מלגת לוריאל-אונסק”ו הוענקו לד”ר ליאת פטרפרוינד

ד"ר פטרפרוינד השלימה את כל תואריה בטכניון וכיום היא חוקרת מסדי נתונים גרפיים במסגרת הפוסט-דוקטורט שלה בצרפת

בוגרת הטכניון ד”ר ליאת פטרפרוינד, פוסט-דוקטורנטית ב-École Normale Supérieure, זכתה במלגת לוריאל-אונסק”ו לחוקרות צעירות – דוקטורנטיות ופוסט-דוקטורנטיות. מלגת L’ORÉAL-UNESCO For Women In Science נוסדה בשנת 1998 והיא נועדה להכיר בתרומתן של מדעניות בולטות לקדמה המדעית ולעודד את שיתופן של נשים במחקר המדעי.

ד"ר ליאת פטרפרוינד courtesy of © Foundation L'Oréal

ד”ר ליאת פטרפרוינד courtesy of © Foundation L’Oréal

ד”ר פטרפרוינד השלימה את כל תואריה בפקולטה למדעי המחשב ע”ש טאוב בטכניון: תואר ראשון במתמטיקה ובמדעי המחשב ותואר שני ודוקטורט במדעי המחשב. לדבריה, “הפקולטה למדעי המחשב בטכניון היא לא רק המקום שבו רכשתי את השכלתי האקדמית. היא הייתה עבורי כמו בית שני ואני מוקירה על כך תודה גדולה.”

בעבודת הדוקטורט שלה, בהנחיית פרופ’ בני קימלפלד, עסקה ד”ר פטרפרוינד בחקר העקרונות המתמטיים מאחורי ניתוח אוטומטי של מידע המכיל טקסט. לדברי פרופ’ קימלפלד, “הבעיה בתחום זה הוא הנתק בין שתי פרדיגמות שונות – בין השפה והטקסט לבין מסדי הנתונים המבוססים על ידע טבלאי (עמודות ושורות) ועל שאילתות. נתק זה מונע ממשתמשים לנסח את שאלותיהם בשפה פשוטה. המחקר של ליאת, שנועד לגשר על הנתק הזה, נעשה בשיתוף פעולה עם ד”ר רונאלד פייגין ממעבדת המחקר של IBM בסן חוזה, קליפורניה, שהוא מחשובי החוקרים במדעי המחשב ומהאבות המייסדים של הלוגיקה החישובית ויסודות מסדי הנתונים. ליאת הציגה את מחקרה בהרצאות ובמאמרים בכנסים הבינלאומיים החשובים ביותר בתיאוריה של מסדי נתונים וניהול מידע.”

את הפוסט-דוקטורט החלה ד”ר פטרפרוינד לפני כשנה בפריז והוא מתמקד במסדי נתונים גרפיים – למשל מסדי נתונים של רשתות חברתיות. לדבריה, “ייצוג מידע על ידי גרפים נהיה שימושי יותר ויותר בעשור האחרון והוא נפוץ במגוון רחב של תחומים מגוונים – למשל מסחר ובנקאות, כימיה, ביולוגיה וכו’. הבעיה היא שהחברות השונות, המציעות פתרונות לשליפה ולניתוח של מידע מתוך מסדי נתונים גרפיים, עובדות בשפות-שאילתה שונות ללא האחדה. הפרויקט שאני עובדת עליו הוא אותה האחדה (סטנדרטיזציה) של שפות השאילתה האלה, כלומר הגדרה של שפה אחידה לתשאול מסדי נתונים גרפיים. מדובר בפרויקט רחב בשיתוף גוף התקינה הבינלאומי ISO והוא משלב חברות מסחריות ושותפים אקדמיים בכל רחבי העולם.”

לגבי העתיד היא אומרת שבכוונתה להמשיך לעסוק במחקר. “אני מאוד אוהבת את עולם המחקר ונהנית מהאתגרים שהוא מציב ומהיצירתיות שהוא מצריך. אני שמחה מאוד לעסוק במחקר משמעותי עם השפעה פוטנציאלית רחבה.”