך כל הטקס)

לסרטון על הזוכים בפרס: