ארבע קבוצות מחקר מהטכניון זכו במענקי ISF לקידום רפואה ממוקדת אישית

המחקרים יעסקו בין השאר בשיפור טיפולים בסרטן ובריפוי פצעים בחולי סוכרת

ארבע קבוצות מחקר מהטכניון זכו במענקי ISF לקידום רפואה ממוקדת אישית (רמ”א). זהו הסבב השני של המענקים שמקצה הקרן הלאומית למדע (ISF), ובמסגרתו הוענקו 16 מענקי מחקר בסכום כולל של כ-60 מיליון ש”ח לקבוצות מחקר מאוניברסיטאות בארץ. המחקרים הנבחרים יובילו להבנה מעמיקה של מחלות באדם ויקדמו את יישומן של גישות טיפוליות חדשות.

ארבע הקבוצות מהטכניון הן:

 

  • פרופ’ אייל גוטליב וד”ר קרן יצחק מהפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט עם עמיתיהם בשיבא – מרכז רפואי אקדמי. נושא המחקר: מניעת התפתחות עמידות לתרופות בתאי סרטן הלבלב.

 

  • דיקן הפקולטה לביולוגיה פרופ’ יורם רייטר עם עמיתים מרמב”ם: גישה חדשנית להתגברות על עמידות תאים סרטניים לטיפול, וזאת באמצעות תאי T מהונדסים.

 

  • פרופ’ שי שן-אור מהפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט עם חוקרות ממכון ויצמן ומרמב”ם: ניבוי התמודדות עם זיהומים על סמך הגיל החיסוני של המטופל.

 

  • פרופ’ אהרן בלנק מהפקולטה לכימיה ע”ש שוליך עם דיקנית הפקולטה להנדסת ביוטכנולוגיה ומזון פרופ’ מרסל מחלוף ופרופ’-משנה ירון פוקס מהפקולטה לביולוגיה: גישה מותאמת אישית לאבחון פצעים כרוניים בחולי סוכרת ולטיפול בהם באמצעות טיפול חדשני.

 

 

 

16 הצעות המחקר הזוכות בסבב הנוכחי נבחרו מתוך 75 הצעות שהוגשו במגוון רחב של נושאים הקשורים בביולוגיה של האדם והיבטיה הרפואיים. התוכנית מאפשרת הרחבה והעמקה של חקר הרפואה הממוקדת אישית בישראל באמצעות תמיכה במחקרים הצפויים להוביל לפריצות דרך עולמיות. ההצעות הזוכות נבחרו בתהליך תחרותי, על בסיס מצוינות מדעית, על ידי ועדת שיפוט בין-לאומית בראשות חתן פרס נובל לכימיה, פרופ’ רוג’ר קורנברג מאוניברסיטת סטנפורד. היקף המענקים בתוכנית הוא מהגבוהים הניתנים לחוקרים ישראלים על ידי גוף ישראלי.

תוכנית המחקר מתבססת על איגום משאבים בהשתתפות הוועדה לתכנון ולתקצוב של המועצה להשכלה גבוהה, משרד הבריאות, מיזם ישראל דיגיטלית של המשרד לשוויון חברתי, יד הנדיב וקרן משפחת קלרמן (בוסטון). התוכנית מתנהלת ומופעלת על ידי הקרן הלאומית למדע (ISF).

 

פרופ׳ יובל דור, יו”ר תחום ביולוגיה ורפואה בקרן הלאומית למדע, אמר כי “במחזור השני של התוכנית חזינו שוב בשפע תוכניות מחקר מצוינות, העוסקות בשאלות מהותיות לבריאות האדם וצפויות להביא לתובנות מדעיות ויישומים רפואיים חשובים.”

 

יו”ר ות”ת פרופ’ יפה זילברשץ אמרה כי “תוכנית רמ”א היא מקור לגאווה וסיפוק. עם סיום המחזור הראשון היה ברור שהתוכנית הצליחה מעבר למצופה. אין ספק כי תהיה לה תרומה אדירה לקידום המחקר והרפואה בישראל ובעולם”.

 

שי-לי שפיגלמן, ראש מטה ישראל דיגיטלית, אמרה: “המחקרים המעולים שזכו במחזור השני של התוכנית יחזקו את שיתוף הפעולה המצוין הקיים בין האקדמיה לבין מערכת הבריאות הישראלית. שיתוף פעולה זה עומד ביסוד המצוינות הישראלית בבריאות, והוא אחד הגורמים לכך שישראל עברה בהצלחה את הגל הראשון של מגיפת הקורונה.”

 

בשנה שעברה ניתנו המענקים לראשונה, ואלה חוקרי הטכניון שזכו בהם: פרופ’ רועי קישוני מהפקולטה לביולוגיה (פיתוח טיפול אנטיביוטי מותאם אישית לזיהומים בדרכי השתן), פרופ’ תומר שלומי מהפקולטה לביולוגיה (אבחון מוקדם של סרטן באוכלוסייה), פרופ’ עמית מלר מהפקולטה להנדסה ביו-רפואית (ניבוי של מחלת רשתית) ופרופ’ יעל מנדל-גוטפרוינד מהפקולטה לביולוגיה (אבחון טרום-לידתי של מומים מולדים).

להודעה המלאה באתר ISF לחצו כאן