פרס אירופי לסטארטאפ ישראלי המפתח חומרי טעם טבעיים

חברי הקבוצה הזוכה השתתפו בתוכנית ההאצה של האיחוד האירופי שהתקיימה בפקולטה להנדסת ביוטכנולוגיה ומזון בטכניון בשיתוף עם שטראוס

יאיר יוספי

יאיר יוספי

חברת הסטארטאפ הישראלית  The Mediterranean Food Lab היא אחת משלוש הזוכות ב-EIT Food Accelerator Network – תוכנית של האיחוד האירופי המאיצה חברות סטארטאפ שיעצבו את עולם המזון בעשורים הקרובים. את החברה ייסדו יאיר יוספי, עמר בן גל וביזי (בן) גולדברג שעסקו בשנים האחרונות, כל אחד באופן עצמאי, במחקר ובפיתוח של חומרי טעם מהצומח, ולאחרונה חברו יחד כדי להקים את חברת הסטארט-אפ.

התוכנית EIT Food Accelerator Network נוסדה על ידי המכון האירופי לחדשנות ולטכנולוגיה (EIT) ומתקיימת זו השנה השלישית בפקולטה להנדסת ביוטכנולוגיה ומזון בטכניון ובחמישה מוסדות באירופה במקביל. התוכנית בטכניון מתקיימת בשיתוף עם שטראוס גרופ והיא מהתוכניות הראשונות שמתמקדות בטיפוח  חדשנות ויזמות בעולם המזון.

השנה השתתפו בתוכנית האירופית 60 חברות בשישה מוקדים : שוויץ, גרמניה, ישראל, בריטניה, ספרד ופינלנד. בישראל, התוכנית נערכה בקמפוס הטכניון בהובלת פרופ”ח אורי לזמס (מנהל אקדמי), ד”ר אביטל רגב סימן טוב (מנכ”לית) ופרופ’ אייל שמעוני (שטראוס גרופ) ובהשתתפות עשר חברות סטארטאפ מישראל, מאיטליה ומבריטניה, כולן מתחומי המזון או החקלאות. שתי החברות המצטיינות עלו לשלב הגמר של התחרות האירופית.

עמר בן גל

עמר בן גל

בשלב התחרות הסופי של תוכנית ההאצה האירופית זכו כאמור שלושה סטארטאפים בקטגוריות שונות: The Mediterranean Food Lab הישראלית, המפתחת פתרונות טבעיים המשפרים טעימוּת (deliciousness) של מזון שמקורו מהצומח בכלל ושל תחליפי בשר בפרט; Odd.Bot ההולנדית, שפיתחה את Weed Whacker – מערכת רובוטית לניכוש עשבים הצפויה לצמצם את השימוש בחומרי הדברה; ו-Arborea הבריטית, שפיתחה עלים מלאכותיים ביוסולאריים המייצרים חמצן ומצמצמים את פליטת הפחמן החד-חמצני לאטמוספרה. כל אחת מהחברות תקבל 100 אלף יורו.

חברת The Mediterranean Food Lab מפתחת “בסיסי טעם” טבעיים ובריאים המיוצרים בשיטות בנות קיימא, פרמנטציה מדויקת ובמחיר שווה לכל כיס. החברה זכתה השנה גם במענק מה–Good Food Institute כדי לחקור את הפוטנציאל הטמון במוצרי מזון מסורתיים מדרום מזרח אסיה בפיתוח חומרי טעם לשוק תחליפי הבשר.

ביזי גולדברג, מנהל המו”פ ומנכ”ל Mediterranean Food Lab, מסביר כי ההתפתחות המהירה במגזר תחליפי הבשר מצומצמת למנת החלבון העיקרית – המבורגר, לדוגמה – התופסת רק 20% מהשוק; לעומת זאת, שימוש בבשר להשפעה על מזונות אחרים תופס 30% מהשוק. לכן, מסביר גולדברג, “גם אם נפסיק לשחוט חיות כדי לייצר המבורגרים וסטייקים, עולם המזון יזדקק למיליארדי בעלי חיים בשנה כדי לספק את התיאבון שלנו למאפייני הטעם המגיעים כיום מחלבון מן החי. אלא אם יהיה לכך תחליף ראוי. וזה התחליף שאנחנו עובדים עליו.”

גולדברג מסביר כי תוכנית המאיץ בטכניון, שכללה לימודים אינטנסיביים, גישה למנטורים מהתעשייה וייעוץ צמוד של חברי סגל מהפקולטה להנדסת ביוטכנולוגיה ומזון בטכניון, העניקה לחברה דחיפה משמעותית מאוד. זכייתה של החברה בגמר התחרות המקומי בטכניון הקנתה לה את כרטיס העלייה לגמר האירופי של התוכנית, לשם הגיעו החברות המצטיינות שעברו את התוכנית במרכזים האירופיים השונים.

ביזי (בן) גולדברג

ביזי (בן) גולדברג

“אנו מאמינים כי חדשנות היא המפתח לשיפור מערכת המזון ותנאי לכך שהמזון שאנחנו צורכים יהיה בריא ובר קיימא,” אמר מנהל פיתוח העסקים ב- EIT Food, בנואה בונטין בטקס ההכרזה על הזוכים. “חברות הסטארטאפ שנבחרו משקפות את הייחוד ואת החדשנות המאפיינים את קהילת EIT Food וממחישים את חיוניותם של יזמים בהאצת השינוי בעולם המזון.”

“EIT Food Accelerator Network היא תוכנית כלל אירופית ייחודית שהוקמה לקדם פריצות דרך בעיקר באמצעות תמיכה וייעוץ לסטרטאפים חדשים,” אמר פרופ’ אורי לזמס מהפקולטה להנדסת ביוטכנולוגיה ומזון שהוביל את תוכנית ההאצה בטכניון. “השנה השתתפו בתוכנית בטכניון עשר חברות הזנק הנמצאות בראשית דרכן. בשל משבר הקורונה התנהלה התוכנית באופן היברידי ושילבה בין הוראה מקוונת לסדנאות מעשיות בפקולטה. החברות שהשתתפו בתוכנית בטכניון עוסקות במציאת תחליפי מזון ובהעשרת שרשרת המזון המוכרת – מגמה הרווחת כיום בעולם המזון. לשמחתי, ישראל נמצאת היום בחזית החדשנות בתחום. היזמים הישראלים מביאים לתחום המזון יצירתיות ותעוזה, ולא בכדי ישראל היא שחקן חשוב בתעשיית הפודטק העולמית.”

ד”ר אבי שפיגלמן מהפקולטה להנדסת ביוטכנולוגיה ומזון וממובילי התוכנית בטכניון מציין כי “הייחוד של התוכנית טמון בשילוב של ידע וכישורים מהאקדמיה ומהתעשייה ובמיקומה של התוכנית בתוך הפקולטה להנדסת ביוטכנולוגיה ומזון – מיקום המנגיש למשתתפים את הידע ואת התשתיות המתקדמות שלה.”

לדברי ד”ר אביטל רגב סימן-טוב, מנכ”לית התוכנית בישראל, “התוכנית מבטאת את הרוח של אומת הסטארטאפ הישראלית ואת הידע שנצבר בה וחושפת את המשתתפים לשילוב ייחודי של הרצאות, סדנאות מעשיות ומומחים מובילים בתעשייה. למעשה, התוכנית שגובשה על ידנו בטכניון יחד עם שטראוס, הפכה להיות אחת מאבני הבניין של תוכנית ההאצה האירופית, שבקרוב תתחיל את השנה הרביעית לפעילותה. ”

זו הפעם השנייה בשלוש שנות התוכנית שחברה שהשתתפה בתוכנית בטכניון זוכה בפרס היוקרתי. במחזור הראשון הייתה זאת Redefine Meat – חברה ישראלית שפיתחה טכנולוגיה להדפסת תלת-ממדי של נתחי סטייקים מחומרים צמחיים. לדברי מנכ”ל החברה אשחר בן שטרית, אותה זכייה הובילה לגיוסים משמעותיים ולהרחבת הצוות.

לסרטון המציג את הפרויקט:

EIT Food

EIT Food