זוכה תוכנית המצטיינים אלפא לשנת 2020

ד"ר ירון פוקס

ד”ר ירון פוקס

נועה פריסלץ, תלמידה בתוכנית המצטיינים “אלפא” בטכניון, היא הזוכה במקום הראשון בתחרות מדענים ומפתחים צעירים בישראל לשנת 2020. בציון לשבח בתחרות זכתה נור אבו אלהיג’א, גם היא תלמידת בתוכנית “אלפא” בטכניון. פריסלץ, תלמידת י”א בתיכון ליאו באק בחיפה, זכתה בתחרות על עבודת המחקר שלה במעבדתו של פרופ’ ירון פוקס מהפקולטה לביולוגיה בטכניון

 

המחקר הזוכה התמקד בהשפעתו של מחסור בחלבון בשם ARTS על השתקמות של רקמות פגועות. בעשור האחרון גילה פרופ’ פוקס כי ARTS מעודד אפופטוזיס – “התאבדות מכוונת” של תאי גזע, שהם תאים ייחודיים ונדירים יחסית האחראים להתחדשות רקמות. אף שאפופטוזיס הוא תהליך חשוב וחיובי שנועד לסלק מהגוף תאים פגומים, כאשר הוא פוגע באוכלוסייה גדולה של תאי גזע הוא משבש את יכולתו של הגוף לחדש רקמות פגועות.

במחקר הזוכה ניטרלה פריסלץ באופן מכוון ומבוקר את תאי ARTS כדי לראות אם מהלך כזה מאיץ את שיקומן של רקמות מעי. ממצאי המחקר שנערך בעכברים מעידים כי התשובה לכך חיובית: מחסור ב-ARTS לא רק מונע תמותה של תאי גזע אלא גם מוביל להיווצרות אוכלוסיות חדשות לגמרי של תאי גזע, וכך משפר את תהליך ההתחדשות של הרקמה. להערכתה עשויים ממצאים אלה להוביל לפיתוח טיפולים שיאיצו את התחדשות רקמות המעי אצל אנשים הסובלים ממחלות מעי דלקתיות ומפגיעה סרטנית במעי.

 

את המחקר של פריסלץ הנחו הדוקטורנטיות אלינור קורן ורועי אלנקווה. עיקר המחקר נערך בקיץ האחרון, והיא מקווה לערוך מחקר נוסף במעבדה בקיץ הקרוב, לפני כיתה י”ב.

נעה פריסלץ

נעה פריסלץ

 

על המעבדה: המעבדה לתאי גזע ורפואה רגנרטיבית בפקולטה לביולוגיה בטכניון עוסקת בהתאבדות מתוכננת (אפופטוזיס) של תאי גזע. הישגיו של ראש המעבדה פרופ’ פוקס זיכו אותו בשנה שעברה בפרס האגודה האמריקאית לקידום המדע (AAAS) לרפואה רגנרטיבית ולתרפיה תאית. באותה שנה הוא נבחר כחוקר צעיר ב-EMBO – הארגון האירופי לביולוגיה מולקולרית.

נור אבו אלהיג’א, שזכתה כאמור בציון לשבח בתחרות, ערכה מחקר בפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט בהנחיית פרופ’ נתן קרין וד”ר נסרין לח’וד. קבוצת המחקר של פרופ’ קרין מתמקדת בתפקידם של תת-סוגים שונים של תאי T בוויסות הקשר בין סרטן לאוטואימוניות. נור, תלמידת מקיף כאוכב ביישוב כאוכב אבו אל-היג’א, חקרה את תפקידו של נוגדן בשם E12 ברגולציה של מחלות אוטואימוניות.  גם בשנה שעברה זכה בתחרות (במקום השני) תלמיד שעבד במעבדתו של פרופ’ קרין בהנחיית ד”ר לח’וד. זהו אליאס אליאס, תלמיד בבית הספר נזירות המושיע בנצרת, שעבד על היבטים של טרשת נפוצה.

נור אבו אלהיג'א

נור אבו אלהיג’א

על התוכנית: תוכנית אלפא בטכניון מעניקה לתלמידים מצטיינים ומחוננים הזדמנות לחוויה מדעית מעמיקה, הכוללת מחקר בהנחייתם של חוקרים מנוסים. מטרתה לגבש קהילת חוקרים צעירה ואיכותית שתהיה מעורבת כבר בשלב מוקדם בעשייה המדעית.   

על התחרות: תחרות מדענים ומפתחים צעירים, המיועדת לתלמידי תיכון, מנוהלת על ידי מוזיאון המדע בשיתוף ותמיכה של משרד החינוך (מינהל תקשוב ומערכות מידע), קרן גורן-מונטי-פרארי, האקדמיה הלאומית למדעים וחברת אינטל. ב-23 שנות קיומה השתתפו בה יותר מ-1,000 תלמידים.