“הנדסת חשמל היא מקצוע מרתק, אל תתנו לדעות קדומות להרתיע אתכן”

ד"ר דנה דרקסלר כהן, חברת הסגל החדשה בפקולטה להנדסת חשמל ע"ש אנדרו וארנה ויטרבי, מציעה לסטודנטיות בתחום להפסיק לפקפק בעצמן

באתר הפקולטה להנדסת חשמל ע”ש אנדרו וארנה ויטרבי מופיעים כמעט 60 חברי סגל פעילים, מתוכם רק חמש נשים. מדובר ביחס נמוך גם בהשוואה לשיעור הנשים בסגל האקדמי בפקולטות לא טכנולוגיות בישראל, שעמד ב-2016 על 32%.

ד”ר דנה דרקסלר כהן

הפער הזה מעלה שאלה די בסיסית – למה? הרי מחקר בתחום הנדסת החשמל כיום אינו כולל סחיבת גנרטורים או קבלי ענק, מה גם שלא בטוח שחלק ניכר מחברי הסגל הגברי בפקולטה יהיו כשירים למשימה כזו. במילים אחרות, ברור שהפער אינו נובע מכישורים או מיכולות.

ד”ר דנה דרקסלר כהן, חברת סגל בפקולטה, חושבת שייתכן שהפער נובע מדעות קדומות. “חשוב להנגיש לתלמידות את המקצועות האלה – הנדסת חשמל וכלל מקצועות ה-STEM – בשלב מוקדם בבית הספר. לדעתי חשיפה כזאת תגרום להרבה תלמידות למצוא בהם עניין.” לחיזוק טענתה היא מביאה מחקר ענק מ-2018, שגילה שציונים של בנות גבוהים בממוצע מהציונים שמקבלים בנים, כולל במתמטיקה ובמקצועות מדעיים, ללא קשר לגיל – בבית ספר יסודיים, בחטיבות העליונות ובאוניברסיטאות.

ד”ר דרקסלר כהן, שהתחילה את דרכה האקדמית כבר בגיל 15 בלימודים לתואר ראשון באוניברסיטה הפתוחה, הגיעה לטכניון אחרי פוסט-דוקטורט ב-ETH – המכון הטכנולוגי הפדרלי של שוויץ בציריך. גם בשוויץ, רוב הזמן, היא הייתה האישה היחידה במעבדה.

תחום המחקר של ד”ר דרקסלר כהן הוא הבטחת נכונות ובטיחות של תוכנות, במיוחד בהקשרים של למידה עמוקה, רשתות מחשבים ובלוקצ’יין. במילים פשוטות מדובר ביכולת להבטיח, בעזרת מודלים מתמטיים, שתוכנת מחשב תתנהל על פי המצופה גם בתהליכי פיתוח ארוכים. לדבריה, “אם תוכנת זום קורסת זה סתם לא נעים, אבל יש מערכות שבהן באגים עשויים להוביל לתקלות הרות גורל – לדוגמה מכשירים רפואיים, מכוניות אוטונומיות או מערכות קירור לחיסוני קורונה. מערכות כאלה חייבות להיות אמינות מאוד, אחרת התעשיות הרלוונטיות לא יאמצו אותן.”

את דרכה האקדמית בטכניון היא החלה בפקולטה למדעי המחשב ע”ש טאוב, שם סיימה את התואר הראשון בתוך שנתיים במסגרת תוכנית רוטשילד טכניון למצוינים. באותה פקולטה היא המשיכה למסלול ישיר לדוקטורט בהנחיית פרופ’ ערן יהב. במהלך הדוקטורט זכתה במלגות זף וג’ייקובס ובפרס הצטיינות בהוראה ע”ש מיוריאל ודוד ג’קנאו. לאחר מכן נסעה לשנתיים השתלמות פוסט-דוקטורט בשוויץ, שם זכתה במלגת ETH לפוסט-דוקטורט. מאז אוגוסט 2019 היא חברת סגל בפקולטה להנדסת חשמל, שבה בחרה בשל ההתאמה לתחומי העניין המחקריים שלה. בשנה שעברה היא זכתה במלגת אלון היוקרתית לקליטת מדענים צעירים מצטיינים – מלגה שמעניקה המועצה להשכלה גבוהה (מל”ג).

לצפייה בהרצאה מקצועית של ד”ר דנה דרקסלר כהן – לחצו כאן