“הרגע שאנחנו מביטים במרצה והוא מחזיר לנו מבט – לזה אין תחליף”

הטכניון העניק בפעם התשיעית את פרס ינאי למצוינות בחינוך האקדמי לחמישה מרצים מצטיינים ולפקולטה למדעי המחשב

טקס הענקת פרס ינאי למצוינות בחינוך האקדמי לשנת תשע”ט התקיים אתמול בטכניון במתכונת מצומצמת וללא קהל, בשל הנחיות משרד הבריאות. פרס ינאי מוענק משנת תשע”א, ועד כה זכו בו 69 חברי סגל וחמש פקולטות מצטיינות.

האירוע נפתח בברכותיהם של נשיא הטכניון פרופ’ אורי סיון ויו”ר אס”ט גב’ לינוי נגר שאול. לאחר מכם הוענקו התעודות לזוכים:

  • פרופ”ח נביה איוב מהפקולטה לביולוגיה
  • פרופ”ח יואב ליבני מהפקולטה להנדסת ביוטכנולוגיה ומזון
  • פרופ”ח דן מרדכי מהפקולטה להנדסת מכונות
  • פרופ’ שאול מרקוביץ מהפקולטה למדעי המחשב
  • פרופ’ אביעד שפירא מהפקולטה להנדסה אזרחית וסביבתית
  • פרופ’ דן גייגר דיקן הפקולטה למדעי המחשב – פרס לפקולטה מצטיינת בחינוך אקדמי

 

מנחה הטקס, סגן הנשיא לקשרי חוץ ופיתוח משאבים פרופ’ אלון וולף, אמר כי “פרס ינאי מוקיר הצטיינות חינוכית בתוך האוניברסיטה ומחוצה לה כדי שהזוכים ופועלם ישמשו דוגמה והשראה לאחרים. בכך מביע הטכניון את מחויבותו למצוינות חינוכית בכלל ולשיפור הסביבה החינוכית והחברתית בקמפוס בפרט.”

“חשיבותו העיקרית של פרס ינאי היא בהיותו הצהרה של הטכניון על כך שאיכות ההוראה נמצאת גבוה בסדר העדיפויות שלנו,” אמר נשיא הטכניון פרופ’ אורי סיון. “מאז כניסתה של ההנהלה החדשה לתפקיד בסוף 2019 אנחנו דנים הרבה בדמותם העתידית של המהנדס, המדען והרופא שאנחנו רוצים לראות לנגד עינינו. מה שכבר ברור לנו הוא שברצוננו להקנות לסטודנטים שלנו השקפת עולם שתהיה רחבה הרבה יותר מהמקצוע עצמו, וזאת כדי שייצאו לעולם כמנהיגים המשפיעים על סביבתם.”

המשנה הבכיר לנשיא הטכניון, פרופ’ עודד רבינוביץ’, אמר כי “הפרס הזה אינו עוסק בהוראה אלא בחינוך למנהיגות מקצועית. הדגש על חינוך למנהיגות הוא אחת המהפכות שהקמפוס עובר כיום, ובתשע שנות קיומו של הפרס אנחנו רואים כיצד מעגלי ההשפעה שלו מתרחבים. סוכני השינוי של המהפכה הזאת הם אתם, הזוכים, ואין לי ספק שתמשיכו להשפיע לטובה על הקמפוס.”

“הלימודים בטכניון קשים ותובעניים,” אמרה יו”ר אגודת הסטודנטים בטכניון לינוי נגר-שאול, “אבל אפשר להצליח בלימודים, לחוות תהליך חינוכי ואפילו ליהנות מכל זה. זאת בזכות מרצים כמוכם שרואים במשימה הזאת שליחות אמיתית, יוצקים ערך מוסף חשוב מאין כמוהו ללימודים כאן והופכים אותנו למדענים ומהנדסים טובים יותר. בסמסטר האחרון עלו סוגיות רבות בנושא ההוראה מרחוק, ובהן השאלה אם יש תחליף לעמידה של מרצה מול סטודנטים. על כך ענה אחד הסטודנטים בטכניון: ‘אין תחליף ללמידה מקרוב, שבה אתה יושב ומסתכל למרצה בעיניים’.”

מדברי הזוכים:

“אני מעודד את הסטודנטים לבחור נושאים שקשורים לתחביבים שלהם, וכך סטודנט מוסיקאי פיתח אלגוריתם להלחנה אוטומטית וסטודנט חובב כדורגל כתב מערכת לחיזוי תוצאות משחקים בליגה האנגלית”. (פרופ’ שאול מרקוביץ).

“כאשר אני נהנה בהרצאה, הסטודנטים נהנים. כאשר אני מתלהב, הסטודנטים נדבקים בהתלהבות. אהבתי לחומר שאני מלמד עוברת בהשראה לסטודנטים. ההרצאה הופכת לחוויה”. (פרופ’ אביעד שפירא).

“היכולת שלנו לגעת בכל אחד מן התלמידים היושבים בכיתה היא אולי החשובה ביותר בתפיסת ההוראה שלי – כלי ההוראה המרכזיים שלי הם הראש והלב. אני מחויב תמיד לזכור שיושבים מולי בראש ובראשונה אנשים צמאי-ידע”. (פרופ”ח דן מרדכי).

“האור הניצת בעיני סטודנט, כשבעקבות ההסבר שלי לפתע גילה דבר חדש שלא ידע, או הבין דבר שהתקשה בהבנתו, גורם לי סיפוק אדיר. ההוראה שלי מתמקדת מחד בעידוד הלמידה מתוך הסקרנות ובהקניית המוטיבציה לחקור ולשאול שאלות, שהן המנוע של המדע”. (פרופ”ח יואב ליבני).

“לכל תלמיד ישנה היכולת להצטיין ולהגיע להישגים יוצאי דופן. למידה היא זכות גדולה וחוויה מהנה ומענגת. המרצה צריך ללמד את המקצוע שהוא אוהב – זה המתכון האולטימטיבי שיגרום למורה להשקיע רבות בקורס ולהמשיך לשפר בצורה מתמדת את תוכן הקורס ואת שיטות ההוראה”. (פרופ”ח נביה איוב).

“החזון החינוכי של הפקולטה דוגל בכך שתהליך ההוראה והלמידה יתבסס על כבוד הדדי ועל הכרה בשותפותם של הסטודנטים בתהליך זה. גם כשיושבים בכיתה יותר ממאה סטודנטים, כל אחד מהם הוא אדם שלם עם לחצים ורצונות ועם יכולות שהן בדרך כלל גבוהות בכל מדד אובייקטיבי.” (הפקולטה למדעי המחשב)

על משה ינאי

משה ינאי, בן כפר יחזקאל ובוגר הפקולטה להנדסת חשמל בטכניון (1975), הוביל בארבעת העשורים האחרונים כמה מהפכות בעולם אחסון המידע. בעקבות הצטרפותו לחברת EMC ב-1987 הוא הוביל מהלך שהפך את החברה מיצרן בינוני של הרחבות זיכרון מחשבים לחברה המובילה בעולם אחסון המידע לארגונים גדולים. הוא חזר על הצלחתו בשובו ארצה, בהקימו ב-2003 את חברת XIV שנרכשה ב-2007 על ידי IBM. היצירתיות של ינאי הובילה לרישום 40 פטנטים על שמו. הוא תרם רבות לקידום המחקר הטכנולוגי בטכניון ומחוצה לו, וסייע לחברות הזנק ישראליות. ינאי זכה למעמד היוקרתי של EMC Fellow ו-IBM Fellow.