הטכניון שותף ביוזמה אירופית חדשה להכשרת מהנדסי ומהנדסות העתיד

רשת האוניברסיטאות היוקרתית יורוטק זכתה במענק של האיחוד האירופי לפתיחת תוכנית לימודים בין-לאומית בהנדסה

רשת האוניברסיטאות האירופית יורוטק, שבה שותף הטכניון, פותחת תוכנית לימודים בין-לאומית חדשה, EuroTeQ Engineering University, שתכליתה לעצב את עתיד החינוך ההנדסי באירופה. התוכנית, שתחל לפעול בראשית 2021, זכתה למענק של 5 מיליון יורו מהאיחוד האירופי, שיממן את הפרויקט בשלוש השנים הקרובות.

המענק ניתן במסגרת התוכנית European Universities – אחת מיוזמות הדגל של הנציבות האירופית, שהושקה בידי נשיא צרפת עמנואל מקרון. מטרת היוזמה לייצר שיתופי פעולה בין-אוניברסיטאיים באירופה, שיחזקו את הנוף האקדמי האירופי נוכח התחרות האקדמית העזה עם ארצות הברית ועם אסיה.

תוכנית לימוד מותאמת אישית

השותפים בתוכנית EuroTeQ יפתחו תוכנית לימודים משותפת במדעי ההנדסה, שתכלול  דיסציפלינות שונות ותחצה גבולות מוסדיים ולאומיים וכן תחרוג מתחומיהן של טכנולוגיות ספציפיות. מטרת הרשת היא להתבונן בהתפתחויות טכנולוגיות ממבט על. “כיום איננו יכולים לדבר על ניידות בלי להתייחס להשפעות אקלימיות ואיננו יכולים לפתח רובוטיקה ובינה מלאכותית ללא תשתית של אמון אנושי,” אמר פרופ’ תומס הופמן, נשיא האוניברסיטה הטכנית של מינכן, המשמש מתאם הפרויקט – תפקיד שיעבור בעתיד בין האוניברסיטאות השותפות. “חינוך הנדסי מודרני חייב לספק לסטודנטים לא רק ידע טכני מעמיק אלא גם אופק חינוכי רחב, חשיבה יזמית ורגישות חברתית ופוליטית.”

כדי להפיץ את הבשורה ברחבי אירופה, הלימודים ב- EuroTeQ Engineering University יהיו פתוחים לסטודנטים הלומדים באוניברסיטאות החברות ב- EuroTech, למהנדסים העובדים בתעשייה ומעוניינים בהתמקצעות מתמדת (life-long learning) וכן לאנשים ללא תואר אקדמי הממלאים תפקידים משמעותיים. המשתתפים יוכלו להתאים את תוכנית הלימודים האישית שלהם למטרותיהם בלמידה ובקריירה המקצועית, להנות מפורמטים דיגיטליים חדשים ולקיים התמקצעות מתמדת לאורך החיים. היוזמה תהדק את הקשרים בין חברה וטכנולוגיה תוך שיתוף גורמים רבים ומגוונים ותחתור ללימודי הנדסה שהאדם במרכזה. תפישה זו תיושם ביוזמת “European Universities” של האיחוד האירופי.

“הכשרת מהנדסים ומדענים במאה ה-21 היא משימה מורכבת ומאתגרת,” אמר נשיא הטכניון פרופ’ אורי סיון. “מצד אחד חשוב להקנות למהנדסי העתיד את היסודות המתמטיים, המדעיים וההנדסיים, ומצד שני עלינו להקנות לסטודנטים נקודת מבט מערכתית, ידע בניהול פרויקטים ומיומנות בעבודה בצוותים רב תחומיים ורב תרבותיים. אנו שואפים לחנך מדענים ומהנדסים שיהיו גם מנהיגים שיקבעו את סדר היום הטכנולוגי והחברתי ויהיו מודעים גם להשלכות המדע וההנדסה על סביבה, אתיקה, סוציולוגיה, מוטיבציה, חדשנות ויזמות. על כן תוכנית EuroTeQ, שתכליתה לעצב את עתיד החינוך ההנדסי, היא בשורה חשובה ומשמחת לטכניון ואני שמח וגאה שנהיה שותפים במאמץ זה כחלק בלתי נפרד מרשת יורוטק.”

אינטראקציה בין סטודנטים ושותפים מהתעשייה

במסגרת היוזמה ייפגשו סטודנטים עם אנשי מקצוע מהתעשייה שישתתפו בתוכנית ועם בכירים מהתעשייה, מעולם המסחר ומתחומים חברתיים שונים כדי ללמוד יחד את האתגרים הגדולים של המאה ה-21 ולנסח יחד אסטרטגיות להתמודדות איתן. הפרויקט כבר זכה בתמיכה של 45 גופים שותפים. הודות לכך, EuroTeQ תביא למשתתפים ניסיון רחב בדפוסי הכשרה שונים באירופה תוך התיחסות לצורכי הדור הצעיר. ממצאים אלה ישולבו בדפוסי ההוראה בכל האוניברסיטאות השותפות.

“באמצעות EuroTeQ אנו מתבססים על הערך המוסף שבשיתוף הפעולה בין אוניברסיטאות יורוטק ושותפינו מאסטוניה ומהרפובליקה הצ’כית, ועל תוכנית הלימוד המולטי-דיסציפלינרית שלנו, הממוקדת במחקר.” כך אמרה טטיאנה פנטלי, מנהלת המשרד של יורוטק בבריסל. “האוניברסיטה האירופית החדשה הזאת, שתכלול מרכיבים ייחודיים ומאתגרים שיספקו למשתתפים הזדמנות להתמקצעות מתמדת, תכשיר דור חדש של מהנדסים בעלי מודעות חברתית.”

רשת יורוטק (EuroTech Universities Alliance) היא שותפות אסטרטגית בין אוניברסיטאות מובילות במדע ובטכנולוגיה. ב-1 בינואר 2019 הצטרף הטכניון ליורוטק כחבר השישי ברשת והראשון מחוץ לאירופה. שותפיו של הטכניון ברשת יורוטק הם האוניברסיטה הטכנית של דנמרק (DTU), הפוליטכניק של לוזאן (EPFL), האקול פוליטכניק בפריז, האוניברסיטה הטכנולוגית של איינדהובן (TU/e) והאוניברסיטה הטכנית של מינכן (TUM). לצורך הקמתEuroTeQ  רתמה הרשת שתי “שחקניות רכש” נוספות, האחת מאסטוניה והאחרת מצ’כיה: האוניברסיטה הטכנולוגית של טלין (TalTech) והאוניברסיטה הטכנולוגית של פראג (CTU).

הטכניון והפוליטכניק של לוזאן (EPFL), שפועלים במדינות שאינן חלק מהאיחוד האירופי, חברו לאוניברסיטאות ממדינות האיחוד לפעילות המשותפת.