האלגוריתם של הנדיבות

לפני חמש שנים, בחנוכה 2015, התקיים בטכניון טקס קריאת הפקולטה להנדסת חשמל על שם ד"ר אנדרו ויטרבי ורעייתו המנוחה ארנה ז"ל. זאת כהוקרה לבני הזוג ויטרבי, שליוו את הפקולטה במשך עשרות שנים. היה זה רגע מכונן לטכניון ולמדינת ישראל. תרומתו הנדיבה של ד"ר ויטרבי לפקולטה להנדסת חשמל הבטיחה את המשך היותה של הפקולטה מובילה בחזית המחקר העולמי בהנדסת החשמל ובהנדסת המחשבים ואת מקומה של מדינת ישראל כמובילה עולמית בחדשנות טכנולוגית בתחום.

ד"ר אנדרו ויטרבי מדליק נרות בטקס בטכניון. חנוכה 2015

ד”ר אנדרו ויטרבי מדליק נרות בטקס בטכניון. חנוכה 2015

מתנתו של ד”ר ויטרבי לפקולטה איפשרה את המשך צמיחתה בקצב מהיר ומסייעת לה בגיוס חברי סגל צעירים ומבריקים, ברכישה של תשתיות מחקר והוראה מהמתקדמות בעולם ובתמיכה בסטודנטים מבטיחים לתארים מתקדמים. בחמש השנים האחרונות חל גידול משמעותי במספר הפרסים, המחקרים והפרסומים שפרסמו חוקרי הפקולטה בכתבי עת מדעיים יוקרתיים, ועוד היד נטויה.

כעת, במלאת חמש שנים לאירוע ההיסטורי, כתב נשיא הטכניון פרופ’ אורי סיון מכתב תודה לד”ר ויטרבי ובו הודה לו על נדיבותו יוצאת הדופן, המאפשרת לטכניון להתמודד כראוי עם האתגרים הטכנולוגיים של ההווה והמחר. “תודה על ידידותך האיתנה ועל תמיכתך המסורה בטכניון ובמדינת ישראל,” כתב לו הנשיא סיון.

בפקולטה להנדסת חשמל ע”ש ויטרבי ציינו את המאורע. “אנו מציינים בימים אלה חמש שנים לתרומתך ההיסטורית לפקולטה,” אמר פרופ’ נחום שימקין, דיקן הפקולטה להנדסת חשמל לד”ר ויטרבי, בברכת וידאו מוקלטת ששלח לו. “ציפינו וקיווינו לחגוג אירוע זה יחד, כאן בטכניון, אבל עקב הנסיבות ניאלץ להמתין לזמן מתאים יותר.”

“את ידידותך ומסירותך לטכניון לא ניתן לסכם לאירוע יחיד,” הוסיף הדיקן. “ביקרת כאן לראשונה ב-1967, לפני 53 שנים, וזאת הייתה תחילתה של ידידות נפלאה הנמשכת עד עצם היום הזה. כפי שידוע לך, הפקולטה להנדסת חשמל בטכניון מילאה תפקיד מרכזי בהתפתחותה של תעשיית ההייטק הישראלית ובשגשוגה. תמיכתך הנדיבה מאפשרת לנו להמשיך בהרחבת הפקולטה ולחוש ביטחון באשר לעתידנו. אנו גאים להיקרא הפקולטה להנדסת חשמל ע”ש אנדרו וארנה ויטרבי.”

תמר רוט-שחם, דוקטורנטית בפקולטה להנדסת חשמל ע”ש ויטרבי, בירכה את ד”ר ויטרבי ואמרה כי הפקולטה היא ביתה השני כבר עשר שנים, וכי כדוקטורנטית היא שקועה במחקר ובלמידה בכל ימי השבוע. “לתמיכתך יש השפעה עצומה על חיי, כי היא מאפשרת לי להקדיש את כולי למחקר. אני גאה להיות חלק מפקולטה זו, מהמובילות בעולם בתחומה, הקרויה כיום על שמך.”

ויטרבי, ממייסדי חברת קוואלקום, הוא ממציאו של אלגוריתם ויטרבי – אלגוריתם מתמטי העומד בבסיס פעולתן של מרבית מערכות התקשורת כיום. אלגוריתם ויטרבי מאפשר פענוח מהיר ומדויק של אותות רבים בעת ובעונה אחת ומסייע בניטרול הפרעות. אלגוריתם זה משמשת כיום בכל אחד מארבעת התקנים הבינלאומיים לטלפונים סלולריים וכן במסופי מידע, במקלטים של שידורי לוויין דיגיטליים ובטלמטריה (מדידה מרחוק) של החלל העמוק. האלגוריתם משמש גם בתחומים נוספים הכוללים תוכנות זיהוי ובאנליזה של די-אן-איי. על תרומתו המדעית והטכנולוגית הוענקה לדר’ ויטרבי בשנת 2010 מדליית הכבוד של ארגון IEEE – הפרס הנכבד ביותר המוענק בתחום הנדסת החשמל והאלקטרוניקה.

בנו אלן וכלתו קארין ויטרבי מדליקים נרות בטקס בטכניון. חנוכה 2015

בנו אלן וכלתו קארין ויטרבי מדליקים נרות בטקס בטכניון. חנוכה 2015

קשריו של ד”ר ויטרבי עם הטכניון נרקמו כבר ב-1967, כאשר העביר בטכניון סדרת הרצאות במסגרת השבתון שלו מאוניברסיטת דרום קליפורניה, לוס אנג’לס. שורשים אלה התפתחו והעמיקו לידידות עם אנשי תורת התקשורת ותורת האינפורמציה בפקולטה, ועם הטכניון בכללו. בשנת 2000 כיבד אותו הטכניון בתואר “פרופסור אורח מיוחד” בתחום הנדסת החשמל.

תמיכתם הנמשכת של בני הזוג ויטרבי בפקולטה להנדסת חשמל הגיעה לשיא בתרומת ענק של 50 מיליון דולר, שנועדה לעגן את מעמדו של הטכניון כמוסד מוביל בתחומי הנדסת החשמל והנדסת המחשבים בישראל ובעולם. התרומה מאפשרת לטכניון לגייס ולשמר חברי סגל מהשורה הראשונה וסטודנטים מעולים לתארים מתקדמים בהנדסת החשמל ובמדעי המחשב, וכן לשדרג את תשתיות ההוראה והמחקר.

“אני גאה מאוד על קישור שמי לטכניון, מהמוסדות המדעיים-טכנולוגיים המובילים בעולם,” אמר ד”ר ויטרבי בטקס שהתקיים אז. “לבוגרי הפקולטה להנדסת חשמל בטכניון חלק מרכזי בייסודו של ענף ההיי-טק הישראלי ובשגשוגו, ענף החיוני להצלחתה הכלכלית של מדינת ישראל.”

הפקולטה להנדסת חשמל בטכניון, מהמחלקות המוכרות והמובילות בעולם בתחום הנדסת חשמל ומחשבים, מילאה תפקיד מהותי בהתפתחותה של תעשיית ההיי-טק הישראלית ובהפיכתה של ישראל ל”אומת הסטארט-אפ”. בתחילת שנות ה-70 היתה הפקולטה הכוח המניע ביצירת התשתיות והידע במיקרואלקטרוניקה ובפיתוחים שמילאו תפקיד מרכזי בצמיחתו הכלכלית של ענף ההייטק ובביטחונה של מדינת ישראל. בעשורים הבאים סללה הפקולטה את הדרך לשורה של תחומי פעילות ובהם הנדסת מחשבים, תקשורת, עיבוד אותות ותמונות, למידת מכונה, מיקרו-אלקטרוניקה, אופטואלקטרוניקה, ננוטכנולוגיה וטכנולוגיה קוונטית.

בשנים 1995 – 2015 , היו בוגרי הטכניון אחראים להקמה ולניהול של יותר מ-1,600 חברות אשר הביאו ליצירתם של מאה אלף מקומות עבודה; כ-35% מהחברות האלה הוקמו על ידי בוגרי הפקולטה להנדסת חשמל.