שיעורי בית

בעקבות התפשטות נגיף הקורונה: לראשונה בתולדות הטכניון ייפתח הסמסטר במתכונת מלאה של הוראה ולמידה מרחוק

סמסטר האביב בטכניון ייפתח מחר במועדו המתוכנן – יום רביעי, 18 במרץ 2020 – במתכונת של הוראה ולמידה מרחוק. זאת בהתאם להנחיות המעודכנות של משרד הבריאות והות”ת בעקבות התפשטות נגיף הקורונה.

בשנים האחרונות, כחלק מההתאמה למהפכה הדיגיטלית, השקיע הטכניון רבות בפיתוח טכנולוגיות חדשניות, בהטמעתן ובהכשרת חברי הסגל לפיתוח שיטות הוראה חדשניות הכוללות הוראה ולמידה מרחוק ולמידה היברידית, המשלבת הוראה פרונטלית עם למידה מרחוק. כעת, בעקבות התפשטות נגיף הקורונה, נערכו כל הפקולטות בטכניון לעבודה במתכונת מלאה של הוראה ולמידה מרחוק, וחברי הסגל עברו בימים האחרונים הדרכות והכשרות ייעודיות בנושא.

 לדברי דיקן לימודי הסמכה בטכניון, פרופ’ חוסאם חאיק, “מחר נפתח את הסמסטר עם קורסים מקוונים ובלמידה מרחוק של אלפי סטודנטים מהבית. אנו מעריכים שבכוחות משותפים, והודות להתגייסותם של חברי הסגל למאמץ, נוכל לתמוך בלמידה דיגיטלית בהיקף משמעותי. היום, יום ג’, ערכנו “ניסוי כלים” נרחב בהשתתפות עשרות מרצים וכ-2,000 סטודנטים, כדי להפיק לקחים ולשפר את ההיערכות הטכנית לקראת פתיחת הסמסטר מחר.”

 “בשבועות האחרונים השקענו מאמצים רבים בבניית היכולת הטכנולוגית ובהיערכות מתאימה.” כתב פרופ’ אורי סיון נשיא הטכניון לסטודנטים ולחברי הסגל. “עם זאת, העברת כלל ההוראה להוראה מקוונת היא אתגר גדול, שמימושו בימים כתיקונם היה נפרש על פני תקופה ארוכה ומשלב ניסויים רבים. ההתפשטות המהירה של נגיף הקורונה לא הותירה לנו זמן, ולכן ייתכנו תקלות בימים הראשונים. אנחנו בטוחים שאתם מבינים זאת וכי בשיתוף הפעולה שלכם יסייע בתיקון הפגמים שיתגלו.”

“את פעילות המערך המקוון מוביל המרכז לקידום הלמידה וההוראה בראשות ד”ר אביגיל ברזילי,” אמר המשנה הבכיר לנשיא הטכניון פרופ’ עודד רבינוביץ’. “המרכז, חברי הסגל, הסגל הנלווה, וכל הגורמים הרלונטיים בטכניון עושים לילות כימים כדי לאפשר לנו לצלוח תקופה מורכבת זו ולחזור במהרה לשגרה בריאה של הוראה ולמידה. לכל אלו חברו הסטודנטים בהנהגה אמיצה ונבונה של אגודת הסטודנטים ואנו יוצאים למהלך המורכב הזה בשותפות אמיתית.

 בשנים האחרונות הטמיע הטכניון טכנולוגיות חדשניות להוראה ולמידה מרחוק, בהן:

  1. למידה סינכרונית המבוססת על שידור חי של הרצאות, תרגולים ופגישות באמצעות מערכתZOOM .
  2. למידה א-סינכרונית המבוססת על הקלטה של השיעורים על ידי המרצים, מערכת MOODLE לניהול הלמידה, הנגשת החומר הדיגיטלי באמצעות מערכת Panopto, שיתוף מסמכים וחומרי למידה, דיונים בפורומים וכו.
  3. למידה משולבת של א-סינכרונית וסינכרונית.

 

טכנולוגיות אלה, המשמרות את האינטראקציה בין מרצים לסטודנטים ואת ההתייחסות האישית לקצב הלימוד האישי של כל סטודנט, יבואו לידי ביטוי נרחב בסמסטר הקרוב, כתוצאה מהמצב המיוחד שאליו נקלע הטכניון בעקבות התפשטות נגיף הקורונה בישראל. ראוי לציין כי המעבר ללמידה דיגיטאלית פוגש את הטכניון ערוך מבחינה רעיונית עם מערך נרחב ומגוון של קורסים מוקלטים ומונגשים אלקטרונית. עד כה פותחו בטכניון 15 קורסי MOOC – קורס פתוח מקוון מרובה משתתפים – ומאות קורסים ושיעורים מצולמים אחרים הזמינים בשרתי הטכניון. עם זאת, הכמות, המעבר המלא ללמידה דיגיטאלית, והמימוש הגורף של הרעיון הם אתגרים לא מבוטלים. 

 ד”ר אביב צנזור מהפקולטה למתמטיקה בטכניון הוא אחד המרצים המזוהים ביותר בישראל עם קורסים מקוונים, ועד כה הוא הקליט בטכניון יותר מעשרה קורסי מתמטיקה מלאים בעברית ובאנגלית. בעקבות המעבר להוראה מרחוק בימי קורונה צילם ד”ר אביב צנזור סרטון הדרכה מיוחד שכבר זכה לאלפי צפיות. לסרטון לחצו כאן