בוגר הטכניון פרופ’ אבי ויגדרזון, זכה בפרס אבל היוקרתי

בוגר הטכניון פרופ' אבי ויגדרזון הוא חתן פרס אבל (Abel Prize) לשנת 2021. זהו הפרס החשוב ביותר במתמטיקה והוא ניתן על ידי האקדמיה הנורווגית למדעים, הפרס מקביל בחשיבותו לפרס הנובל. פרופ' ויגדרזון חולק את הפרס עם ידידו ועמיתו לסלו לובאס מאוניברסיטת אטווס לורנד בבודפשט, הונגריה, "על תרומתם העצומה לתאוריה של מדעי המחשב ולמתמטיקה בדידה ועל תפקידם המנהיגותי בעיצובם של תחומים אלה כתחומים מרכזיים במתמטיקה המודרנית."

פרופ’ ויגדרזון, יליד חיפה (1956), השלים תואר ראשון בפקולטה למדעי המחשב ע”ש טאוב בטכניון בשנת 1980 והמשיך לתואר שני ודוקטורט בפרינסטון, שם הוא משמש כיום חוקר במכון ללימודים מתקדמים בפרינסטון. במהלך השנים הוא פרסם מאות מאמרים וזכה בשורה של פרסים ומלגות ובהם מלגת אלון, פרס גדל, פרס קוננט ופרס נבלינה.

פרופ' אבי ויגדרזון

פרופ’ אבי ויגדרזון

באתר הפרס נאמר כי “פרופ’ ויגדרזון ידוע ביכולתו לגלות קשרים בין תחומים שלכאורה אין קשר ביניהם. הוא העמיק את הקשרים בין מתמטיקה ומדעי המחשב. אין עוד אדם יחיד שהרים תרומה כה גדולה להרחבה והעמקה של תחום התיאוריות של סיבוכיות. הוא ערך מחקרים בכל הבעיות הקשורות לתחום זה ובמהלך השנים התחום התפתח סביבו. יישומו החשוב ביותר של תחום הסיבוכיות הוא כיום קריפטוגרפיה באינטרנט, ופרופ’ ויגדרזון תרם תרומות עצומות גם בהקשר זה, לרבות מחקרים ב- zero-knowledge proof המשמשת כיום בסיס חשוב בטכנולוגיות קריפטוגרפיה.”

דיקן הפקולטה למדעי המחשב ע”ש טאוב פרופ’ דן גייגר אמר כי “הזכייה מבטאת את הקשר החיוני בין מתמטיקה ומדעי המחשב ובין מדע בסיסי ליישומים כגון קריפטוגרפיה. קבלת פרס אבל היא אבן דרך חשובה בקריירה המרשימה והעשירה של פרופ’ ויגדרזון ואנו מברכים אותו על הכבוד הרב.”

כדי להנגיש את תחום הסיבוכיות ואת קשריו לתאוריה של מדעי המחשב כתב פרופ’ ויגדרזון ספר בנושא: “מתמטיקה ומחשוב – תאוריה שחוללה מהפכה בטכנולוגיה ובמדע”. הספר, שראה אור באנגלית בהוצאת פרינסטון, זמין להורדה באתר בית הספר למתמטיקה במכון ללימודים מתקדמים בפרינסטון: