מגינים על הצוותים הרפואיים

יוזמה של סטודנטיות מהטכניון: 35,000 ערכות הגנה נמסרו ללא תמורה לצוותים רפואיים ברחבי הארץ

ארבל תמרי, סטודנטית בפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט בטכניון, היא הרוח החיה שמאחורי קבוצת הפייסבוק masks4docs – יוזמה לפיתוח, ייצור ואספקה של אלפי מערכות הגנה לצוותים רפואיים בבתי חולים, במרפאות ובמוסדות אחרים בישראל. במסגרת היוזמה, הפועלת בהתנדבות מלאה, חולקו עשרות אלפי פריטי ציוד ייחודיים: 35 אלף מגיני פנים, 11 אלף קליפסים המתלבשים על הצוואר של בקבוקי חיטוי וחוסכים בחומר החיטוי, וכן “מאריכי מסכות” שמפחיתים את העומס על האוזניים בקרב צוותים רפואיים המסתובבים עם המסכה שעות רבות ביום. הציוד חולק במוסדות רבים בכל רחבי הארץ, מהמרכז הרפואי ע”ש ברוך פדה (פוריה) ועד בית החולים יוספטל באילת.

תמרי, סטודנטית שנה חמישית בפקולטה לרפואה ע”ש רפפורט בטכניון, הייתה אמורה להינשא בחודש שעבר לאופיר. החתונה כמובן נדחתה וארבל שקעה ביוזמה המיוחדת שאליה גייסה שלוש מעמיתותיה ללימודים בפקולטה – שיר טוביאנה, טל נחשון וקורל פרנקו. לדבריה, “הרעיון שלנו, שהתגבש בהשראת מודלים דומים בעולם, הוא להנגיש ליצרנים פוטנציאליים תוכנית פשוטה להדפסת תלת-ממד של מערכות הגנה הכוללות קשת מודפסת המתלבשת על המצח ומשקף המגן על המשתמש מפני רסס העלול להכיל נגיפי SARS-CoV-2. אלה מערכות המשמשות כיום צוותים רפואיים רבים, בעיקר כאלה הבאים במגע עם חולי קורונה או עם חולים פוטנציאליים.”

ליוזמה התגייסו מאות מייקרים, תורמים ומתנדבים מכל רחבי הארץ וכן חברות גדולות, אנשים פרטיים ומוסדות להשכלה גבוהה. ביוזמה שותף גם דוקטורנט מהפקולטה להנדסת ביו-רפואית בטכניון. לדבריו, “עליתי לארץ עם הרבה ידע בנושא ממחקר קודם בחו”ל, וכאן בטכניון צברתי המון ידע נוסף. לכן אני מרגיש שיש לי מחויבות להחזיר לחברה בדרך שאני יכול – ואני עושה את זה בהדפסה במדפסת התלת-ממד שיש לנו כאן במעבדה. עד היום הדפסתי מאות קשתות שאליהן מתחבר המשקף. זאת זכות גדולה להיות שותף בפרויקט כזה, שמגן על הצוותים הרפואיים שנמצאים בחזית המלחמה וחשופים מאוד להידבקות.”

כאמור, הפעילות כולה מתקיימת בהתנדבות מלאה. ארבל, שיר, טל וקורל אחראיות ללוגיסטיקה ולתיאום, ומאות המתנדבים שהן גייסו מדפיסים את המסכות ומשנעים אותן. כעת, בעקבות החזרה לשגרה ועומס הלימודים – כאמור, מדובר בארבע סטודנטיות לרפואה – פועל המיזם על אש נמוכה והציוד מועבר בעיקר למוסדות לחינוך מיוחד.

קישור לקבוצת הפייסבוק