יד על הלב

חוקרים בפקולטה לרפואה ע"ש רפפורט בטכניון: בעיות לב לא מטופלות עלולות לעודד התפתחות של גידולים סרטניים וגרורות

חוקרים בפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט בטכניון ועמיתיהם בבתי החולים רמב”ם וכרמל מציגים לראשונה את מסלול השפעתם של שיבושים במערכת הלב על התפתחות סרטנית. על פי הממצאים, כבר בשלב מוקדם של מחלת לב (קדם כשל לבבי), כשהיא עדיין אינה מסכנת את המטופל באופן ישיר, מופעל מנגנון המעודד התפתחות תאי סרטן לרבות גרורות.

 

פרופ' עמי אהרונהיים

פרופ’ עמי אהרונהיים

את המחקר שהתפרסם בכתב העת Circulation הובילו ד”ר שמרית אברהם והפרופסורים יובל שקד ועמי אהרונהיים מהפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט בטכניון. להערכתם עשוי המחקר  להוביל למניעה של החמרה בהתפתחות סרטנית באמצעים עקיפים – על ידי הקדמת טיפולי לב בשלב מוקדם של מחלת הלב, שבו היא עדיין אינה מסכנת את המטופל באופן ישיר.

בשנים האחרונות מתבהר יותר ויותר הקשר בין סרטן למחלות לב, וזה הבסיס להתפתחותו של תחום מחקר חדש בשם קרדיו-אונקולוגיה. בין השאר ידוע כיום שתרופות אנטי-סרטניות מסוימות יוצרות גם רעילות לבבית (Cardiotoxicity) העלולה להוביל לבעיות לב וכלי הדם ובהן אי ספיקת לב, אוטם שריר הלב, הפרעות קצב, קרישי דם ויתר לחץ דם.

הקשר בין סרטן ומחלות לב פועל גם בכיוון ההפוך – האותות שמשחרר הלב במקרה של מצוקה קרדיו-וסקולרית עלולים לעודד ולהאיץ תהליכים סרטניים. המחקר הנוכחי מגלה כי יותר מכך, אפילו שינויים ראשוניים במערכת הקרדיו-וסקולרית ובעיקר בלב – שינויים שעדיין אינם מעידים על חולי לבבי  – עלולים לעודד צמיחת גידולים סרטניים וגרורות. לדברי פרופ’ אהרונהיים, “במקרה של היצרות  של המסתם האורטלי, הלב פועל כנגד לחצים גבוהים ועובר תהליך של cardiac remodeling – תכנות-מחדש של פעילותו. הלב מפריש חלבונים שבין השאר מעודדים חלוקת תאים, בדומה לחלוקת תאים בלתי מבוקרת כמו זו המאפיינת גידולים סרטניים.”

ד"ר שמרית אברהם

ד”ר שמרית אברהם

 

חוקרי הטכניון לא רק זיהו את התהליך האמור אלא גם גילו את אחד הגורמים המקשרים בין ה- cardiac remodeling לחלוקה המואצת של התאים הסרטניים. גורם זה הוא חלבון מופרש בשם פריוסטין (Periostin), הממלא תפקיד מרכזי ביכולת ההידבקות של תאים ונדידתם – לרקמות שונות בגוף. הם הראו כי מצוקת לב גורמת להפרשה מוגברת של פריוסטין לזרם הדם, וזו מובילה להאצת חלוקת התאים.

המחקר נערך בשתי זרועות: האחת – עבודה על מודלים של סרטן שד וסרטן ריאות בעכברים, והאחרת – ניתוח גוף נתונים עצום של חולי לב וחולי סרטן. מדובר במידע על כ-80 אלף חולי לב, שנאסף במשך כ-18 שנה על ידי פרופ’ אבינעם שירן, קרדיולוג בכיר בבית החולים כרמל. נתונים אלו עובדו והוצלבו עם מידע ממאגר הסרטן הישראלי על ידי פרופ’ וליד סליבא, אפידמיולוג בבית חולים כרמל. כך אימתו החוקרים את ההשערה שבעיות לבביות, גם בשלבים ראשוניים שלהן – ובעיקר בחולים צעירים (60-40) – מעודדות התפתחות גידולים סרטניים וגרורות סרטניות ופוגעות ביכולתו של הגוף להתמודד עמם. לדברי פרופ’ אהרונהיים, “בעקבות המחקר אנחנו ממליצים לשקול לטפל בבעיות לב גם בשלב מוקדם, כשהגוף עוד מתמודד בהצלחה עם הבעיה, ולא לחכות למצב אקוטי. אפשר לגלות בעיות כאלה בבדיקה פשוטה של אקו לב, ויתכן שבמקרים רבים, צינתור בשלב מוקדם יעזור לא רק ללב אלא גם ימנע התפתחויות סרטניות.”

המחקר נתמך על ידי הקרן הלאומית למדע (ISF).

 

למאמר ב – Circulation לחצו כאן