מצב הרוח

קבוצת מחקר בין-פקולטית בוחנת השפעת מערבולות רוח על גידולים חקלאיים באמצעות מודל פיזי של שדות תירס

חוקרים מהפקולטות להנדסת מכונות ולהנדסה אזרחית וסביבתית הקימו מודל פיזיקלי של שדות תירס, שנועד לבחון את השפעתן של מערבולות רוח על גידולים חקלאיים. החוקרים זכו במענק גדול מטעם הקרן הדו-לאומית ישראל-ארצות הברית וקרן המדע הלאומית של ארצות הברית.

את הקבוצה מובילים פרופ’ דן ליברזון מהפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית ופרופ’ רנה ואן האוט מהפקולטה להנדסת מכונות. במקביל לניסויים בטכניון נערכות הדמיות של מערכת דומה באותם תנאי זרימה על ידי פרופ’ וויליאם אנדרסון מאוניברסיטת טקסס בדאלאס.

למערבולות רוח מעל אזורי צמחייה יש  השלכות משמעותיות על גידולים חקלאיים. בין השאר משפיעות מערבולות אלה על קצב אידוי המים מעלי הצמחים. לפיכך  חקר השפעות מערבולות על קצב האידוי מאפשר לפתח דפוסי השקיה חסכוניים ויעילים המסתמכים על משטר רוחות קיים או על תחזית.

המחקר מתמקד במערבולות רוח בקנה מידה גדול, הנוצרות בעיקר בתפר שבין חופות-צמחייה שונות – למשל בין יער לשדה חקלאי או במעברים בין שני שדות גידולים. כדי לחקור אותן הקימו חוקרי הטכניון מערך ניסוי חדשני במנהרת הרוח בפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית. המערך כולל מודל פיזיקלי של שדות תירס בארגונים מרחביים שונים וכן מערך מדידים המסוגל להפיק נתונים ברזולוציה גבוהה על מהירויות הרוח, מערבולות (טורבולנציה), קצבי מעבר חום בין הצמחים והאוויר וקצבי אידוי מים מהצמחים.